1 467 378 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Sett till antalet är det få ja, men det är väl inte särskilt relevant i diskussionen?R Rkarlsson skrev:
Ur min synvinkel är det andelen och inte antalet som är intressant. Och som sagt var huruvida det handlar om att de börjar brinna under körning respektive när de är parkerade (i ett garage).
Bilar som börjar brinna under körning påverkar liksom inte risken för att ett hus börjar brinna.
En bränslebil som är parkerad har knappast fler saker som kan orsaka brand än vad en elbil har. Ett litet 12 V-batteri på typ 1 kWh, jämfört med ett 400 V batteripaket på 40 kWh.
Jag tror inte heller att ett blybatteri kan börja brinna av sig själv, men litiumbatterier har en tendens att kunna börja brinna av sig själva på grund av mekaniska skador. (Jag är dock lite osäker på om det gäller den typen av batterier som sitter i elbilar, men en intern kortslutning i en modul borde generera rejält med värme.)
Laddar du i ett vanligt eluttag laddar du 2.4 kW. Vi har en laddbbox och huvudsäkringringen är på 16A. Vi kan ladda 9 kW utan problem - men sällan har man någon brådska att ladda. Därför brukar jag (trots att boxen har lastbalansering) ställa ner och ladda 6-7 kW.N Nerre skrev:
De flesta verkar tro att man "alltid" behöver ladda bilarna och att man alltid behöver göra det med max hastighet.
När man haft elbil ett tag inser man snabbt att man behöver ladda någon gång per vecka och att det sällan finns skäl att maxa laddningen. Den hinner ändå ladda färdigt under natten!
Finns en annan tråd som "ballat ur" där de diskuterar laddning i bostadsrätter. Även där verkar man tro att alla i föreningen ska ladda samtidigt och att kapaciteten behöver vara därefter.... Suck...
Ja, räckviddsångest och laddeffekt-paranoia är ganska vanligt innan man faktiskt ägt en elbil.@ @ndreas skrev:Laddar du i ett vanligt eluttag laddar du 2.4 kW. Vi har en laddbbox och huvudsäkringringen är på 16A. Vi kan ladda 9 kW utan problem - men sällan har man någon brådska att ladda. Därför brukar jag (trots att boxen har lastbalansering) ställa ner och ladda 6-7 kW.
De flesta verkar tro att man "alltid" behöver ladda bilarna och att man alltid behöver göra det med max hastighet.
När man haft elbil ett tag inser man snabbt att man behöver ladda någon gång per vecka och att det sällan finns skäl att maxa laddningen. Den hinner ändå ladda färdigt under natten!
Finns en annan tråd som "ballat ur" där de diskuterar laddning i bostadsrätter. Även där verkar man tro att alla i föreningen ska ladda samtidigt och att kapaciteten behöver vara därefter.... Suck...
Många BRFer som totalt överdimensionerar sina anläggningar - det är väl inget fel i sig men det blir ju dyrt och långt till beslut.
Precis. Vi har bara en laddare, men två bilar. Men det är inget som helst problem. Den bilen som går mest laddar vi var 2:a/3: e dag, den andra 1 gång/vecka. Våra bilar är i princip alltid laddade till minst 50%.@ @ndreas skrev:Laddar du i ett vanligt eluttag laddar du 2.4 kW. Vi har en laddbbox och huvudsäkringringen är på 16A. Vi kan ladda 9 kW utan problem - men sällan har man någon brådska att ladda. Därför brukar jag (trots att boxen har lastbalansering) ställa ner och ladda 6-7 kW.
De flesta verkar tro att man "alltid" behöver ladda bilarna och att man alltid behöver göra det med max hastighet.
När man haft elbil ett tag inser man snabbt att man behöver ladda någon gång per vecka och att det sällan finns skäl att maxa laddningen. Den hinner ändå ladda färdigt under natten!
Finns en annan tråd som "ballat ur" där de diskuterar laddning i bostadsrätter. Även där verkar man tro att alla i föreningen ska ladda samtidigt och att kapaciteten behöver vara därefter.... Suck...
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Det dyra är inte kabeln. Om du ändå gräver ner så är det lika bra att ta i. Men du bör väl dra fram 3-fas och 2,5mm2 till varje. minstsunnis skrev:
Ja då hade de varit illa med traficen om den stått i garage, nu stod den ju dåligt till ändå då den stod ca 1 meter från husfasaden. Scorpion brann under färd.N Nerre skrev:Sett till antalet är det få ja, men det är väl inte särskilt relevant i diskussionen?
Ur min synvinkel är det andelen och inte antalet som är intressant. Och som sagt var huruvida det handlar om att de börjar brinna under körning respektive när de är parkerade (i ett garage).
Bilar som börjar brinna under körning påverkar liksom inte risken för att ett hus börjar brinna.
En bränslebil som är parkerad har knappast fler saker som kan orsaka brand än vad en elbil har. Ett litet 12 V-batteri på typ 1 kWh, jämfört med ett 400 V batteripaket på 40 kWh.
Jag tror inte heller att ett blybatteri kan börja brinna av sig själv, men litiumbatterier har en tendens att kunna börja brinna av sig själva på grund av mekaniska skador. (Jag är dock lite osäker på om det gäller den typen av batterier som sitter i elbilar, men en intern kortslutning i en modul borde generera rejält med värme.)
Har själv aldrig erfarit att ett lithiumbatteri tagit fyr, känner ingen som varit med om det heller.
Dock har vi varit med om batterier som svullnar men inget mer än så.
Det är nog rätt obefogad rädsla du håller med.
Dock kan jag säga att min elbil kommer stå ute när den laddar =) Har tyvärr bara enbilsgarage så dieseln får stå där inne.
Har bekanta som av något annorlunda skäl ändå alltid hyr bil för sådana tillfällen, blir väldigt låg milkostnad om man ska på semester och det kan vara lösningen som innebär att man kan ha en bil som är kostnadseffektiv i vardagen men ändå göra den där årliga längre resan.N Nerre skrev:Men då är vi åter där i det som jag tog upp tidigare. Funkar bilen till 95% av körandet, 99% eller 99,9%?
För mig är 25% av körsträckan sommarens campingsemester på 2-3 veckor och för att den inte ska bli tortyr krävs en kombi. Visst, det går säkert att åka och campa över en helt i en mindre bil, men vill man ha lite bekvämlighet så vill man ha lite mer saker med sig, t.ex. ombyteskläder, matlagningssaker, campingbord och stolar. Att ta in på hotell istället (som vissa förordar) blir troligen 10 gånger dyrare (eftersom man då måste "äta ute" varje dag också. Och med hotell är det svårt att vara spontan, vi föredrar att kunna anpassa oss efter väder, skogsbränder och liknande (ja, för några år sen fick vi skippa att åka den sträcka vi tänkt åka eftersom riksväg 70 var stängd på grund av bränderna).
Nej nej nej. Inte öka... klarar den att spisen går på för middag så klarar den laddning under natten.N Nerre skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Undrar om man räknar med kostnaden för hyran?D djac skrev:
Den bilen man redan kostar pengar.
Så jag är inte lika övertygad....
Min bil är redan kostnadseffektiv i vardagen...D djac skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Men vad säger elektrikerna? Nu har fantasterna fått svara. sen kommer en till fråga, vill man ladda sin bil med 6a