N Nerre skrev:
För mig är 25% av körsträckan sommarens campingsemester på 2-3 veckor och för att den inte ska bli tortyr krävs en kombi.
Om du kör så lite resten av året måste det bli billigare att hyra en lämplig bil på semestern?
Varför äger du en stor kombi som du bara behöver tre veckor om året? Verkar jättedumt..
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag klarade att jobba ca 2 månader utan att åka till jobbet förra året. Längre hade funkat det med. Nu kör jag ungefär 50/50
Visst, det funkar med de flesta tjänstemannajobb. Men svårt för folk som t.ex. jobbar med tillverkning och service av fysiska produkter, folk som jobbar i butik, folk som jobbar med städning eller inom vården, folk som jobbar inom bygg- och anläggningsbranchen.

Jag har jobbat mestadels hemifrån i 2 år, men vi märker helt klart att teamwork fungerar sämre när man inte träffas fysiskt.

Och arbetsgivaren betalar inte mig för att ockupera ett rum hemma som arbetsrum. Min sambo måste numera jobba minst 3 dar i veckan på kontoret, annars måste hon skriva på ett särskilt distansarbetesavtal.
 
N Nerre skrev:
Tänk om folk kunde inse att fossilbränslepriserna är relativt avgörande för om det är ekonomiskt sunt att skaffa elbil eller inte.
#1
"Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?"

:rolleyes:
 
ullberg ullberg skrev:
jag tror det är på sin plats att läsa exv denna: [länk]
Den intressanta frågan, som inte besvarades i den där artikeln, är ju om de brinner när de står parkerade eller när de körs?

För bensinbilar stod det att en vanlig orsak är att bensin som sprutar på heta ytor, och i en parkerad bensinbil lär väl nåt sånt inte hända?
 
A Alexn72 skrev:
Med andra ord.. kan man duscha i bostaden så är det rimligt att ladda en elbil på "parkeringen" och ändå inte behöva öka inkommande ledning.
Ok, en liten fråga till alla elbilsägare här i tråden: Har ni bara installerat laddare som klarar att ladda med 1 kW?

Sen ska vi ju inte glömma det faktum att varmvatten i många fall kommer från fjärrvärme.
 
N Nerre skrev:
Den intressanta frågan, som inte besvarades i den där artikeln, är ju om de brinner när de står parkerade eller när de körs?

För bensinbilar stod det att en vanlig orsak är att bensin som sprutar på heta ytor, och i en parkerad bensinbil lär väl nåt sånt inte hända?
Brorsans Renault trafic stod parkerad och hade så varit i 5 timmar innan den började brinna. Hade inte hans dotter gått ut hade den brunnit upp helt och hållet.

När jag var liten så började morsans ford scorpio brinna under färd. Det stod lågor ur motorhuv när den öppnades men farsan släckte det.

Sen är där någon händelse till.

Så med min erfarenhet är ju diesel och bensin totalt livsfarliga.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ok, en liten fråga till alla elbilsägare här i tråden: Har ni bara installerat laddare som klarar att ladda med 1 kW?

Sen ska vi ju inte glömma det faktum att varmvatten i många fall kommer från fjärrvärme.
Jag kan svara för alla elbilsägare här inne.
Laddarna är uppbyggda med en "max" gräns.
Dvs köper man en 22kw laddare så är det max vad den klarar att ge.
Men det innebär också att det är kapabel att leverera mindre. 6a enfas är dock de minsta jag vet är möjligt.
Men oavsett vad laddaren säger så är det ingen krav att bilen på en 22kw laddare måste ladda med 22kw.
bilen kan själv bestämma att den bara vill ha 1,2kw.
Om du nu tänker på ett flerbostadshus så är dynamisk laddning det mest rimliga.
Då kan 100 bilar dela på 120kw dvs 6a var.
Men om det bara är en bil i pluggade så kan en bil teoretiskt ladda med 120kw... ( mer rimligt är att man har 16a laddare så i de fallet 3,6kw eller 11kw)

Fjärrvärme eller ej... de flesta äter middag runt 17-19 och de klarar elledningar in i huset.
Och om de nu inte äter samtidigt alla i detta flerbostadshus så vore det väl helt magiskt om alla ändå kom hem samtidigt och behövde ladda 5min för att kunna köra 100mil inom 5min:crysmile:
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du kör så lite resten av året måste det bli billigare att hyra en lämplig bil på semestern?
Varför äger du en stor kombi som du bara behöver tre veckor om året? Verkar jättedumt..
Det har jag skrivit tidigare i tråden: Jag vill ha en bil jag känner på semestern, vi har hyrt bil en gång (när förra bilen var skrotfärdig och jag inte har hunnit köpa den nuvarande) och det blev totalt kaos att försöka packa den eftersom vår campingpackning liksom till stora delar står färdigpackad i förrådet. Vi har klappboxar med grejerna i som vi i princip bara lyfter in i bilen och sen är vi klara (ok, inte helt sant, vissa grejer ska upp i takboxen också och väskorna med våra kläder ska ju packas). Att behöva packa om allting bara för att hyra en "okänd" bil var ingen höjdare.

