Bytte filter i mina don och rengjorde. Men nu när jag ska sätta tillbaka dem ploppar de ut hela tiden. En ramla tom ned. Nåt bra tips för att få dem att fastna?
 
  • Hand som håller en rengjord ventilationsdonsfilter och en bild på en ventilationsdon monterad i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Spänn fjädrarna lite kanske? Alltså böj dom utåt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Spänn fjädrarna lite kanske? Alltså böj dom utåt
Jag provade det, men det blev än värre
 
J
Det är inget i röret som du råkat trycka in då? Så att hålet är för stort?
 
J Jocke Best skrev:
Det är inget i röret som du råkat trycka in då? Så att hålet är för stort?
Nä, 5 av 6 sitter inte fast ordentligt.
 
J
Kolla måttet på röret där den som sitter fast är. Troligen är väl det måttet mindre. Du kan ju inte skadat 5 st.:p De kanske aldrig suttit bra.
 
J Jocke Best skrev:
Kolla måttet på röret där den som sitter fast är. Troligen är väl det måttet mindre. Du kan ju inte skadat 5 st.:p De kanske aldrig suttit bra.
Jo, faktiskt. Visserligen många år, men inte nu. Jag kan ju inte vara den enda som råkat ut för detta
 
Jag brukar trycka in fullt, sen vrida runt kanske ett kvarts varv. Om det är hopplöst tar jag och böjer fjädrarna uppåt istället för nedåt. Det är lite trixigare att få in i röret men brukar hålla uppe donet bättre.

Vad är det för filter du bytt i donen? Borde inte sitta filter där...
 
G Golonka skrev:
Jag brukar trycka in fullt, sen vrida runt kanske ett kvarts varv. Om det är hopplöst tar jag och böjer fjädrarna uppåt istället för nedåt. Det är lite trixigare att få in i röret men brukar hålla uppe donet bättre.

Vad är det för filter du bytt i donen? Borde inte sitta filter där...
Har som sagt fått fast ett, men de andra har testat att böja ut, vrida etc men icket.
Eg är det skumgummiringen jag menar och det kan ju också ses som ett filter
 
J
Har du inte en pressad kant på stosen innanför? Fjädrarna ska vila i den.
Närbild av en avloppsstos med pressad kant och synliga fjädrar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ja, min fastnade igen:D
 
J Jocke Best skrev:
Har du inte en pressad kant på stosen innanför? Fjädrarna ska vila i den.
[bild]
Och ja, min fastnade igen:D
Nej, jag verkar inte ha det. Kan va drf de lossnar. Frågan är vad man gör då?
 
Den sortens frånluftsdon du har är inte sorten som behöver en fästram. Har du testat att böja fjädrarna uppåt istället?
 
G Golonka skrev:
Den sortens frånluftsdon du har är inte sorten som behöver en fästram. Har du testat att böja fjädrarna uppåt istället?
Testat både och. En sitter, men resten åker ut.
 
Skulle gärna se lite foton, det brukar alltid gå att få till om man har relativt fritt runtom.
 
J
netwolf netwolf skrev:
Testat både och. En sitter, men resten åker ut.
Lite smältlim fixar biffen annars:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.