S
Vad säger ni om att spraya mattan med en dos järnsulfat nu i mars?

Stockholm har haft några veckor med runt 8-12 plusgrader på dagarna och mossan har vaknat och börjat bli grön och fin. Kan det finnas en poäng med att skadeskjuta den lite med ex Ferrogent och på så sätt ge gräsmattan ett försprång till när det är dags för den att vakna?

Gör man något mer så här tidigt på säsongen? Ex vertikalskär/kör med elkratta, gödsla med YaraMila Promagna 11-5-18, eller ska man vänta ett tag till?
 
mossan kan du döda när temperaturen är över noll
man kan gödsla när jorden är över 7-8 plusgrader
 
MaxHugo
S SnickSnackA skrev:
Vad säger ni om att spraya mattan med en dos järnsulfat nu i mars?

Stockholm har haft några veckor med runt 8-12 plusgrader på dagarna och mossan har vaknat och börjat bli grön och fin. Kan det finnas en poäng med att skadeskjuta den lite med ex Ferrogent och på så sätt ge gräsmattan ett försprång till när det är dags för den att vakna?

Gör man något mer så här tidigt på säsongen? Ex vertikalskär/kör med elkratta, gödsla med YaraMila Promagna 11-5-18, eller ska man vänta ett tag till?
Låt gräset vakna till liv innan du gödslar, brukar klippa 2-3 gånger innan jag behandlar gräsmattan med något.

Mitt tips är sen.
Köpa FerroGent Granulat är som korn och du kan lätt sprida det med vagn eller handspridare.
Sen efter en vecka kör du med vertikalskärare upp och ner, sen höger och vänster. Har du gjort rätt ser din gräsmatta ut så här.
En gräsmatta före behandling med bruna fläckar, vissnande gräs, en altan med trädgårdsmöbler och en grillöverdrag i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ut med gräsfrön och sen toppdress. Kan även lägga över fiberduk över gräsmattan, håller fukt, värme och du mater inte fåglarna.

2-3 veckor senare borde de se ut så här.

Välskött gräsmatta med mönstrad klippning, trädäck med utemöbler och grillöverdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Inspirerande för- och efterbild, man längtar.
Det är nog klokt att vänta med gödslingen ett tag till.

Planen är som så;
1. Mossriva
2. Ferrogent, tänkte vattna ut med tryckspruta
När det blir lite varmare,
3. ev en vända till med mossrivaren
4. Dicotex mot ogräset, framförallt klöver
Vänta en vecka,
5. Stödså
6. K-dress (eller liknande) för att jämna ut
7. Ev vårgödsel, ex Promagna 11-5-18.
8. Hålla fuktigt.

Toppdress har jag inte haft så bra resultat med, känns som att det innehåller för mycket torv för mitt ändamål. Bra som jordförbättring/gödsel men inte för att jämna av mattan. I år ska jag testa K-dress eller liknande.
 
Redigerat:
Mossa är bra , växer långsamt och mjukt att gå på
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mossa är bra , växer långsamt och mjukt att gå på
Har en mossmatta vid stugan och vill därför ha en gräsmatta runt villan. Variation förgyller;)
 
Instämmer med tidigare, jag drog på ferrogent tidigt i april ett år och det gav nästan ingen effekt utan fick köra ett varv till senare när mattan verkligen kommit igång. Så vänta lite till.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.