Jag skall sätta in en kamin i mitt willab green room Wall växthus och tänkte fästa skorstenen på utsidan i aluminiumprofilerna. Tänkte använda två fästpunkter där jag borrar genom profilen och fäster med bult. Skorsten kommer väga ca 25kg, nån som har erfarenhet av liknande? Pallar alu profilerna för vikten en blåsig dag
 
Skulle inte göra det. Skorstenen ska ju inte sitta dikt glaset utan en bit ut så ett par grova vinkeljärn som ankras ner i mark och gjutes fast med betong, med avstånd som skorstenens tjocklek, den ska nog stå något med, Sen fästa i profilen så högt upp som möjligt så det inte kan bryta
 
Har tänkt att skorstenen (isolerad) skall gå såhär samt sitta med de fästen som hör till pipan
Skiss på datorskärm som visar en isolerad skorsten med måttangivelser och installationsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fäste för isolerad skorsten i metall mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska då pipan stå på kaminen med dom vinklarna ut , bra belastning blir det. Sätt ett par riktiga järn eller en grov stolpe som du kan fästa hållarna i.. Är det en isolerad med aluminiumhölja på så bär inte dessa fästen upp och ner ,utan bara i sidled
 
Hej
Ska också bygga växthus och sätta kamin. Vi har köpt maxi 4 på mur.
Hur löser du det med rörgenomgången?
Tänkte även om man skulle mura upp ena gaveln en bit och göra genomgången i muren högre upp.. Men kan man fästa växthuset då i muren på något vis eftersom man ersätter två glaspartier med mur?
 
Vi tänkte först också mura upp men kom inte på nån bra lösning för att fästa ramen då så vi bytte ut en ruta mot plåt (se bild) och drog ut röret där. Sedan byggde jag ett stöd för pipan på baksidan (se bild)
 
  • Ett installerat rökrör från en kamin genom en plåtruta i ett uterum med verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör installerat genom väggplåt på ett växthus, med stödkonstruktion på en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bridgeman och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Vårt växthus kommer inte ha någon mittenruta eller vad man ska säga. Mitten är där två rutor möts. Ni kom fram till att det som inte går hitta någon bra lösning med att fästa ramen om man murar upp?
Förövrigt snyggt murat. För oss blir det nog lecablock med puts.
 
R Riohlsson skrev:
Snyggt! Vårt växthus kommer inte ha någon mittenruta eller vad man ska säga. Mitten är där två rutor möts. Ni kom fram till att det som inte går hitta någon bra lösning med att fästa ramen om man murar upp?
Förövrigt snyggt murat. För oss blir det nog lecablock med puts.
Jag håller precis på med liknande bygge och valde att gå rakt bak med skorstenen och sedan ersätta ett fönster med lecablock. Två av fästena sitter i muren och ett tredje högst upp i alu-profilen. Skorstenen har sedan ett stödben mot mark (just nu i trä men ska ersättas med ett i metall innan kaminen tas i bruk)
 
  • En skorsten på utsidan av en glasveranda med stödben i trä och fastsatt vid aluprofil och mur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
B BengtM skrev:
Jag håller precis på med liknande bygge och valde att gå rakt bak med skorstenen och sedan ersätta ett fönster med lecablock. Två av fästena sitter i muren och ett tredje högst upp i alu-profilen. Skorstenen har sedan ett stödben mot mark (just nu i trä men ska ersättas med ett i metall innan kaminen tas i bruk)
Intressant! Gick bra ersätta glaset och fästa aluprofilen i lecablocken? Vilken storlek har ni på det där växthuset?
 
R Riohlsson skrev:
Intressant! Gick bra ersätta glaset och fästa aluprofilen i lecablocken? Vilken storlek har ni på det där växthuset?
Det var inga större problem att ersätta glaset och växthuset är 24 m2 om jag minns rätt
 
DavidEliass DavidEliass skrev:
Vi tänkte först också mura upp men kom inte på nån bra lösning för att fästa ramen då så vi bytte ut en ruta mot plåt (se bild) och drog ut röret där. Sedan byggde jag ett stöd för pipan på baksidan (se bild)
Fint! En fråga, ni ser ut att bo som vi, dvs. tätbebyggt område, pratat med Mariebergs Kaminbutik och de tyckte det lät som en dålig idé med braskamin med grannar så nära, att vi behövde göra en anmälan till kommunen och att vi då förmodligen skulle få avslag. Alt. så kör man på ändå och tar smällen om den kommer, dvs. att grannar klagar på röklukt, samtidigt tänker jag att det är främst vintertid ankommer använda den och typ 2 gånger/månaden, så det kanske ändå är värt det..

Hur gjorde ni?

Röd växthusram i tätbebyggt bostadsområde med grannhus och grön trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håller på bygga växthuset i detta nu. Eller håller på med muren. Vi har fått godkänt av kommunen att sätta in kamin. Men funderar lite på en gasolvärmare istället. Känns som man kan få det behagligare med sån. Kanske har fel?
Vet inte hur man skulle fästa kaminröret på ett vettigt sätt annars. Verka det gå skruva i ramen?
 
R Riohlsson skrev:
Snyggt! Vårt växthus kommer inte ha någon mittenruta eller vad man ska säga. Mitten är där två rutor möts. Ni kom fram till att det som inte går hitta någon bra lösning med att fästa ramen om man murar upp?
Förövrigt snyggt murat. För oss blir det nog lecablock med puts.
Hej! Hur löste ni det? Vi har samma problem med växthus utan mittenruta. Funderar på mura högre här med….
 
Hej! Vi har inte satt in någon kamin ännu. Men murade runt och har byggt enligt beskrivning. Det som jag tror bli bäst är att göra hål i muren för skorsten och sedan fästa den på utsidan. Det ser ut som att det ska gå utan bekymmer. Vill du se hur det ser ut så skicka pm så kan jag visa bilder hur det ser ut då växthuset är monterat. Tänkte om du står i valet att mura upp vägg eller inte.

En tanke vi hade tidigare var att mura bort två glasrutor. Men kändes fel att börja kapa i konstruktionen.
 
R Riohlsson skrev:
Hej! Vi har inte satt in någon kamin ännu. Men murade runt och har byggt enligt beskrivning. Det som jag tror bli bäst är att göra hål i muren för skorsten och sedan fästa den på utsidan. Det ser ut som att det ska gå utan bekymmer. Vill du se hur det ser ut så skicka pm så kan jag visa bilder hur det ser ut då växthuset är monterat. Tänkte om du står i valet att mura upp vägg eller inte.

En tanke vi hade tidigare var att mura bort två glasrutor. Men kändes fel att börja kapa i konstruktionen.
Problemet vi har är mer att skorsten bakåt kommer för högt upp ovan mur. Om inte kaminen (utan ben) står på marken vill säga. Ser dock inte så trevligt ut tycker vi. Blir nog till att mura några sten högre, kapa mittskenan samt skära ut glaset. Skorstenen sätter vi ett ben under samt fäster för stabilitet i sidled i ett plank som är bakom (en bit ifrån).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.