Hej,

Vårt kommande badrum har en hemskt ful fog idag, röd. I övrigt så är kakel helt ok och enkelt, vitt på väggar och svart på golv. Badrummet är från 2008. Har sett grannar som fogat om så förstår att det är möjligt. Men hur gör man? Måste man kratsa bort det gamla med en fogkrats? Finns det risk att man skadar tätskiktet? Något man ska tänka på?
Sambon vill ha vit fog men undrar om det inte finns en risk att det röda kan lysa igenom? Någon som har erfarenhet kring detta?

Laddar upp bild på hur det ser ut och bild på hur en granne gjort.
Ett modernt badrum med vita kakelväggar och svart kakelgolv med röd fog som användaren vill byta ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med vita kakelväggar, svart kakelgolv, och vit fog, inkluderar toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
B bryggarebob skrev:
Måste man kratsa bort det gamla med en fogkrats?
Ja, det måste bli en viss tjocklek på den nya fogen för att den ska sitta kvar.
B bryggarebob skrev:
Finns det risk att man skadar tätskiktet?
Du får inte kratsa lika djupt som kaklets tjocklek.
B bryggarebob skrev:
Något man ska tänka på?
Det är lätt hänt att man skadar kaklet.

Det finns fogfärg som alternativ.

B bryggarebob skrev:
Sambon vill ha vit fog men undrar om det inte finns en risk att det röda kan lysa igenom?
Smuts syns väldigt tydligt på vit fog så det är svårt att hålla det snyggt i längden. Man brukar rekommendera ljusgrå fog till vitt kakel om man inte vill att fogen ska synas så mycket.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Röd fog, sjukaste jag sätt! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Sigurd Lewerentz och 6 till
  • Laddar…
Tack för svar, då låter det hanterbart.

haha, kan bara instämma. Detta är alltså original på alla bostadsrätter i föreningen från 2008. Kan inte begripa att någon tyckte att det var väldigt snyggt och en bra idé att foga rött. Vad jag har förstått så har många renoverat eller fogat om sedan dess
 
T
Aldrig sett röd fog på vit platta, kan vara bland det fulaste jag någonsin har sett. Som sagt testa Sopro FUF eller Mapei Fuga Fresca Kit.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
prova med röda handdukar + andra inredningsdetaljer i rött så kanske ser det mer designat ut och lättare att acceptera?
Jag har krafsat ut fogar i en liten toa och det var inget roligt. Många skador på kakel när verktyget slant åt sidan. Jag kom inte åt i alla hörn och skrymslen. Det var bara ett byte från mörkbrun till ljusare så kontrasten var inte så kraftig där den gamla lämnades kvar. Det blir tydligare mellan rött och vilket annat kulör som helst.

Du blir less på detta jobb redan när du kommer halvvägs så mitt råd är: börja inte skrapa ur alla väggar samtidigt så du får chans att lämna någon av sidorna orört ;).
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Kanske är en god tanke att måla över istället med Sopro FUF. Känns som ingen risk att man skadar kaklet då, resultatet blir nog detsamma. Hoppas det täcker tillräckligt bra bara.

Tack för tips!

Kanske kan man fixa med inredningen, men det är gräsligt fult så kommer bara vilja fixa mörka fogarna ändå.
 
jag tycker inte det är fult. Det är bara annorlunda. Alla badrum ska idag vara svart/grå/vita och tråkigt neutrala. Som om kulörer utanför gråskalan var förbjudna.
Jag ska inte måla fogarna röda i mitt svart-vita badrum men hade jag fått det gratis så skulle jag spela med. Det röda kan faktisk bli en intressant inredningsdetalj om man tar ett steg bort från det gråa :).
 
  • Gilla
EddieHansson och 3 till
  • Laddar…
Borde inte någon syra äta upp fogen, på med syra och arbeta in med svamp, vänta en stund och sen tvätta av. Sen på med ny syra och reptetera
 
Är Sopro fuf bäst när det kommer till att måla om fog? Eller funkar en fogpenna/billigare fogfinish likvärdigt?

Någon som har erfarenhet efter några månader eller ännu bättre år? Säkert inget problem att måla om efter något år eller två men trist ifall det bara skulle hålla i sig ett kort tag.
 
Det lär ju bli rosa om du kör vit förg på. Jag hade kört svart fog för att dölja det på bästa sätt.
 
Tror inte att den lyser igenom, se nedan på badrum i föreningen där de fått till en fin vit fog. Det är så vi vill få till det.

Modernt badrum med vita kakelväggar, vit fog, svart golv, och vit badrumsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag har målat med vit fogpenna på svart fog och det ser helt vitt ut. Det gäller stänkskyddet ovanför handfatet på gästtoaletten så bara en liten yta och det var gjort så när vi flyttade in och efter kanske 5 år så började färgen vara bortnött så då målade jag om (jag vet förstås inte hur långt innan vår inflytt som det målades).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.