Tjena! Vet inte om detta är rätt forum men vi testar.

I vintras sålde vi vår släktings dödsbo. Efter kontraktet var påskrivet ville köparen behålla nyckeln för att åka dit och mäta, för framtida byggplaner då tillträdet är i April. På omvägar fick vi höra en månad senare att han har åkt dit med byggmaterial mm så vi tog kontakt med mäklaren men han försäkrade att han bara var där för att mäta inget annat.
Förra veckan tog jag bilen förbi huset och då var kalaset i full pull! Det stod flera byggbilar utanför och på avstånd genom ett fönster såg jag att de rivigt två väggar och kök! Vi ringde upp upp mäklaren som sa att det inte var okej, men inte mer än så typ… (tror att de kan vara kompisar sen innan)
Pratade även med köparen som sa att han tyckte att ”det drog ut så på tiden”, att han är gammal snickare och har fackliga gubbar som övervakar så ”det är lugnt”, tydligen strypt vatten och elen (kan man ens det? Det är gamla el element i huset så räkningen var rätt saftig), men de hade tydligen bara använt verktyg på batteri.
Dem hade vart där i runt 2 veckor.
Han frågade om han fick göra klart lite tak men vi stoppade bygget.
Känner såklart att han har gått bakom vår rygg och förtroendet är brutet, då vi sagt nej 2ggr innan!
Kunde också hänt en olycka eller skada som vi säljare får stå för osv.
Min fråga är, hur tar man detta vidare nu?
Kan man be om kompensation eller annat?

Vi ska ut till huset imorn och kika hur det ser ut, men han har varit lite emot det
 
  • Wow
  • Gilla
Johan på hästkullen och 9 till
  • Laddar…
A
T Truckfighter skrev:
Tjena! Vet inte om detta är rätt forum men vi testar.

I vintras sålde vi vår släktings dödsbo. Efter kontraktet var påskrivet ville köparen behålla nyckeln för att åka dit och mäta, för framtida byggplaner då tillträdet är i April. På omvägar fick vi höra en månad senare att han har åkt dit med byggmaterial mm så vi tog kontakt med mäklaren men han försäkrade att han bara var där för att mäta inget annat.
Förra veckan tog jag bilen förbi huset och då var kalaset i full pull! Det stod flera byggbilar utanför och på avstånd genom ett fönster såg jag att de rivigt två väggar och kök! Vi ringde upp upp mäklaren som sa att det inte var okej, men inte mer än så typ… (tror att de kan vara kompisar sen innan)
Pratade även med köparen som sa att han tyckte att ”det drog ut så på tiden”, att han är gammal snickare och har fackliga gubbar som övervakar så ”det är lugnt”, tydligen strypt vatten och elen (kan man ens det? Det är gamla el element i huset så räkningen var rätt saftig), men de hade tydligen bara använt verktyg på batteri.
Dem hade vart där i runt 2 veckor.
Han frågade om han fick göra klart lite tak men vi stoppade bygget.
Känner såklart att han har gått bakom vår rygg och förtroendet är brutet, då vi sagt nej 2ggr innan!
Kunde också hänt en olycka eller skada som vi säljare får stå för osv.
Min fråga är, hur tar man detta vidare nu?
Kan man be om kompensation eller annat?

Vi ska ut till huset imorn och kika hur det ser ut, men han har varit lite emot det
i vintras såldes fastigheten..
Och kontraktet påskrivet..
pengarna kom när?
tillträde skulle ske när? april?
Varför då?
Låter ologiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Varför vänta till april med tillträde?
De hus jag varit med och sålt så har jag önskat ett snart tillträde för att slippa ansvaret för vad som kan hända (brand, vattenskada mm)

Kräv pengarna bums och gör tillträde. Risken finns att köparen inte fullföljer och ni står mitt i en renovering.
Protte
 
  • Gilla
Yrkesplåtis och 15 till
  • Laddar…
Någon ovan har redan frågat varför det var så lång tid mellan kontrakt och tillträde, särskilt när huset står tomt. Ni gjorde kanske ett misstag när ni lämnade nyckel till köparen , det hade varit bättre om ni åkt dit och öppnat för köparen. Det finns en del risker för er del
- köparen upptäcker något allvarligt problem och vill få ersättning
- köparen gör något fel, skadar huset, och formellt är ni ansvariga som ägare
- något händer med köparen, ni står med ett hus som rivits upp

