L Leafy skrev:
Alternativet som förmodligen kommer gå snabbare, skär upp plasten så att du kan tejpa den tät igen och byt ut regeln mot en som är rak så slipper du stå och slipa ;)
Det känns som ett större jobb, säkert skråspikad regel.
Gör som du var inne på, skär upp, hyvla av (om den verkligen är vriden) och tejpa igen och montera skivan på nytt.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
X xLnT skrev:
Det känns som ett större jobb, säkert skråspikad regel.
Gör som du var inne på, skär upp, hyvla av (om den verkligen är vriden) och tejpa igen och montera skivan på nytt.
är det 200mm överlappning runt om hålet på byggfoliet sen när jag lappar ihop det?
 
O order66 skrev:
är det 200mm överlappning runt om hålet på byggfoliet sen när jag lappar ihop det?
200?
Du kan väl bara skära upp med en kniv och dra en tejp med skarven i centrum?
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
X xLnT skrev:
200?
Du kan väl bara skära upp med en kniv och dra en tejp med skarven i centrum?
Okej! Jag trodde man var tvungen att sätta nyplanterade över med 200mm överlappning för att det ska bli tätt. Jag såg det i någon instruktionsvideo
 
O order66 skrev:
Okej! Jag trodde man var tvungen att sätta nyplanterade över med 200mm överlappning för att det ska bli tätt. Jag såg det i någon instruktionsvideo
Nej, det behöver du inte, vill du vara extra säker, dra två tejp till på varsin sida.
När de tar upp hål i ångspärren för att spruta in lösull drar de bara på en liten lapp över snitten.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Är du helt säker på att gipsskivan inte tar emot i taket?
 
O
Kanske inte helt perfekt! Men betydligt bättre enligt mig.
 
  • Sidovy av en stapel oslipade träskivor med synliga ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
O order66 skrev:
Kanske inte helt perfekt! Men betydligt bättre enligt mig.
Det där ser ju hur bra ut som helst . Hyvlade du av väggregeln eller vad blev lösningen tillslut?
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
L Leafy skrev:
Det där ser ju hur bra ut som helst . Hyvlade du av väggregeln eller vad blev lösningen tillslut?
Japp! Jag tog ner två skivor och öppna upp byggfoliet. Så fick jag slipa nästan hela högra delen av regeln med maskin. Den var vriden på något vis. Sen satte jag nya skivor bara. Nu ska jag spackla och snygga till det!

Innan jag rev rummet så var det gammal gipsskiva med tre lager tapet (yttersta var strukturtapet) och sedan hade det målats över några gånger av föregående ägare. Så ojämnheten var kanske dold på det viset tidigare.
 
Snyggt jobbat, det där blir ju kanon. Lite nyfiken på vem som "hjälpte" dig att sätta upp gipsen? De borde verkligen reagerat på en gång.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.