Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
M Markarbetaren skrev:
Fast att det mesta blivit dyrare har dock inte enbart med Ukraina-Ryssland att göra. Redan i sensomras i fjol började matpriserna öka markant enligt hustrun som veckohandlar ungefär samma varor varje vecka. Och mycket började öka i pris redan när pandemin slog till 2020.

Mycket handlar om fraktbåtar som fastnat på olika ställen. Företag inom tillverkning som haft mindre produktion, ingen har väl missat halvledarebristen. Det är fortfarande stor brist på olika elektronikkomponenter.
Det är något som jag har påpekat tidigare.
Men just med gödsel och utsäde har direkt anknytning till konflikten..
sedan kan vi tacka vår regering får bränsleskatten...
 
A
M Markarbetaren skrev:
Åter igen, tråkigt när bönder och andra kommer i kläm. Men det är piss och ingenting jämfört med hur det är i Ukraina! Jag har inget emot att betala dessa dieselpriserna och matpriserna vi nu upplever när jag i bakhuvudet vet att det inte gynnar Putins regim.

Syftet med sanktionerna är att skapa missnöje i ryssland, sedan om det leder till revolution eller nått vet man aldrig. Putin kommer fortfarande kunna äta oxfile varje dag, men folket kommer bli förbannade.
njä det enda detta leder till är att Egyptens befolkning kommer få en ytterst osäker framtid framöver.
Och att Ukraina kommer att behöva spannmål från EU för att klara sitt.
vilket gjort att EU beslutat om att skippa EU trädan, vilket gör att de bönder som haft en räkmacka tidigare i detta... nu får en kall dusch.. Men det gynnar de mer seriösa bönderna å andra sidan.
 
M Markarbetaren skrev:
Åter igen, tråkigt när bönder och andra kommer i kläm. Men det är piss och ingenting jämfört med hur det är i Ukraina! Jag har inget emot att betala dessa dieselpriserna och matpriserna vi nu upplever när jag i bakhuvudet vet att det inte gynnar Putins regim.

Syftet med sanktionerna är att skapa missnöje i ryssland, sedan om det leder till revolution eller nått vet man aldrig. Putin kommer fortfarande kunna äta oxfile varje dag, men folket kommer bli förbannade.
Om det är högt pris på råolja, gynnar eller missgynnar det de som säljer olja som Ryssland? Det ger dem mera pengar.
Samma med vete. Putin har 70% i sitt land som är för kriget, så håll inte andan.
Det kommer inte skapa något missnöje. Det kommer stärka landet och i stället kommer västvärlden att få det svårt. Så sanktioner är helt fel, så även att hota Ryssland, det kommer inte att funka.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
A
K Karl Olssvan skrev:
Om det är högt pris på råolja, gynnar eller missgynnar det de som säljer olja som Ryssland? Det ger dem mera pengar.
Samma med vete. Putin har 70% i sitt land som är för kriget, så håll inte andan.
Det kommer inte skapa något missnöje. Det kommer stärka landet och i stället kommer västvärlden att få det svårt. Så sanktioner är helt fel, så även att hota Ryssland, det kommer inte att funka.
folk har en övertro till sanktioner..
Men glömmer oftast att länder kan ha haft sanktioner emot sig i årtionden innan dessa nya tillkommit.. Och då har de liten effekt när landet anpassat sig....

Sedan till de som inte har trott på att USA haft planer på att byta ut regimen i Ryssland..
lyssna på Biden igen.. det är inte för inte som hans mun glappar..
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Maskintok skrev:
njä det enda detta leder till är att Egyptens befolkning kommer få en ytterst osäker framtid framöver.
Och att Ukraina kommer att behöva spannmål från EU för att klara sitt.
vilket gjort att EU beslutat om att skippa EU trädan, vilket gör att de bönder som haft en räkmacka tidigare i detta... nu får en kall dusch.. Men det gynnar de mer seriösa bönderna å andra sidan.
Va? Egypten fattar jag inte vad du menar. Och mat lär knappast behövas i Ukraina. Har det funnits en sådan nyhet?
 
A
K Karl Olssvan skrev:
Va? Egypten fattar jag inte vad du menar. Och mat lär knappast behövas i Ukraina. Har det funnits en sådan nyhet?
Ukraina och Ryssland säljer sin spannmål till Egypten, som sedan subventionerar bröd till befolkningen.

Ja det har det.
samt att EU skickat ut just dessa direktiv till medlemsländerna.
Och jordbruksverket skickat ut information till spannmålsbönderna i första steg..
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jag har inte nämnt något om något luftrum.
samt att de behöver inte invadera Ryssland..
Finns andra sätt..
Vilket slags "motstånd emot sig rent militäriskt" hade du i åtanke?
Maskintok skrev:
Rysslands styre förstår inte detta, utan behöver ha ett större motstånd emot sig rent militäriskt.. Inte förens då, kommer de att ge sig.
Rysslands härskare förstår ekonomiska sanktioner mycket väl. Putin förstod visserligen att sanktionerna skulle bli så omfattande nu i och med att den fria världen inte införde så värst starka sanktioner för åtta år sen när han startade kriget mot Ukraina.

