Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag pratade om teorin, det är inte verkligheten som tur är
En bra teori beskriver verkligheten bra.
 
P
B bonoworld skrev:
Eftersom de isåfall kan bestämma de delarna i sjukvården kan de även lastas för de stora antal döda Sverige hade i äldrevården i början på Covid!!!!
Ja, så är det. Om väljarna hade tyckt att äldrevården borde vara bra så hade de röstat bort de politiker som införde ädelreformen för 30 år sen, och röstat in politiker som kunde riva upp den.

Varje väljare är inte personligt ansvarig för vad de politiker som den har röstat på hittar på, men väljarkollektivet är ansvarigt för hur de politiska församlingarna ser ut. Folkvalda är ansvariga inför sina väljare men väljarna är också ansvariga inför varandra. Man bör tänka efter vad konsekvenserna kan bli innan man lägger sin röst. Inte bara för sig själv utan också för sina medmänniskor.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P
B bonoworld skrev:
Som vanligt vill du radera (eller skriva över med annan propaganda) andra åsikter som inte stämmer med dina egna, medans du tillåter dig själv att överträda riktlinjer givna i trådar, du visar med det att du anser att du står över andra, du har sanningen och därför har du rätt, vem kan man likna det med i dessa tider?
Du är inte ensam om inställningen att dina debattmotståndare vill "tysta" och "censurera" dig, eller liknande. Det händer lite då och då här. Det är oftast (eller kanske alltid?) vaccinskeptiker som hävdar sådant av någon anledning.
Byt inställning! Det finns ingen grund för den.

Argumentera i sakfrågan istället. Då blir den här tråden mycket intressantare.
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
P
B bonoworld skrev:
Jag förklarar här i denna tråd, varför jag inte vaccinerat mig, det handlar om en rädsla för ett hårdare samhälle där risken fanns för att inte få bestämma över sin egen kropp, samt att man offrar ungdomarnas välmående.
Det finns ingen risk för att Sverige ska införa tvångsvaccinering. Det krävs en grundlagsändring för det och än så länge är inte de partier som står för ett hårdare samhälle (ytterkantspartierna) inte i närheten av att majoritet i riksdagen. (Plus att det finns en procedur som gör det svårt att ändra grundlagen).

Offrar man inte ungdomars välmående mer med lägre vaccinationsfrekvens? Då ökar ju risken för att ungdomar får covid-19 och risken för att det blir fler nerstängningar av skolor ökar.

Den typen av text du laddar upp här blir jag rädd för, och rädsla gjorde att jag inte ville vaccinera mig, (inte rädsla för min egen kropp, den tror jag inte hade påverkats, utan rädsla för vilken typ av samhälle kommande generationer kan riskera att växa upp i, och din text exemplifierar den kopplingen.
Är du rädd för vaccination i allmänhet eller bara när det gäller covid-19?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Den här tråden har spårat ur för länge sedan.
Nu finns det bara ett gäng kvar. provaxxers.
Den är väldigt partisk.
Egentligen borde den här tråden låsas.
Det är bara dåliga förlorare som ivrar för att stänga trådar. ;)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kina tycks hålla fast vid sin "nollcovid"-strategi.
[länk]
Jag undrar om Kina slagit intakte på sin testkapacitet, eller de får stopp på smittökningen?
De har väl hög vaccinationsgrad men det är länge sedan de utfördes och deras vaccin var inte så effektivt ens då de var nyvaccinerade.

Hur ska det gå för kina? Har de nått max nu eller har de bara slagit i taket på sin testverksamhet?
Graf som visar dagliga bekräftade COVID-19-fall per miljon i Kina med en plötslig ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hongkong tycks ha fått ner smittspridningen med sin 0-strategi.
Jag hade trott det skulle bli mer samhällskaos där.
Deras vaccinationsgrad, speciellt bland äldre inte hög nog för att skapa flockimmunitet.
Graf över dagligen bekräftade COVID-19-fall per miljon invånare i Kina och Hongkong med tidslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


England är intressant att följa. Hur klarar de sig utan hårda restriktioner?
99,0% har antikroppar. Många nu med ”naturliga” antikroppar mot omikron.
Graf som visar dagliga bekräftade COVID-19-fall per miljon i Kina med en plötslig ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hongkong har bara runt 60% vaccinationsgrad, låg grad av vaccinerade äldre och hade skenande omikronsmitta, men det ser trots allt ut som de lyckas få ner smitande.
Graf över dagligen bekräftade COVID-19-fall per miljon invånare i Kina och Hongkong med tidslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


England är intressant. Där har 99,0% av befolkningen antikroppar enligt ONS, https://www.ons.gov.uk/peoplepopula...s/coronaviruscovid19latestinsights/antibodies
The presence of antibodies against SARS-CoV-2 suggests that a person has previously been infected with COVID-19 or vaccinated. In the week beginning 28 February 2022, the percentage of adults estimated to have antibodies at the 179 nanograms per millilitre (ng/ml) threshold is:

  • 99.0% in England
  • 98.9% in Wales
  • 98.8% in Northern Ireland
  • 99.0% in Scotland
Graf över nya bekräftade COVID-19 fall och dödsfall per miljon i Storbritannien från feb 2020 till mars 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förfärligt eller har pandemin blivit endemisk där?

