Bananskalare Bananskalare skrev:
Testa och var lite seriös istället. Så kan jag lyssna på dig.
Men att jämföra rvå helt olika bilar och sen berätta hur mycket du sparar och därefter klämma in en hyr bil?
va lite seriös.
Driver du med oss? Hur kan du inte förstå kalkylen? :)

/Krille
 
  • Gilla
Nils Terminus och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
2500kr/200 mil (exempel) =12:50 per mil, det kör du inte en privat bil för, med däck, service, slitage, värdeminskning osv, enkelt.
Så du menar att det kostar 2500:- i avskrivningar? för en vecka?
 
K Krille4 skrev:
Driver du med oss? Hur kan du inte förstå kalkylen? :)

/Krille
enkelt. Man kan inte jämföra med något som inte finns. Cherry picking....
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Testa och var lite seriös istället. Så kan jag lyssna på dig.
Men att jämföra rvå helt olika bilar och sen berätta hur mycket du sparar och därefter klämma in en hyr bil?
va lite seriös.
Jag är fullständigt seriös. Jag tittade på att leasa en bil till familjen och gick på först på en stor bil som skulle kosta 5500 kr/månad. Fördelen var att den skulle klara nästan alla våra transporter, inklusive semester. Jag valde sen att titta på en mindre bil som skulle klara vardagen utmärkt, men inte semestern.

Är det verkligen en helt absurd jämförelse?
 
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad menar du med plockar?
väljer....
 
Förresten vilken av alla installatörer på nätet skall man välja till laddbox? Ska beställa en easee var det tänkt med hela paketet och de säger 11400 ca med laddkabel och balanserare.
Men evify har tex bara en 10 meter kabel medans laddboxshopen har 20 meter till installationskabeln.

Vad är bäst att göra?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är fullständigt seriös. Jag tittade på att leasa en bil till familjen och gick på först på en stor bil som skulle kosta 5500 kr/månad. Fördelen var att den skulle klara nästan alla våra transporter, inklusive semester. Jag valde sen att titta på en mindre bil som skulle klara vardagen utmärkt, men inte semestern.

Är det verkligen en helt absurd jämförelse?
Ja det är det. eftersom jämföra 2 olika. bilar och sen väljer den billigaste i jämförelsen
I en korrekt jämförelse så har du bilen ståendes och kostar pengar. det är den du betalar för. Inte den andra den var bara en siffra på ett papper. Men jämför man så sparar du en del pengar varje månad för att du valde en billigare bil. det är normalt. Kanske även att den billigare bilen drar mindre soppa. Det är klart att det man sparar pengar varje månad.
Själv sparar jag runt 2000:- i månaden för att valde en annan bil. Får jag göra en kalkyl och visa hur mycket jag sparar varje månad?
Vi köpte inte den dyrare vi får lika bra plats i en lite mindre bil. Men den bilen vi köpte är bra hela vägen runt. Men 2000:- i månaden.
på 36månader är 72000:-
Vi behöver inte ens hyra bil. så säg 74000:-
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
enkelt. Man kan inte jämföra med något som inte finns. Cherry picking....
Jag fattar inte vad du menar? Han jämför kostnaden mellan:

1. En större bil som klarar både vardagens och semesterns behov.
2. En mindre bil som klarar vardagen men inte semesterns behov.

Skillnaden är 36 000 kr/år och kostar det mindre än så att hyra bil på semestern är alternativ två billigast även om man räknar med hyrbilen under semestern.

Vad är det för konstigt med den kalkylen?

/Krille
 
  • Gilla
sinclairhacker och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Förresten vilken av alla installatörer på nätet skall man välja till laddbox? Ska beställa en easee var det tänkt med hela paketet och de säger 11400 ca med laddkabel och balanserare.
Men evify har tex bara en 10 meter kabel medans laddboxshopen har 20 meter till installationskabeln.

Vad är bäst att göra?
Hur lång sladd behöver du? Behöver du 20m lång sladd.
är det inte bättre och försöka placera laddaren rätt direkt.
 
K Krille4 skrev:
Jag fattar inte vad du menar? Han jämför kostnaden mellan:

1. En större bil som klarar både vardagens och semesterns behov.
2. En mindre bil som klarar vardagen men inte semesterns behov.

Skillnaden är 36 000 kr/år och kostar det mindre än så att hyra bil på semestern är alternativ två billigast även om man räknar med hyrbilen under semestern.

Vad är det för konstigt med den kalkylen?

/Krille
Du pratar om en kalkyl mellan 2 olika bilar.
till sen ena behöver hyrbil men är billigare.
Sen är det upp till var och en att göra sitt val.
Ska du göra en kalkyl kan du bara utgå från det du valde.
Eller så resonerar man så att vi valde den billigare bilen men vi måste hyra bil till semestern. Det ska räknas som en tillkommande kostnad.
Jag trodde det var självklart. Hyrbilen är en kostnad. Tänk på att den var ett måste när man valde bilen
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja det är det. eftersom jämföra 2 olika. bilar och sen väljer den billigaste i jämförelsen
I en korrekt jämförelse så har du bilen ståendes och kostar pengar. det är den du betalar för. Inte den andra den var bara en siffra på ett papper. Men jämför man så sparar du en del pengar varje månad för att du valde en billigare bil. det är normalt. Kanske även att den billigare bilen drar mindre soppa. Det är klart att det man sparar pengar varje månad.
Själv sparar jag runt 2000:- i månaden för att valde en annan bil. Får jag göra en kalkyl och visa hur mycket jag sparar varje månad?
Vi köpte inte den dyrare vi får lika bra plats i en lite mindre bil. Men den bilen vi köpte är bra hela vägen runt. Men 2000:- i månaden.
på 36månader är 72000:-
Vi behöver inte ens hyra bil. så säg 74000:-
Du förstår tydligen inte alls vad jag är ute efter. Jag ville ha en bil och hade två alternativ, en som täcker allt och en billigare som täcker det mesta men när jag måste hyra en större bil ibland. Det är inget konstigt alls.

Som du ser så räknar jag faktiskt med att den lilla bilen kostar även när den står still
 
  • Gilla
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
väljer....
Men det var inget jag valde då. Jag hade redan ägt den bilen i många år.
 
D
R Rkarlsson skrev:
Förresten vilken av alla installatörer på nätet skall man välja till laddbox? Ska beställa en easee var det tänkt med hela paketet och de säger 11400 ca med laddkabel och balanserare.
Men evify har tex bara en 10 meter kabel medans laddboxshopen har 20 meter till installationskabeln.

Vad är bäst att göra?
Tibber?
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så du menar att det kostar 2500:- i avskrivningar? för en vecka?
Menar alltid det jag skriver, om jag inte råkar skriva fel, börja med att läsa det jag skrev, svaret finns där.
 
  • Gilla
ReginB och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du pratar om en kalkyl mellan 2 olika bilar.
till sen ena behöver hyrbil men är billigare.
Sen är det upp till var och en att göra sitt val.
Ska du göra en kalkyl kan du bara utgå från det du valde.
Eller så resonerar man så att vi valde den billigare bilen men vi måste hyra bil till semestern. Det ska räknas som en tillkommande kostnad.
Jag trodde det var självklart. Hyrbilen är en kostnad. Tänk på att den var ett måste när man valde bilen
Jag tror fortfarande att du driver med oss? ;) Han räknar ju fram att allt under 36 000 kr/år för hyrbil gör att alternativet med "billig bil plus hyrbil" blir billigare.

Läs uträkningen igen så förstår du att du räknat fel och/eller missförstår.

/Krille
 
  • Gilla
ReginB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.