Men nu har han märkt hur stort hans missförstånd var.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bilder på ensamma barn säljer.
Inte till barnens föräldrar.
Dock så tror jag inte Putin bryr sig nämn värt.
Det har du mycket troligt alldeles rätt i. Putin verkar i Stalins och Hitlers anda.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vill de stänga ner gasen kan de. Det finns alternativ. Dessa är säkerligen ingen hit för miljön samt att det skulle kosta. Men det skulle kännas,
Jag vet inte hur många kolkraftverk som finns kvar i Tyskland och som kan startas med kort varsel. Vet du?
 
K Karl Olssvan skrev:
Så sanktioner är helt fel, så även att hota Ryssland, det kommer inte att funka.
Ska vi applådera packet istället, eller vad föreslår du?

Sanktioner är ett relativt svagt vapen, men det svälter ut landet som sätts under dem och hämmar dess utveckling. Det kanske är bra nog, kanske måste vi ta till blankare vapen.
 
  • Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Vilket slags "motstånd emot sig rent militäriskt" hade du i åtanke?

Rysslands härskare förstår ekonomiska sanktioner mycket väl. Putin förstod visserligen att sanktionerna skulle bli så omfattande nu i och med att den fria världen inte införde så värst starka sanktioner för åtta år sen när han startade kriget mot Ukraina.

Men nu har han märkt hur stort hans missförstånd var.
Jo det handlar inte om att de inte förstår som in helt dumma i huvudet utan att det har inte samma betydelse för Ryssland som för väst.

En motstånd vore att militärstyrkor blev inbjudna av Ukraina för att övervaka korridorer för civila eller för att övervaka kärnkraftverk... Det skulle ge Ukraina en överhand om inte Putin vill ha världskrig..
 
P pmd skrev:
Men nu har han märkt hur stort hans missförstånd var.
Gasen och oljan flödar fortfarande... Det är där pengarna ligger. Att ryska produkter försvinner i hyllorna är symbolpolitik/marknadsföring.
 
P
N Nilsson i Boda skrev:
Varför drar vi alltid kortaste strået i Europa?
Knappast det kortaste strået.

Sist jag tankade bilen betalade jag cirka 26 kr per liter, så jag gnällde lite. Det kändes tungt.

Men här är en lista på saker jag inte behövde göra när jag hade tankat.

Jag rafsade inte ihop grejer i en väska, tog inte med mig hundarna, lämnade inte allt annat kvar och flydde inte från en invasionsstyrka.
Jag satt inte i ett skyddsrum under natten.
Jag lämnade inte resten av familjen kvar i huset, döda.
Jag behövde inte vädja till folks välvilja i ett annat land för att ha nånstans att sova hyfsat tryggt.

Jag kom undan billigt med att betala 26 kr per liter för diesel.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo Indiens hållning med en miljardbefolkning är mycket intressant, de är förmodligen spysjuka av att vara landet som ska göra alla skitjobb åt väst inkl bli dikterad av USA, EU och framförallt England (som fd koloni).
Vilka skitjobb syftar du på?
De verkar vilja skapa något helt eget utan väst's inblandning.
De ekonomiska klyftorna i Indien är så enorma att vi knappast kan föreställa oss dem.
 
R
Maskintok skrev:
folk har en övertro till sanktioner..
Men glömmer oftast att länder kan ha haft sanktioner emot sig i årtionden innan dessa nya tillkommit.. Och då har de liten effekt när landet anpassat sig....
Sovjet fick ge upp 1998 när de helt enkelt inte längre hade råd, varför skulle det inte ske nu?

Möjligtvis kan de dra sig tillbaka, stänga landet, och "leva" i någon slags tillvaro liknande den i den demokratiska folkrepubliken i norra korea men jag tror inte att de invånare som vant sig vid nuvarande, mer västlig, livsstil kommer att tolerera det.

Maskintok skrev:
Sedan till de som inte har trott på att USA haft planer på att byta ut regimen i Ryssland..
lyssna på Biden igen.. det är inte för inte som hans mun glappar..
Vilka planer? Ditt, fortfarande ogrundade, påstående att USA skulle invadera Ryssland för att ta deras olja och naturgas?

Jag har lyssnat på Bidens tal och jag hör inget annat än att han inte tycker Putin kan sitta kvar vid makten (inte att USA aktivt planerar att avsätta honom). Jag håller med honom. Gör inte du?
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.