Hur går det för Sverige?
Allt fler återgår till normalt liv och ingen allmän testning längre.
Graf som visar dagliga nya COVID-19 fall och dödsfall per miljon personer i olika länder över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
P pmd skrev:
Ja, så är det. Om väljarna hade tyckt att äldrevården borde vara bra så hade de röstat bort de politiker som införde ädelreformen för 30 år sen, och röstat in politiker som kunde riva upp den.

Varje väljare är inte personligt ansvarig för vad de politiker som den har röstat på hittar på, men väljarkollektivet är ansvarigt för hur de politiska församlingarna ser ut. Folkvalda är ansvariga inför sina väljare men väljarna är också ansvariga inför varandra. Man bör tänka efter vad konsekvenserna kan bli innan man lägger sin röst. Inte bara för sig själv utan också för sina medmänniskor.
Du missar vad det handlade om, det gällde återigen att BirgitS argumenterar subjektivt och argumenten kretsade kring den okonsekvens som kommer från de argumenten.

Du har rätt men polemiken grundar sig i att man måste diskutera vad som händer i samhället och kritisera det som händer därute, och den diskussionen kan ibland hamna på hur man diskuterar, inte bara lägga sig ner och säga, "det beror på oss alla för vi alla har skulden till detta genom vad vi valt så nu kan vi vila till nästa val och så får vi se vad "majoriteten väljer ", tag byggahus.se det existerar bla pga att hjälpa samhället till att bli bättre, hjälpa varandra att förstå hur man bäst drar en slipsten.
I grunden handlade det om att om man skyller på sjukvårdsbelastningen och att det är risk för att andra sjukdommar inte kan behandlas (exempelvis cancer) för att motivera någon att göra något (vaccinera sig) (och att det innebär en kostnad, och att det finns vissa i populationen som inte vill vaccinera sig), så är man inkonsekvent om man i nästa stund går totalt emot sin egen tidigare argumentering och medvetet gör så att samma sjukvård riskerar att hamna i ett läge där kirurgavdelningen står utan sjuksköterskor (och att det är mindre pengar än den första kostnaden som det handlar om)
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
Det var tänkt som en upplysning om varför jag inte svarade på den delen av ditt inlägg. Politiska inlägg raderas väldigt ofta så onödigt att lägga tid på dem. Regel § 4.8

Javisst
I underforumet Övrigt Off Topic accepteras mer off-topic än i andra underforum har jag fått till svar från Marlen.

Snarare så många per dag, vanligast är frågor som ligger i fel forum, ganska vanliga är § 4.3, § 4.4.4 och § 4.10 medan andra regelbrott förekommer mer sällan. Sånt som gör forumet bättre om det ändras.

För forumet är det bättre att diskutera sakfrågan än att hålla på och diskutera mig, vilket nog en stor majoritet tycker är väldigt ointressant.
Lutar återigen mot en signal till att du har olika regler för dig och för andra:
Forum ›
Övrigt ›
Övrigt Off Topic
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Konstigt :) låg mitt inlägg också i den grenen, ajdå
Jag tror verkligen att du är tillräckligt intelligent för att se att det finns en koppling mellan mitt borttagna inlägg och det som gäller pandemin.


Det var kul att höra, innebär att jag klarat mig ganska bra när du som mest isåfall bara har lyckts få bort ett av mina inlägg :)
Tror visst att folk är intresserade, det blir intressant att veta om någon som är inne och anmäler texter flera gånger om dagen och syns och hörs såpass mycket som du gör, är nog flera som är intresserade att få insyn i hur stor din dubbelmoral påverkar det andra skriver härinne.
Du utövar den makt du har härinne, du påverkar flera gånger om dagen andras inlägg om de har postat i fel tråd då ser du till så de blir raderade, samtidigt du låter dina snedsteg bli ursäktade av diverse anledningar, du skriver i fel tråd mm. Klart att det är intressant att veta att samma regler inte gäller för oss alla härinne.
 
Redigerat:
B
P pmd skrev:
Du är inte ensam om inställningen att dina debattmotståndare vill "tysta" och "censurera" dig, eller liknande. Det händer lite då och då här. Det är oftast (eller kanske alltid?) vaccinskeptiker som hävdar sådant av någon anledning.
Byt inställning! Det finns ingen grund för den.

