Hej,
Jag ska bygga om mitt garage som ligger i anslutning till huset och har då fått att de måste brand klassas.
De jag läst mig till och vet sedan tidigare ska de räcka med dubbelgips?
Men då jag skulle önska att inge väggen var så ömtålig som en gips vägg är för tex luta en cykel mot väggen eller likande så kommer de bli märken på väggen, kan man då avsluta med något skrivmaterial i de yttersta lagret eller hur ser de ut?
Tänkte först två lager gips sen OSB/Plywood eller plåt tex.

MVH Fredrik
 
Rickard.
Vad för brandklass behöver du? Jag behövde bara ei30 mellan garaget och huset och då behövs det verkligen inget märkvärdigt, träguiden.se har en bra sida med exempel på skiljeväggar som uppfyller olika brandklasser som är lätt att förstå. Det är ganska troligt att du kan skippa gipset helt om du bara vill uppnå brandklassen.
 
Hej!
Använd 9mm cembrit multiforce som sista skiva (brandklass A1). Är osäker på vilken brandklass du måste uppnå och kan därför inte svara på om du klarar dig med endast cembriten. Skulle det inte räcka så skruvar du först upp en vanlig gips bakom dessa..

Jag anser att cembriten är fin nog som den är för garage (förborrade skruvhål för Montageskruv) men det går också att måla på denna.

Skall du såga dessa skivor så gör du det bäst med en sänksåg och glöm inte att koppla till dammsugaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.