Jag ska ta bort en häck, häcken står i en svacka mitt på en gräsmatta.

Min plan är att kapa häcken så nära marken som möjligt och därefter fylla svacken med jord och sedan så gräs.

Tror ni att häcken kommer självdö under jord, eller är jag tvungen att gräva bort rötterna?

Tacksam för hjälp.
 
Den kommer överleva men om du klipper så kommer ju aldrig skotten upp
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Den kommer överleva men om du klipper så kommer ju aldrig skotten upp
Gräsmattan kommer att klippas regelbundet.
 
Kapa och gräv sen upp rötterna, annars kommer det att bli problem längre fram beroende på vad det är för häck.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
L Latitud79 skrev:
Kapa och gräv sen upp rötterna, annars kommer det att bli problem längre fram beroende på vad det är för häck.
Detta är såklart det säkra alternativet, men också det jobbiga.

Vilka problem kan uppstå?
 
Vad är det för häck? Syren och spirea kan vara våldsamt livskraftiga.
 
Ta bort så mycket du orkar, jorden kommer annars sjunka samman efhand som de ruttnar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Vad är det för häck? Syren och spirea kan vara våldsamt livskraftiga.
Jag tror att det är måbär.
 
Dubbla budskap här, men det kanske inte finns ett enkelt svar?
 
Ett par bilder på häcken i fråga. Närbild på häck med gröna löv i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grönmurad häck i en trädgård med fallna äpplen på marken och en fotboll framför häcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är måbär. Ganska lätt att gräva upp när du klippt ner den helt. Men det funkar nog rätt bra så som du tänker dig också, den bör dö inom ett par år om den klipps ner av gräsklipparen. Dock sjunker marken sedan som påpekats, en det är ju bara att fylla på mer jord.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Måbär bör du kunna begrava och glömma bort, framförallt som ev överlevare kommer klippas regelbundet.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Jag har samma problem med just Måbär. Har två buskar som jag inte kan gräva upp tillräckligt djupt pga att de står alldeles intill ett elskåp utanför staketet. Har klippt ner dem så långt det går. Finns det något annat knep att få död på dem,? Miljövänligt gift? Kopparspik?
 
Täck dem med något material som blockerar solljuset och som de inte växer igenom. Svart plast funkar men ett antal lager med kartong täckt med t ex träflis funkar lika bra och garfördelen att det blir jord. Ta till rejält med kartong för att vara riktigt säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.