Jag är inne på att montera en SS7 konvektorfläkt i mitt kök men vill då också ha en termostat till denna. Den som Eveco själva tipsar om vill jag varken ha och den kommer inte heller att funka för mig då jag inte har någon stans att montera den. Vill ha en batteridriven trådlös lösning eller annat, finns till deras konvektorfläktar på el men ej för vattenanslutning.

Någon som har en bra lösning på detta problem?
Är inte gift med Eveco så kan också tänka mig annat märke om lösningen finns på annan modell som är vattenansluten.

https://www.eveco.se/produkt/flaktkonvektorer/spacesaver/
 
Har nu kollat lite på en Kickspace 800 istället där det ska ingå en termostat men fortfarande ingen information om vilken typ av termostat. Någon här som vet?
 
  • Gilla
El Janne
  • Laddar…
Dåligt med folk här på forumet som hade koll på detta tydligen?
 
Någon borde väl ha gjort en egen lösning om det nu inte finns något bra att tillgå?
 
Kan någon berätta för mig hur fan man får svar på sina frågor på detta forum?
 
Magrand Magrand skrev:
En sådan här bör funka.
[länk]
Tack för tipset, ska kolla vidare på den eller om det finns någon lösning till nexa då jag redan har det i huset.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Jag är inne på att montera en SS7 konvektorfläkt i mitt kök men vill då också ha en termostat till denna. Den som Eveco själva tipsar om vill jag varken ha och den kommer inte heller att funka för mig då jag inte har någon stans att montera den. Vill ha en batteridriven trådlös lösning eller annat, finns till deras konvektorfläktar på el men ej för vattenanslutning.

Någon som har en bra lösning på detta problem?
Är inte gift med Eveco så kan också tänka mig annat märke om lösningen finns på annan modell som är vattenansluten.

[länk]
Installationsskiss och två enheter av trådlösa termostater, en sändare och en mottagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av trådbunden rumstermostat och installationsguiden för väggkontakt och KickSpace-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tomtom7 skrev:
[bild] [bild]
problemet är att jag inte har någon dosa att sätta en termostat i och vill ha en så liten termostat som möjligt, gärna svart men det är väl bara en önskedröm att hitta. Får i värsta fall spraymåla en vit termostat.
 
Jag förstår nog inte helt vad du tänker göra, men har du redan någon grund till smart hem borde det väl räcka med ett fjärrstyrt relä av något slag och en tempgivare, eller medelvärde från flera, att styra mot? Hysteres börvärde m.m. borde gå att styra från automationssystemet? Då bör det ju dessutom vara enklare att reglera mot elpris, bortaläge, dygnssänkning, solinstrålning m.m.
 
J JFrisk skrev:
Jag förstår nog inte helt vad du tänker göra, men har du redan någon grund till smart hem borde det väl räcka med ett fjärrstyrt relä av något slag och en tempgivare, eller medelvärde från flera, att styra mot? Hysteres börvärde m.m. borde gå att styra från automationssystemet? Då bör det ju dessutom vara enklare att reglera mot elpris, bortaläge, dygnssänkning, solinstrålning m.m.
Låter som att du vill krångla till en annats någorlunda lätt sak. Fläktkonvektorn är vattenburen och ska byggas in i sockeln under köksskåpet. Jag har ingen möjlighet att sätta upp en termostat som kräver 230v någonstans i köket. Till modellerna med el så följer det ofta med en trådlös batteridriven termostat men det görs inte till de vattenburna där de som finns är just 230v matade.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Låter som att du vill krångla till en annats någorlunda lätt sak. Fläktkonvektorn är vattenburen och ska byggas in i sockeln under köksskåpet. Jag har ingen möjlighet att sätta upp en termostat som kräver 230v någonstans i köket. Till modellerna med el så följer det ofta med en trådlös batteridriven termostat men det görs inte till de vattenburna där de som finns är just 230v matade.
Jag förstod inte riktigt vad du var ute efter, tyckte trådlöst och batteridrivet lät krångligt nog och tänkte att det var enklare att lösa det med befintliga sensorer. Tänker en termostat som en rent mekanisk komponent. Men måste erkänna att jag inte har full koll på vad en fläktkonvektor är alls eller vad syftet är eller vilket problem du vill lösa.
 
J JFrisk skrev:
Jag förstod inte riktigt vad du var ute efter, tyckte trådlöst och batteridrivet lät krångligt nog och tänkte att det var enklare att lösa det med befintliga sensorer. Tänker en termostat som en rent mekanisk komponent. Men måste erkänna att jag inte har full koll på vad en fläktkonvektor är alls eller vad syftet är eller vilket problem du vill lösa.
I första inlägget fanns en länk till fläktkonvektorn, https://www.eveco.se/produkt/flaktkonvektorer/spacesaver/
Det är ett vattenburet element med fläkt och just i detta fall så ska den monteras under köksskåpet.
 
Efter att ha läst databladet, behöver du termostat alls, räcker det inte med styrningen i värmecentralen?
Om det behövs termostat och du vill ha så osynligt som möjligt vidhåller jag lösningen med att reglera på en befintlig termometer med en vanlig fjärrbrytare eller relä för 230VAC, speciellt om du redan har någon form av befintligt styrsystem.
 
J JFrisk skrev:
Efter att ha läst databladet, behöver du termostat alls, räcker det inte med styrningen i värmecentralen?
Om det behövs termostat och du vill ha så osynligt som möjligt vidhåller jag lösningen med att reglera på en befintlig termometer med en vanlig fjärrbrytare eller relä för 230VAC, speciellt om du redan har någon form av befintligt styrsystem.
Tanken är att jag ska köpa en med lite mer effekt än vad jag egentligen behöver för att kunna köra den på lågfart hela tiden.
Blir nog en lösning till Nexasystemet så jag kan styra det via samma som på belysningen.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.