Hej!

Jag undrar om någon med erfarenhet av solvärmefångare finns här i forumet? Om ja; har det varit lönt? Hur effektivt anser ni att det är? Och säkert fler frågor som kommer efterhand :)
 
Står du i begrepp att investera i en solfångaranläggning som tillverkar varmvatten?
Det är inget ekonomiskt stöd för solfångaranläggningar, tror jag, eller omfattar skattereduktion för grön teknik även solfångare?

Har man vattenburen golvvärme kan man utnyttja solfångarnas värme en större del av året. Detta pga framledningstemperaturen på så lågt som ca 28 grader kan då användas. En del plockar bort sina solfångaranläggningar, kanske för att de inte begriper sig på dem. Ett enda besök av servicetekniker kostar nog ett helt års besparing från anläggningen.

Jag tror att de som har en solfångaranläggningen inte riktigt vet om den har varit nyttig eller ej. Ska man kunna veta det behövs mätutrustning.
 
Tack för svar, men det var inte riktigt svar på det jag frågade efter. Jag gör mitt själv, så servicepriser är inte relevant.
 
Jag har både solfångare och solpaneler(13000kwp), om det är lönsamt eller inte beror ju på ditt varmvattenbehov på sommaren.
Jag använder solfångarna i första hand till varmvatten och att värma poolen (4 paneler)räcker dom inte till går lvvp in.
Har en 3kbm acktank som solfångare vedpanna och lvvp är kopplade mot en riktigt varm sommar har jag problem att bli av med värmen,brukar köra poolen öppen på natten för att bli av med värme i tanken.
Med facit idag skulle jag lagt solpaneler på hela taket kört värmepumpen och sålt överskottet .
 
T Trappa skrev:
Jag har både solfångare och solpaneler(13000kwp), om det är lönsamt eller inte beror ju på ditt varmvattenbehov på sommaren.
Jag använder solfångarna i första hand till varmvatten och att värma poolen (4 paneler)räcker dom inte till går lvvp in.
Har en 3kbm acktank som solfångare vedpanna och lvvp är kopplade mot en riktigt varm sommar har jag problem att bli av med värmen,brukar köra poolen öppen på natten för att bli av med värme i tanken.
Med facit idag skulle jag lagt solpaneler på hela taket kört värmepumpen och sålt överskottet .
Ok!
Vi har litet behov, men tänkte göra oss närapå eloberoende under sommarmånaderna. Vi har inte pool och kommer troligen att ha 500 l acktank. Men du hade alltså skippat solvärmefångarna om du hade gjort om det idag? Jag förstår delvis din tanke, men samtidigt så kommer inte elpriser om 4 kr/kWh att vara någonting vanligt förekommande. Eller menar du att det är meck med solvärmefångare så att du hellre bara hade kört lvvp?
 
Tumregel för varmvattenbehov för en person är ca 75 kWh/mån.
Det är alltså inte mycket man sparar på att göra varmvatten med solfångare.

Som förre talaren sa, har han problem med att bli av med värmen varma sommardagar från solfångarna. Kokar nog upp i solfångarna.

Solceller producerar som allra bästa på sommaren.
 
Vi har solfångare, 3 x 30 heatpiperör, och dom har producerat lite drygt 4000kwh/år dom senaste åren då jag har haft mätning på systemet och fört lite statistik.
Nu har vi ved som uppvärmning så det mesta av tekniken finns ju redan.
Störst nytta gör dom vår och höst då vi kan dra ner på eldandet och samtidigt har värmebehov.
För oss fungerar det jättebra med solfångarna, relativt "billigt" att installera (gjort allt själv) och lite mindre beroende av yttre faktorer som t.ex el och vedpris.

Med det sagt så kommer vi nog även att försöka få plats med solceller men vi kommer behålla solfångarna.
 