Ni får hoppas att köparen ör seriös och fullföljer, då löser det sig. Ni kan ju försöka få slutbetalning och tillträde tidigare än bestämt om det ör möjligt, då köparen i praktiken redan fått tillgång till huset.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
i vintras såldes fastigheten..
Och kontraktet påskrivet..
pengarna kom när?
tillträde skulle ske när? april?
Varför då?
Låter ologiskt.
Pengarna har inte kommit in än då vi fortfarande väntar på bouppteckningen, det har tagit väldigt lång tid på Skatteverket.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Någon ovan har redan frågat varför det var så lång tid mellan kontrakt och tillträde, särskilt när huset står tomt. Ni gjorde kanske ett misstag när ni lämnade nyckel till köparen , det hade varit bättre om ni åkt dit och öppnat för köparen. Det finns en del risker för er del
- köparen upptäcker något allvarligt problem och vill få ersättning
- köparen gör något fel, skadar huset, och formellt är ni ansvariga som ägare
- något händer med köparen, ni står med ett hus som rivits upp

Ni får hoppas att köparen ör seriös och fullföljer, då löser det sig. Ni kan ju försöka få slutbetalning och tillträde tidigare än bestämt om det ör möjligt, då köparen i praktiken redan fått tillgång till huset.
Kontraktet skrevs i januari och de får tillträde när bouppteckningen kommit, vilket den ska göra nästa vecka. Vi gav ut nyckeln för att va schyssta är väl lugnt om han e där och mäter lite huset e tomt och sålt med friskrivningsklausul.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Ok, jag förstår. Tydligen har Skatteverket en lång kö för att godkänna bouppteckningar, och ni kan väl inte få lagfart för dödsboet innan bouppteckningen är klar. Även om ni sålt med friskrivningsklausul har ni ett ansvar så länge ni är ägare, till exempel för att undvika skador. Så vilket som är det olämpligt att köparen fått nyckel och startat en renovering.
 
  • Gilla
kortis och 4 till
  • Laddar…
Knepig situation
Efter som renoveringen redan är påbörjad hadde jag nog sett till att skriva ett tillägskontrakt där det frammgår att ni inte har ansvar hans renovering eller för eventuella skador skador på huset som kan uppstå pga renoveringen varken före eller efter tillträdet. Samt att fortsatt renovering får ske först efter tillträdet / Joakim
 
  • Gilla
AliceJ och 21 till
  • Laddar…
Byt lås!
 
  • Gilla
AliceJ och 13 till
  • Laddar…
V
Maskintok skrev:
i vintras såldes fastigheten..
Och kontraktet påskrivet..
pengarna kom när?
tillträde skulle ske när? april?
Varför då?
Låter ologiskt.
Är väl inte ett dugg märkligt.

Spelar ingen roll jag skulle då gå hur långt som helst för att köparen skall få sig en känning av de inträffade.

Kontrakten är ju påskrivet så hoppa av lär jubstå dem dyrt.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
A
V Villaägarenr1 skrev:
Är väl inte ett dugg märkligt.

Spelar ingen roll jag skulle då gå hur långt som helst för att köparen skall få sig en känning av de inträffade.

Kontrakten är ju påskrivet så hoppa av lär jubstå dem dyrt.
märkligt?
Jag skrev ologiskt..
som i att ha lång tid till tillträde.
Här väntar TS på skatteverket..
 
  • Gilla
Queen
  • Laddar…
Var där igår och de hade rivit ut nästan 2/3 delar av huset redan, väggar, tak, golv och dragit ny el mm.
Inte bara 2 väggar som han sa i telefon och måste tagit längre tid än 2v…
Dragit upp termometern från 11 till 23grader. Men säger att han inte har rört den.
Riktigt liten mytoman alltså!

Kan man inte sätta dit han på något sätt?!
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
kattlucka och 17 till
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
Var där igår och de hade rivit ut nästan 2/3 delar av huset redan, väggar, tak, golv och dragit ny el mm.
Inte bara 2 väggar som han sa i telefon och måste tagit längre tid än 2v…
Dragit upp termometern från 11 till 23grader. Men säger att han inte har rört den.
Riktigt liten mytoman alltså!

Kan man inte sätta dit han på något sätt?!
Polisanmälan? Mäklaren verkar inte bry sig och jag hade inte tvekat på att anmäla.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Är det inte lättast att bara släppa det mot att de betalar hela elräkningen
Försöker förstå rimligheten att en bostad stor tom och uppvärmd under vintern när elpriset är högts som...
Ni verkar vara färdigutflyttade.
 
  • Gilla
Hellwiz och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har sålt till en gränslös och risktagande person.

Inte mycket att göra förutom att skydda dig själv riskerna. Håll honom borta och se till att han betalar elen. Byt lås. Och fullfölj affären och bryt sen all kontant.
 
  • Gilla
mikethebik och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.