Mikael_L
N Nerre skrev:
Och vad för alternativ är billigare än att campa? Att stanna hemma?
Hur är priset på camping relevant för frågan ifall det är för tidigt att köpa elbil, räckvidd?


Vi är ganska ointresserade av just din personliga situation. Det har redan retts ut, ordentligt, flera gånger, att du inte ska ha elbil på bra länge. Kanske aldrig.
Har du räknat efter hur många som har konstaterat det, och skrivit det?

Ärligt talat skiter jag 100% fullständigt ifall du fortfarande kör bränslebil om 50 år.
Ja egentligen skiter jag fullständigt i allas individuella val, idag ska jag sätta upp en laddstation för en familj som nu precis har fått en sprillans ny Tesla på gården.
Jag vet hur de använder bilen osv, ingen jobbpendlar t.ex., i min värld får de inte alls ihop tillräckligt med mil för att motivera en ny och såpass dyr bil. Spelar ingen roll att det är en elbil eller en Tesla, utan i min värld är alla nya sådär dyra bilar ekonomiskt vansinne ifall man inte plöjer rätt massor med mil varje år.

Men sen, egentligen på samma sätt som jag skiter i dina val, så skiter jag i deras val.
Det skulle inte falla mig in att kritisera det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Ja de alternativet finns med. Men man slipper bli kund hos de? Bara köp av installation box och sladd?
Det går bra, finns två priser, men det är lätt att bli sugen :)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Jag försökte googla lite på priser för privatleasing och det verkar inte vara i närheten av så stora skillnader i månadskostnad idag.
Precis gått igenom detta och så är det fortfarande, mindre bil från vilket märke som helst 2,5-3,5, normalstor bättre bil 6-7,5.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Jag har haft min bil i 5 år, den kostade 180 000 i inköp har jag för mig. Om den har tappat hela sitt värde idag (vilket den såklart inte har) så innebär det 3000 spänn i månaden. Och detta är ju den fasta kostnaden. Visst, jag är lat och lämnar in på service på märkesverkstad numera (eftersom då ingår deras mobilitetsgaranti, jag slipper alltså ha en separat räddningsförsäkring) så vi kan lägga på några hundralappar i månaden på det, säg 3500 i månaden i fast kostnad. Väldigt långt ifrån de där 5500 kr/månad. Särskilt eftersom bilen inte har tappat hela sitt värde.
Det finns bättre forum för bilekonomiska kalkyler, låt oss bara säga att folk, inklusive jag själv, är specialister på att lura sig själv, i första hand genom att glömma vissa kostnader och i andra hand genoom att basera sina uppfattningar på anekdoter, dvs man har kanske haft tur ibland och sluppit vissa typiska reparationer, det finns dock data på tex underhållskostnad för äldre bilar.

I kort så är prisskillnaden inte stor på äldre bättre och ny bil, men billigast idag är privatleasing.

Anekdotiskt kan jag nämna ett roligt exempel från när jag arbetade på ett större företag, beroende på tjänst fick man olika fin bil, skalan var fransk, svensk, tysk, stegrande storlek. Där kör man ju operationell leasing så man fångar hela kostnaden, för företaget kostade dessa tre bilar exakt lika mycket per månad, det bättre andrahandsvärdet och lägre underhållet för de större och bättre, uppvägde det högre inköpspriset. Tyckte det var lite roligt och lärorikt.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Då kan jag citera min text som du citerade. "Jag gjorde en "test' för några år sen, då med olika leasingavtal." Dvs jag har aldrig påstått att det är de skillnaderna idag. Jag har heller aldrig påstått att det måste vara just den skillnaden då det varierar beroende på vilka bilar man tittar på. Allt jag sagt är att det var den skillnaden mellan de två bilar jag jämförde där och då.

Men som ett exempel på privatleasing av Skoda, då det är det märket du kör:
Skoda Fabia (skulle fungera till vardags, hämtning och lämning på förskola/skola/träningar etc, samt handla: 3295:-/månad
Skoda Superb Scout (Skulle fungera på semester, både vinter och sommar, samt allt ovan): 6225:-/månad.

Inte riktigt 3000 i skillnad, men bra nära...

Tar vi istället en Suberb Combi för 5395 så är skillnaden bara 2100 kr/månad, men ändå kan man hyra en större bil för semestern för 25000 kr varje år om man tar den mindre bilen, utan att förlora på det ekonomiskt.

Här hittar du priserna om du vill kontrollera: länk




Och min bil kostade 195' och jag har haft den i 12 år. Vad har det med saken att göra?
Att det är billigare att köpa en begagnad bil än en ny tror jag faktiskt vi alla förstår.


Vilka fasta kostnader räknar du med då? Skatten?
Inte försäkring, inte värdeminskning åtminstone.

Visst kan den fasta kostnaden per mil öka, men det är väl ointressant? Det som är intressant om man vill titta rent ekonomiskt är vad man betalar i kronor och ören totalt för sitt resande.
Jag skulle kunna tillägga att om man tar privatleasing som exempel så finns det ju ett övervägande till och det är körsträckan, kanske kan semesterresan vara skillnaden mellan att klara sig med en lägre årlig körsträcka och då kan skillnaden bli ännu större.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur är priset på camping relevant för frågan ifall det är för tidigt att köpa elbil, räckvidd?


Vi är ganska ointresserade av just din personliga situation. Det har redan retts ut, ordentligt, flera gånger, att du inte ska ha elbil på bra länge. Kanske aldrig.
Har du räknat efter hur många som har konstaterat det, och skrivit det?

