Jag vill lägga till att det finns tillfällen då man måste uppgradera. Men det beror på vad du
vill leverera till dina medlemmar.
Men oavsett så när man drar så är det vettigt att dra grövre kablar.
Bara för att servisen klarar det nu så är det inte säkert att den klarar det då...
 
A Avemo skrev:
Vad är syftet med frågan? Det skiljer nog både mellan personer och tillfällen. Laddar jag hemma är det oftast med 6A.

Vad säger elektrikerna om vad?
vad gäller med säkringar
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Ur min synvinkel är det andelen och inte antalet som är intressant. Och som sagt var huruvida det handlar om att de börjar brinna under körning respektive när de är parkerade (i ett garage).
Andelen är det intressant äa, helt enig och där har man siffror som säger att det är 5 ggr vanligare att en ICE-bil brinner än att en elbil gör det.

Varför spelar det roll om bilen börjar brinna när den står stilla eller i trafik? Jag kan väl iofs tycka att det låter obehagligt med en brand när man kör fort, som de som råkat ut för det med diselbilar.
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Undrar om man räknar med kostnaden för hyran?
Den bilen man redan kostar pengar.
Så jag är inte lika övertygad....
Jag gjorde en "test' för några år sen, då med olika leasingavtal. I ena fallet en stor bil som skulle fungera utmärkt på semestrar etc. I det andra fallet en mindre som skulle klara vardagen utan problem, men inte långresor på semestern. Det skiljde cirka 3000 kr i månaden bara där. Sen drar den mindre bilen säker mindre bränsle också, men det hade inte varit svårt att få in en hyra av en större bil på semestern i den ekvationen.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gjorde en "test' för några år sen, då med olika leasingavtal. I ena fallet en stor bil som skulle fungera utmärkt på semestrar etc. I det andra fallet en mindre som skulle klara vardagen utan problem, men inte långresor på semestern. Det skiljde cirka 3000 kr i månaden bara där. Sen drar den mindre bilen säker mindre bränsle också, men det hade inte varit svårt att få in en hyra av en större bil på semestern i den ekvationen.
Så det skulle löna sig att hyra bil på semestern? En intressant kalkyl hur man får ihop den.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Andelen är det intressant äa, helt enig och där har man siffror som säger att det är 5 ggr vanligare att en ICE-bil brinner än att en elbil gör det.

Varför spelar det roll om bilen börjar brinna när den står stilla eller i trafik? Jag kan väl iofs tycka att det låter obehagligt med en brand när man kör fort, som de som råkat ut för det med diselbilar.
Det jag tycker är intressant är antalet bilar som brinner Jag skulle gissat att det var bra många fler bilar som brann på 3år.
Man kanske kan ifrågasätta en del av siffrorna? Men då jag inte känner för någon tävling. så stämmer det säkert att många fler bensin bilar en elbilar brinner. Det är en stor skillnad
Men vi kommer inte bli av med problemet brinnande bilar. Den minskar dock.
De bilar som folk tänder på den siffran är den samma.
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Undrar om man räknar med kostnaden för hyran?
Den bilen man redan kostar pengar.
Så jag är inte lika övertygad....
Japp, det kan du vara lugn för, detta är oerhört ekonomiska personer, ska man köra lite längre sträcka på kort tid, och man har en lite bättre bil själv, så är det billigare att hyra, finns alltid något bra erbjudande man kan nyttja.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
För flera år sedan hyrde jag bil fast jag ägde egen bil. Min egen bil var en 25 år gammal Volvo och jag skulle köra 300 mil på en vecka. Jag hyrde en ny Volvo på närmsta mack för 2000 kr. Jag hade alltså en sådan där bil som ingen elbil eller annan bil kan mäta sig med i låga kostnader då den var värd under 10 000 och jag lagade och fixade en del själv.

Med den hyrda bilen fick jag dessa fördelar:
+ lägre bränsleförbrukning, ca 0,3 x 300 = 90 liter. På den tiden kanske 1000 kr.
+ Bekvämare bil
+ Säkrare bil
+ Ingen risk att min bil egen skulle krångla långt hemifrån
+ Inget slitage på egen bil, tex däck (blir ganska mycket per mil på en nyare bil men på min gamla inte så mycket)
+ kunde hålla försäkringen på min egen bil under 1000 mil

Blir olika uträkning beroende på förutsättningarna. Med en fabriksny bil blir det väl tvärtom att tyngsta posten är värdeminskningen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D djac skrev:
Japp, det kan du vara lugn för, detta är oerhört ekonomiska personer, ska man köra lite längre sträcka på kort tid, och man har en lite bättre bil själv, så är det billigare att hyra, finns alltid något bra erbjudande man kan nyttja.
Jag är skeptisk. hur kan det bli bättre ekonomiskt att hyra en bil när man har en hemma. Den står där och kostar pengar.
Så det skulle bli billigare att hyra en bil, än att köra sin egen bil. Då är man nog inte så ekonomisk.... Så berätta nu hemligheten.
att de är ekonomiska har jag väldigt svårt att se. Just nu ser de väldigt oekonomiska..

