Hejsan allihopa!
Jag vill bygga mig ett växthus/orangeri med gamla fönster. Har läst lite på olika forum att 3-glas fönster (vilka jag tänkt att bygga med) kan bli för varma. Det är alltså bättre att bygga med 2-glas fönster då de inte blir lika varmt i växthuset med dessa fönster.
Är det någon här som vet om detta påstående stämmer??
Sen tänkte jag att jag kan ju slå sönder ett av de tre glasen på mina fönster (se bild) då blir de ju två glas fönster. Är detta genomförbart utan att förstöra fönstren?

Tacksam för kunniga svar
 
  • Gamla fönster med treglas står lutade mot en vit vägg på ett grusunderlag utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt treglasfönster liggande på grus, tänkt att användas för byggande av växthus eller orangeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det blir för varmt hur du än gör.

Du behöver skugga och ventilation på sommaren.
 
S sinuslinus skrev:
Det blir för varmt hur du än gör.

Du behöver skugga och ventilation på sommaren.
Jodå, ventilation hade jag tänkt installera. ”Ventilationsarmar” som öppnar när det blir för varmt.
Men min fråga gäller nog huruvida 3-glas inte duger till att bygga växthus med?
 
Klart du kan använda treglas om har tillgång till det, även med englas blir det för varmt när solen skiner, du behöver ändå skärma av direkt solljus på sommaren och kunna öppna och vädra ut värmen.
 
  • Gilla
boozehacker
  • Laddar…
Ta loss glaskassetten och skär loss en ruta om du måste.
Tänk också på att bakom 3glas så får växterna inte lika mycket solljus så om du drar upp plantor för vidare utplantering så kan de behöva avhärdas innan utplantering
 
A Alexn72 skrev:
Ta loss glaskassetten och skär loss en ruta om du måste.
Tänk också på att bakom 3glas så får växterna inte lika mycket solljus så om du drar upp plantor för vidare utplantering så kan de behöva avhärdas innan utplantering
Jag funderar på att göra så. Men hur gör man det utan att ha sönder fönstret?
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag funderar på att göra så. Men hur gör man det utan att ha sönder fönstret?
Glaset är antagligen limmat mot en aluminium stomme
Så med en brytbladskniv kan man skära loss rutan.
Annars sticksåg och dela aluminium.

Nyttan med detta låter jag var osagt
 
Det blir inte varmare när solen gassar med treglas. Men du kommer att hålla värmen bättre under natten. Så nej, du vinner inget på att ta bort ett glas, det är dumheter. Blir det för varmt behöver du lösa det med skugga och ventilation. Inte genom färre glas.
 
  • Gilla
  • Älska
Kung_Keno och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det blir inte varmare när solen gassar med treglas. Men du kommer att hålla värmen bättre under natten. Så nej, du vinner inget på att ta bort ett glas, det är dumheter. Blir det för varmt behöver du lösa det med skugga och ventilation. Inte genom färre glas.
Skönt att se att en del har läst fysik i skolan.

Skall man vara riktigt petig så blir det iofs varmare med treglas, men det är så marginellt att det kan bortses ifrån (lika bra att lägga in den kommentaren, annars kommer någon annan att kommentera det kortfattat istället).
 
  • Gilla
Kung_Keno och 1 till
  • Laddar…
Så ni menar att jag ska behålla mina 3-glas fönster, fixa ordentligt med ventilation istället och lägga ng form av skugg duk om de skulle bli för varmt ?
 
Argumentet att. 3-glas ger mindre solljus till växterna då? Stämmer det?
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Argumentet att. 3-glas ger mindre solljus till växterna då? Stämmer det?
Ja det blir mindre solljus med 3-glas men frågan du vill ha svar på är väl ändå om det blir tillräckligt mycket solljus?

Finns säkert någon tanta med både krukväxter och 3-glasfönster som du kan rådfråga.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Är det någon som har växthus med 3-glas fönster?
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Är det någon som har växthus med 3-glas fönster?
Få som har råd med det. Annars är det perfekt om man vill ha ett växthus som håller hyfsat jämn temperatur under de kalla nätter som vi har här i Norden. Då skulle man även kunna förlänga växtsäsongen så man kan sätta ut redan i mars och nyttja den starka vårsolen. Alla växthus borde vara i 3-glas egentligen!
 
Växthus med 3glas är egentligen inga problem men man ska veta om att drar man upp små plantor där och sen ställer ut direkt i solsken så finns det stor risk att de inte klarar sig utan måste avfärdas.
Växer kommer de göra ändå..
Möjligen att 3glas är sämre i början och slutet på säsongen ur sol synpunkt
Men med tanke på att temperaturen kan hållas lite högre så är det inte säkert att de är bättre eller sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.