Jag köpte 17 kvm begagnade solfångare och kopplade dom till mina befintliga acc-tankar för vedpannan, dom klarade varmvatten och värme mellan mars till september, eftersom jag hade värmepump också så tror jag inte det var lönsamt, men det var kul att få det att fungera
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ok!
Vi har litet behov, men tänkte göra oss närapå eloberoende under sommarmånaderna. Vi har inte pool och kommer troligen att ha 500 l acktank. Men du hade alltså skippat solvärmefångarna om du hade gjort om det idag? Jag förstår delvis din tanke, men samtidigt så kommer inte elpriser om 4 kr/kWh att vara någonting vanligt förekommande. Eller menar du att det är meck med solvärmefångare så att du hellre bara hade kört lvvp?
Solfångare funkar bra och sköter sig i princip själv, vad jag menar är att om man kör värmepumpen på dagtid mot tank så har du ingen elkostnad heller och kan sälja överskottet.
 
Nybyggaren och Plutus
har ni vattenburen golvvärme eller eller vad är det för värmesystem ni har. Det är ju viktigt att nämna det för trådstartaren när man säger att man har solfångaranläggning för produktion av värme.

cancermannen nämner inte om han har ett befintligt vattenburet golvvärmesystem. Dvs om han har bäddat för att det ska bli extra meningsfullt med en solfångaranläggning.
 
Jag har 4m2 heatpipes solfångare som jag installerade själv för över 10 år sedan. De var guld värda när jag körde enkom ved, då slipper man i pårincip elda från april/maj-sept. Numera har jag även luftvatten mot slingtanken men har kvar dem, för att det är kul, slippa köra pumpen om sommaren och så tänkte jag kanske koppla på växling mot badtunnan och få "gratis" uppvärmning av denna.
Det fina med solfångare är att de är ca 400% effektivare än solpaneler, dvs du behöver inte tapetsera taket med dem, nackdelen såklart att de ger energi i form av varmt vatten och inte el och då problemet att du inte kan sälja energin.
Det är också fint är att det i princip är helt underhållsfritt om du har en vettig anläggning.
Skulle jag köpa nya idag, om jag hade pool eller annat stor behov på sommarmånaderna, absolut, men annars nej.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Nybyggaren och Plutus
har ni vattenburen golvvärme eller eller vad är det för värmesystem ni har. Det är ju viktigt att nämna det för trådstartaren när man säger att man har solfångaranläggning för produktion av värme.
Vi har vattenburen golvvärme i del av kök och badrum som är igång även på sommaren, klinkers kan kännas lite svalt tycker jag, och det torkar upp lite snabbare i badrummet.
Övriga rum har radiatorer som är dimensionerade för lågtemp, dvs lite större så att man kan utnyttja solvärmen bättre. Varmvatten produceras också med sol/ved.
Var ute och mätte lite och solfångarna tar upp ungefär 16m² takyta, tänkte det kan vara intressant att jämföra med vad man får ut från solceller. Någon kanske kan räkna på det?
 
nybyggarn,
Då har du mycket solfångar-kollektorer om du har 16 m2. Men får ut 4000 kWh/år. Troligen är de i läge att ge mycket mer, men på sommaren kokar det nog i kollektorerna, eller din ackumulator är redan tokhet och det går inte att tillgodagöra sig mer värme från solfångarna.

På 16 m2 får man plats med 9 st solcellspaneler på ca 335 Wp, dvs installerad paneleffekt 3015 Wp. De ger om mot söder i Mellansverige ca 3100 kWh/år i form av mycket användbar ström. Det finns även mer effektstarka paneler som mer på 16 m2 yta, men de kostar klart mer.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det fina med solfångare är att de är ca 400% effektivare än solpaneler, dvs du behöver inte tapetsera taket med dem, nackdelen såklart att de ger energi i form av varmt vatten och inte el och då problemet att du inte kan sälja energin.
Om man kör värmepump så kan man få ungefärlig samma uppvärmningseffekt. 22.8% kapabla solceller hittar jag att man kan köpa idag. Om vi räknar med en COP på 4 så hamnar vi då på kring 80% vilket borde vara bra nära vad solfångare kan ge. Så min åsikt är att man nog behöver en pool som man vill värma om man skall nyinstallera solfångare, i alla andra fall så verkar solceller vara ett bättre alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.