Vi har gett oss på monsterjobbet att renovera vår altan som byggdes av förra ägaren 1994.

Den största delen av konstruktionen är byggd i impregnerat trä, men det har ändå ruttnat på en del ställen så de brädorna byts, men överlag så är träet fortfarande i gott skick.

Senaste målningen verkar ha utförts med vanlig inomhuslackfärg, vilket innebär att det är mycket alger, sprickor och färgsläpp. Nu är min tanke att vi tar bort det värsta och målar sedan med Flügger utomhus fasadfärg.

Dock verkar det ha trängt in en hel del fukt, och här är min fråga: Vad applicerar man först, för att driva ut fukten? Linolja? Eller är det överarbete?

Nu har vi skrapat och borstat av en del färg, så ser det ut som på bildera.

Tips mottages tacksamt. :)

En närbild av en vitmålad altanräcke med flagnande och rutten färg som visar tecken på fukt och algschabbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan under renovering visar skadad, flagnande färg och algpåväxt på impregnerat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gav upp vårt altanstaket till förmån för ett järnräcke då träet som man målats runt om bara förintades. Tyvärr kan jag inte ge dig något gott råd om målning, då det inte fungerade alls för mig.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Jag har pratat med färghandeln nu, och det här kan ju vara bra att veta för andra ovetande som står i samma sits som jag:
- Vänta med att måla tills det är varmt dygnet runt, gärna 10+ på natten också. (Blir det nånsin det i vårt land? )
- Det behövs ingen extra grundolja, linfärg eller motsvarande, så länge virket är torrt och luftat när man målar det.
- Rengör och skrapa det en gång till, och gärna efter ett regnväder, då släpper tydligen färgen som sitter löst lättare.
- Måla med samma typ av färg (visste jag ju egentligen). Dvs, är det akryl, måla med akryl osv.

Så, målning i slutet av maj typ.

/HTH
 
  • Gilla
HCX och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.