Jag har en gammal sliten bäddsoffa jag vill klä om. Det är ingen märkvärdig bäddsoffa men den är funktionell. Tyvärr är tyget så slitet på den att det har spruckit. Jag fick ett tips av en bekant om att klä den med markistyg. Det skall tydligen vara billigt och slitstarkt. Någon som kan intyga att så är fallet? Eller skall jag titta efter något annat tyg?
 
......kan bli svårt att få det snyggt då markistyget är mycket stelt. När man gör markiser som är rundade, så skärs varje sektion ut för sig och fäst fast i markisramen. Ett alternativ är de överdrag som finns bl.a. i postorderkataloger och inte kostar allt för mycket.
 
Om det är en ikea-soffa kan du kika in på Bemz | Välkommen! och kolla om de syr överdrag till din modell.
Jag tycker också att det låter som att markisväv kan bli för styvt/svårhanterligt. Men det finns ju också vanliga möbeltyger i tygaffärerna.
 
Jag har ingen aning om vad det är för soffa. Jag tror inte att det är en Ikea-soffa. Det är en vanlig platt dyna och ett platt ryggstöd, så man behöver inte göra några direkta krumbukter med tyget.
 
Om det är så att du komma åt stommen på ett lr annat sätt så är det inte så svårt.

Hitta en stor tyg grossist och köp ett tyg med högt martindale värde..

Sen häftar du fast det nya tyget på 3 tunna reglar. sen skruva fast regel under soffan. i vinkeln mellan sits och rygg och sen bakpå rygg..

anledningen till regeln är att ifall tyget "slappar" till sig så e det bara att lossa skruvarna du satt och spänna åt tyget o skruva till igen.


Har gjort så på en gammal ikea klippan soffa och det funkade galant.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.