Tjena!

vi har i höstats köpt en tomt där vi börjar trädgårdsjobbet med att dränera runt huset. Det finns 20 jättestenar, stubbar och visst arbete med att plana ut tomten. Vi kommer göra om hela tomten. Det kommer förmodligen bli gräsmatta på ca 700kvm. Oklart om vi sår gräs el om vi rullar ut. Under närmsta åren kommer vi jobba en del med växter, skapa rabatter och plantera träd och buskar. Inte bara i kanterna utan det blir nog en del ”öar”.

Vi har nog tänkt ha robottklippare men inte valt någon modell ännu. Lång utläggning men tänkte att det kunde vara bra för att förstå vad vi har framför oss.

Frågan är först för oss om det finns någon vinst att lägga ut kabel under anläggning av mattan? Gräsytorna kommer förändras (nya land för växter) men tex ytterlinjerna kommer bli klara och tydliga. Risk att den sjunker för mycket? Kan man välja köpa kabel utan att ha valt märke? Blir man låst till någon?


Tack på förhand!
 
Jag hade gjort kabelinstallationen när gräsmatta och övrigt i trädgården är färdigt.
Det är en enkel process att spika ner kabeln.

Fabrikat på kabel är oväsentligt för klipparens funktion.
 
Och jag hade nog tänkt att det är oförskämt enkelt att lägga ner kabeln i öppen jord och gjort det precis förr jag sådde gräs. Men exakt vilken väg man väljer där är rätt oviktig. De flesta installationer görs förstås på befintliga gräsmattor och funkar utmärkt. Men vill man börja klippa en späd, nysådd gräsmatta gissar jag att en robot stör tillväxten mindre än en gubbe med handhållen klippare – plus att man behöver en sådan också i fall två.
 
I och med att vi kommer gräva gropar o sätta träd o buskar och gud vet vad under många år undrar man vad som är bäst väg att gå? Nedan är nån form av prioordning men vissa grejer kostar mer än det smakar eller blir fult eller funkar inte bra eller alls?

som jag ser det skulle man vilja göra:
1. Roboten går utifrån min trädgårdskarta utan tråd.
2. öar av slingor kan adderas utan koppling till yttre linjerna
3. Nuvarande Slingan kan kompletteras med nya delar allt eftersom
4. Man adderar bumpers vid öarna isf slinga så klipparen drar vidare o låter bli planteringar.

1. Kostar väl satan och funkar sådär om man har mycket blommor o planteringar. 2 funkar inte alls med något fabrikat idag?. Hur bökigt är nr 3? Funkar alls? 4. Osnyggt
 
C
Z Zeke_Varg skrev:
Hur bökigt är nr 3? Funkar alls? 4. Osnyggt
Vi har också en stor trädgård i förändring (om än inte nyanläggning). Visst är det lite småbökigt att ändra slingan hela tiden, men inte så farligt. En faktor är om man gräver ner slingan i marken eller inte - det är mycket enklare att ändra om den ligger ovanpå backen. Så det kan vara något att tänka på (även om det är lämpligt att gräva ner den där den ligger "öppet", och att kabeln tar stryk av solljuset).

Stora nackdelen är att man får ett sammelsurium av kabelskarvar. Vi tänker att vi nog får göra om hela installationen ordentligt någon gång i framtiden när man är klar. Köp också ett stort extra installationspaket och en stor påse skarvdon. Det går åt mer än vad man tror och de blir dyra i mindre förpackningar.

"Bumpers" funkar så klart temporärt, men tänk på att det slöar ner klippningen lite, att klipparen blir repig och ful när den går emot hinder hela tiden och att det i vissa situationer ökar risken för fastkörning. De behöver också vara rätt robusta - åtminstone om man har en lite större klippare. Jag skulle satsa på att ha som mål att slinga in alla permanenta hinder.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.