Om man testar och tänker...
Du har en bil hemma som vi säger 1000:- vecka
Den kostnaden är beständig i kalkylen.
Om vi kollar på en hyrbil. 2500:- för en vecka
fria mil.
Bensin 20:-/l
Hyrbil:
fast kostnad Bil 1000:- vecka
Hyrbil. 2500:- / vecka
Rörlig kostnad är 20:-/l 20mil a' 20:- mil 400:-
totalt 6900:-

Egen bil
fast kostnad bil 1000:- vecka
rörlig kostnad 20:-/l 20 mil a' 400:-
totalt 4400:-

På vilket sätt får 2500:- ner omkostnaderna så man tjänar eller går +/-?

Att man hyr en bil säger jag inget om. Det är när man säger att man tjänar på det...

så din tur....


*uppddaterade priset på den fasta bilen till 1000:- vecka
 
Redigerat:
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så det skulle löna sig att hyra bil på semestern? En intressant kalkyl hur man får ihop den.
Kalkylen var rätt enkel.

Stor bil som räcker till allt: 5500 kr/månad = 66000 kr / år
Liten bil som fungerar till vardags 2500 kr/månad = 30000 per år.

Skillnad 36000 kr/år.
Om hyra av bil till semester är mindre än 36000 kr så var det lönsamt att, annars inte. Svårare än så var inte kalkylen.
 
  • Gilla
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kalkylen var rätt enkel.

Stor bil som räcker till allt: 5500 kr/månad = 66000 kr / år
Liten bil som fungerar till vardags 2500 kr/månad = 30000 per år.

Skillnad 36000 kr/år.
Om hyra av bil till semester är mindre än 36000 kr så var det lönsamt att, annars inte. Svårare än så var inte kalkylen.
Det räcker även till hyran av en husvagn eller husbil t.o.m. :)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
För flera år sedan hyrde jag bil fast jag ägde egen bil. Min egen bil var en 25 år gammal Volvo och jag skulle köra 300 mil på en vecka. Jag hyrde en ny Volvo på närmsta mack för 2000 kr. Jag hade alltså en sådan där bil som ingen elbil eller annan bil kan mäta sig med i låga kostnader då den var värd under 10 000 och jag lagade och fixade en del själv.

Med den hyrda bilen fick jag dessa fördelar:
+ lägre bränsleförbrukning, ca 0,3 x 300 = 90 liter. På den tiden kanske 1000 kr.
+ Bekvämare bil
+ Säkrare bil
+ Ingen risk att min bil egen skulle krångla långt hemifrån
+ Inget slitage på egen bil, tex däck (blir ganska mycket per mil på en nyare bil men på min gamla inte så mycket)
+ kunde hålla försäkringen på min egen bil under 1000 mil

Blir olika uträkning beroende på förutsättningarna. Med en fabriksny bil blir det väl tvärtom att tyngsta posten är värdeminskningen.
Plockar man en bil som är värd 10000:-
Då försvinner en stor kostnad.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Kalkylen var rätt enkel.

Stor bil som räcker till allt: 5500 kr/månad = 66000 kr / år
Liten bil som fungerar till vardags 2500 kr/månad = 30000 per år.

Skillnad 36000 kr/år.
Om hyra av bil till semester är mindre än 36000 kr så var det lönsamt att, annars inte. Svårare än så var inte kalkylen.
Testa och var lite seriös istället. Så kan jag lyssna på dig.
Men att jämföra rvå helt olika bilar och sen berätta hur mycket du sparar och därefter klämma in en hyr bil?
va lite seriös.
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag är skeptisk. hur kan det bli bättre ekonomiskt att hyra en bil när man har en hemma. Den står där och kostar pengar.
Så det skulle bli billigare att hyra en bil, än att köra sin egen bil. Då är man nog inte så ekonomisk.... Så berätta nu hemligheten.
att de är ekonomiska har jag väldigt svårt att se. Just nu ser de väldigt oekonomiska..

Om man testar och tänker...
Du har en bil hemma som vi säger 4000:-
Den kostnaden är beständig i kalkylen.
Om vi kollar på en hyrbil. 2500:- för en vecka
fria mil.
Bensin 20:-/l
Hyrbil:
fast kostnad Bil 4000:-
Hyrbil. 2500:- / vecka
Rörlig kostnad är 20:-/l 20mil a' 20:- mil 400:-
totalt 6900:-

Egen bil
fast kostnad bil 4000:-
rörlig kostnad 20:-/l 20 mil a' 400:-
totalt 4400:-

På vilket sätt får 2500:- ner omkostnaderna så man tjänar eller går +/-?

Att man hyr en bil säger jag inget om. Det är när man säger att man tjänar på det...

så din tur....
2500kr/200 mil (exempel) =12:50 per mil, det kör du inte en privat bil för, med däck, service, slitage, värdeminskning osv, enkelt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Plockar man en bil som är värd 10000:-
Då försvinner en stor kostnad.
Vad menar du med plockar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.