Hej,
Vi ska bygga altan intill vårt hus med källare.
Altanen kommer bli ca 40 cm över mark.
Om jag ska fästa bärlina i fasaden så måste jag borra/plugga i betonghålssten.

Istället funderar jag på möjligheten att lägga plattor närmast fasaden men det jag undrar över då är hur djupt jag behöver gräva. Intill fasaden idag ligger det lösa trädgårdsplattor och det växer knappt något gräs intill fasaden (väldränerad mark). Övriga bärlinor tänker jag också lägga på plattor.

När jag grävt lite närmast fasaden tycker jag dock att det är väldigt löst. Kommer jag verkligen få stabilitet på plattorna längst in?

Jag vill helst inte förstöra dräneringen (om det nu är möjligt?). Tex att det inte blir rätt lutning på marken.
 
markskruv, gjuta eller gräva ner färdiga plintar, finns justerbara så du kan ställa höjden i efterhand osv.

om du verkligen vill ha plattor kan du gräva till nästa skikt så du kommer förbi " det lösa" sedan fylla med 0-32 (bärlager), padda så bra du kan antingen med padda eller för hand och lägga plattor ovanpå.
 
Nu har jag provgrävt två hål
Först 30 cm från fasaden
Andra 200 cm från fasaden (där hittade jag på en dagvattenledning och tråd för gräsklipparen så klart…)

Jord blandat med Sten i olika storlekar.

Hål1
Provgrävt hål med måttstock intill husfasad, visar jord och stenar i varierande storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två provgrävda hål nära fasaden med synliga stenar och en dagvattenledning, plus måttband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provgrävt hål nära fasaden med synlig måttstock som visar djupet, jord och sten i hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hål 2

Grävt hål i jord med synliga kablar och blandning av stenar i olika storlekar, nära husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är mark som varit orörd en längre tid så går det utmärkt att lägga plattor på marken
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja men det har den ju varit. Förutom att jag grävt lite idag då :) Går ju lätt att fylla igen och packa hålen.
 
Min tanke är att inte förankra altanen i husfasaden. Kan man då lägga bärlinor (5 breda streck) och sedan skriva reglar på som i denna ritning.
Det jag funderar över är om bärlinorna behöver fästas på något vis eller om det räcker att reglarna som skrivas fast ovan håller dem på plats?

Handritad skiss av en altankonstruktion med bärlinor och reglar, ej förankrad i husfasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.