Ärligt talat skiter jag 100% fullständigt ifall du fortfarande kör bränslebil om 50 år.
Ja egentligen skiter jag fullständigt i allas individuella val, idag ska jag sätta upp en laddstation för en familj som nu precis har fått en sprillans ny Tesla på gården.
Jag vet hur de använder bilen osv, ingen jobbpendlar t.ex., i min värld får de inte alls ihop tillräckligt med mil för att motivera en ny och såpass dyr bil. Spelar ingen roll att det är en elbil eller en Tesla, utan i min värld är alla nya sådär dyra bilar ekonomiskt vansinne ifall man inte plöjer rätt massor med mil varje år.

Men sen, egentligen på samma sätt som jag skiter i dina val, så skiter jag i deras val.
Det skulle inte falla mig in att kritisera det.
Precis räknat på bil och Teslan kan möjligtvis räddas genom ett förmodat väldigt högt andrahandsvärde, återstår att se om tre år men så är det idag iaf.
 
Tar mig friheten att bryta av alla dessa kalkyler som nu borde vara helt uttömda att fortsätta diskutera och konstatera att det finns olika vinklingar, synsätt och räknesätt.

Då jag åker Volvo kollar jag mest på vad de gör och idag var en artikel i Ny Teknik, den är delvis låst
https://www.nyteknik.se/premium/volvo-cars-2025-kan-alla-vara-fabriker-tillverka-elbilar-7030897
Intressant är att det tar till 2025 att ställa om tillverkningen i deras tillverkande enheter så att samtliga kan tillverka elbilar. Är det liknande för övriga tillverkare tro?
Batterifabriker är under uppbyggnad och den första i Sverige ska nu vara klar att börja producera
https://www.nyteknik.se/premium/efter-sex-ar-northvolt-redo-for-masstillverkning-7030677

Så om det är för tidigt att köpa blir mera beroende av tillgång och pris, framför allt pris, tillverkarna lär ju inte prispressa om efterfrågan är större än tillgången. Skulle dagens krisartade händelser i världen fortsätta där en effekt är fortsatta höga energipriser både på el och fossila bränslen, kommer det också att påverka.
Sedan kan det ju vara så att till lilla Sverige där kan tillverkarna lätt fylla behovet om det blir fortsatta subventioner på elbilar och tillverkarna utifrån det kan stoppa merparten av subventionen i egen ficka som extra goda marginaler.;) Marknaden är global och styr tillgång utifrån vem som betalar bäst.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Rubriken kommer nog snart ändras till "För sent att köpa fossilbil".
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rubriken kommer nog snart ändras till "För sent att köpa fossilbil".
...eller, för sent att sälja fossilbil :)
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Ni som verkar insatta,
Lämplig elbil för pendling, under 150 000 kr ? 6 mil totalt om dagen cirka ska den rulla.
Kikat på Nissan Leaf och Kia Soul.. Nå andra inputs ?
 
  • Gilla
FBrobeck
  • Laddar…
D
S salkin85 skrev:
Ni som verkar insatta,
Lämplig elbil för pendling, under 150 000 kr ? 6 mil totalt om dagen cirka ska den rulla.
Kikat på Nissan Leaf och Kia Soul.. Nå andra inputs ?
Peugeot e-208, 2588/mån vid 24 månaders avtal.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Peugeot e-208, 2588/mån vid 24 månaders avtal.
Vill komma bort från månadskostnader osv.

När kan man anse att det lönar sig ?

Får en Leaf för 120 tkr. - 60 i inbyte för nuvarande ceed..
Får lägga ut 60 ur egen plånbok. Man får mycket diesel för 60. Hur ska man resonera ?
 
D
S salkin85 skrev:
Vill komma bort från månadskostnader osv.

När kan man anse att det lönar sig ?

Får en Leaf för 120 tkr. - 60 i inbyte för nuvarande ceed..
Får lägga ut 60 ur egen plånbok. Man får mycket diesel för 60. Hur ska man resonera ?
Man får gissa själv, det är ju prognoser man gör, men man skulle kunna räkna såhär;
Säg att Leafen tappar hälften på tre år, den är värd 60 efter tre år, det blir närmare 1700 i månaden. Sen kan man ju räkna 7% avkastning på dina insatta 60', det blir ca 400kr i månaden, sen kommer det kanske någon service och rep till detta, dvs du är ganska nära, eller över, privatleasingpriset, som då har mindre risk och du får en modernare och bättre bil.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D djac skrev:
Det går bra, finns två priser, men det är lätt att bli sugen :)
Perfekt. Ska läsa på lite mer idag och lägga beställning. Det måste ju vara helt klart till när bilen kommer =) Tidigast juni, men jag siktar på augusti om man ska se hur de gått för andra som beställt samma bil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Man får gissa själv, det är ju prognoser man gör, men man skulle kunna räkna såhär;
Säg att Leafen tappar hälften på tre år, den är värd 60 efter tre år, det blir närmare 1700 i månaden. Sen kan man ju räkna 7% avkastning på dina insatta 60', det blir ca 400kr i månaden, sen kommer det kanske någon service och rep till detta, dvs du är ganska nära, eller över, privatleasingpriset, som då har mindre risk och du får en modernare och bättre bil.
Helt sant, vill däremot inte ha fler räkningar i månaden, känns lättare att "betala" i värdeminskning den dagen jag säljer än att betala månadsvis via räkning.
Nuvarande bil som ev. byts inte har inte någon skuld, så där är förbrukningen per mil den den största kostnaden, som jag ser det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.