Ja, det handlar alltså till stor del om bekvämlighet. Vi använder såklart utrymmet en del till vardags också, t.ex. för att köra grejer till återvinningscentralen eller köpa möbler på IKEA, så det är ju inte bara på campingsemestern vi använder utrymmet. Visst, från IKEA kan man beställa hemkörning, men det är smidigare att få med sig grejerna direkt än att behöva vara hemma och ta emot en leverans som kanske inte kommer när det passar. Och så sparar man ju in pengarna för hemkörningen, så kostnadsmässigt får det antagligen rätt jämnt upp (vi åker ju redan till och från IKEA så merkostnaden för att ta med grejerna hem när vi åker därifrån blir ju minimal).

Sen är ju fråga också hur mycket jag skulle spara på en mindre bil. Köper jag en mindre elbil sparar jag knappast nåt alls eftersom den är dyrare i inköp och det blir bara 600 mil kvar att försöka tjäna in det högre inköpspriset på om jag ska hyra bil till de där 200 milen campingsemester.
 
R Rkarlsson skrev:
Brorsans Renault trafic stod parkerad och hade så varit i 5 timmar innan den började brinna. Hade inte hans dotter gått ut hade den brunnit upp helt och hållet.
Och det var bensinen som började brinna och inte elsystemet?
 
N Nerre skrev:
Ok, en liten fråga till alla elbilsägare här i tråden: Har ni bara installerat laddare som klarar att ladda med 1 kW?

Sen ska vi ju inte glömma det faktum att varmvatten i många fall kommer från fjärrvärme.
Men hur löjligt blir inte det?
Om man jobbpendlar som jag skall så räknar jag med att ladda 2-3 ggr veckan, på helgen börjar jag ladda söndagkväll således. Sen laddar man ju på natten så den är full på morgonen?

Sen ska vi ju inte glömma att fjärrvärme står för minimal del av varmvatten här. =)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
.
Om du nu tänker på en flerbostadshus så är dynamisk laddning det mest rimliga.
Då kan 100 bilar dela på 120kw dvs 6a var.
Jo, men att öka ett bostadshus förbrukning med 120 kW är ju tveksamt om det kan göras utan att lägga ny servis, särskilt om värmen i huset idag kommer från fjärrvärme och inte el. Det blir väl typ 170 A extra?
 
N Nerre skrev:
Ok, en liten fråga till alla elbilsägare här i tråden: Har ni bara installerat laddare som klarar att ladda med 1 kW?

Sen ska vi ju inte glömma det faktum att varmvatten i många fall kommer från fjärrvärme.
Nej, 11 kW, vilket den ena bilen klarar. Den andra laddar med 3,7 kWh då den bara laddar enfas. Så vi stoppar i sladden i den bil som behöver laddas och har båda bilarna fulltankade mer eller mindre hela tiden.
Min bil kostar 89 kr att tanka full (44 mil WLTP) och fästmöns 57 kr (26 mil WLTP). Priset inklusive elnätsavgift, skatt och moms.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men då är vi åter där i det som jag tog upp tidigare. Funkar bilen till 95% av körandet, 99% eller 99,9%?

För mig är 25% av körsträckan sommarens campingsemester på 2-3 veckor och för att den inte ska bli tortyr krävs en kombi. Visst, det går säkert att åka och campa över en helt i en mindre bil, men vill man ha lite bekvämlighet så vill man ha lite mer saker med sig, t.ex. ombyteskläder, matlagningssaker, campingbord och stolar. Att ta in på hotell istället (som vissa förordar) blir troligen 10 gånger dyrare (eftersom man då måste "äta ute" varje dag också. Och med hotell är det svårt att vara spontan, vi föredrar att kunna anpassa oss efter väder, skogsbränder och liknande (ja, för några år sen fick vi skippa att åka den sträcka vi tänkt åka eftersom riksväg 70 var stängd på grund av bränderna).
Att campa är helt enkelt dyrt och det blir inte bättre. Jag campade i sommar. Mest pga jobb. Det höll på ruinera mig ekonomiskt.
 
N Nerre skrev:
Och det var bensinen som började brinna och inte elsystemet?
Ingen aning, säkerligen elrelaterat.
Poängen är ju att det är extremt få elbilar kontra diesel/bensin som brinner. Det finns ett par st men de är inte så enormt många som faktiskt folk försöker säga.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Att campa är helt enkelt dyrt och det blir inte bättre. Jag campade i sommar. Mest pga jobb. Det höll på ruinera mig ekonomiskt.
Och vad för alternativ är billigare än att campa? Att stanna hemma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.