Argumentera i sakfrågan istället. Då blir den här tråden mycket intressantare.
Du börjar ok, sen hoppas jag att förklaringen ligger i att du inte följt hela dialogen och/eller glömt /missat.

Byt inställning, det finns ingen grund för den idag: Det finns ingen grund för att vaccinera någon mer än de som är i riskgrupperna idag i Sverige, vi har idag en endemisk influensa här. Återgå, finns inget mer att se, lev livet som innan
.
 
P pmd skrev:
Nabarro uttrycker sig mycket konstigt, för att inte säga felaktigt.

Virus kan inte hitta något och måste inte nånting.

Virus är så nära en deterministisk "livsform" man kan komma (men virus är inte levande utan snarare ett mellanting mellan levande och olevande) där determinismen bara störs av mutationer.
Vad menar han då?
 
P pmd skrev:
Uppenbarligen inte i tillräckligt stor utsträckning.
De som inte har behövt utnyttja vården är nog i majoritet iaf.
 
A
Har inte vaccinerat mig därför att jag tidigare inte vaccinerade mig mot influensa och vi nu sedan länge har haft ett liknande läge som under en vanlig säsongsinfluensa, vi inte haft någon överdödlighet på mycket länge, när jag talar om överdödlighet så är det givetvis i relation till hur det var innan, alltså innan så var det normalt att vi hade säsongsinfluensa, då gick siffrorna upp. Så om om man vill utvärdera Covid så jämför jag Covid mot tidigare läge, då var en säsongsinfluensa normalt och tyvärr dog det folk då under de influensorna precis som det nu dör folk under nuvarande influensa, vi har alltså vart i ett normalt läge sedan mer än ett år sedan, det är min definition och ett av skälen till mitt agerande. Det är alltså ingen mer dödlighet nu än vad det brukade vara innan Covid. se fig nedan från folkhälsomyndigheten.
Graf över normaldödlighet och faktisk dödlighet i Sverige med tidslinje och antal dödsfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
A
Kan även tillägga att denna artikel belyser ett problem som hänger ihop med mitt skäl till att inte vaccinera mig.
https://www.bmj.com/content/376/bmj.o702
Det handlar alltså om att evidensbaserad medicin har blivit korrupt på grund av pengar.
Tro bara inte att jag är emot evidensbaserad medicin.
Men denna tråd tolkar jag som att trådskaparen vill veta varför vissa inte vaccinerar sig och enligt mig ligger en del av svaret i den artikeln.
Vill man förstå anledningen mer i detalj så kolla in denna video:
The illusion of evidence based medicine - YouTube
 
BirgitS
A arn bygg skrev:
Har inte vaccinerat mig därför att jag tidigare inte vaccinerade mig mot influensa och vi nu sedan länge har haft ett liknande läge som under en vanlig säsongsinfluensa, vi inte haft någon överdödlighet på mycket länge, när jag talar om överdödlighet så är det givetvis i relation till hur det var innan, alltså innan så var det normalt att vi hade säsongsinfluensa, då gick siffrorna upp. Så om om man vill utvärdera Covid så jämför jag Covid mot tidigare läge, då var en säsongsinfluensa normalt och tyvärr dog det folk då under de influensorna precis som det nu dör folk under nuvarande influensa, vi har alltså vart i ett normalt läge sedan mer än ett år sedan, det är min definition och ett av skälen till mitt agerande. Det är alltså ingen mer dödlighet nu än vad det brukade vara innan Covid. se fig nedan från folkhälsomyndigheten.
[bild]
Men hur det skulle bli denna vinter kunde du ju inte veta i somras.

Sen tycker jag att det är tokigt att bara haka upp sig bara på antalet som dör och helt glömma alla de som har behövt sjukhusvård antingen under sin covidsjukdom eller efteråt pga. postcovid. Postcovid är ju rätt jämnt fördelat över alla vuxna åldersgrupper.

Covid har även denna vinter orsakat extra hög belastning inom sjukvården vilket lett till att många har fått sämre vård och andra har inte fått den vård de har behövt vilket lett till ökat lidande.

Om färre hade vaccinerat sig så skulle ju ännu fler ha dött och omvänt, om fler hade vaccinerat sig så skulle färre ha avlidit.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A arn bygg skrev:
Kan även tillägga att denna artikel belyser ett problem som hänger ihop med mitt skäl till att inte vaccinera mig.
[länk]
Det handlar alltså om att evidensbaserad medicin har blivit korrupt på grund av pengar.
Tro bara inte att jag är emot evidensbaserad medicin.
Men denna tråd tolkar jag som att trådskaparen vill veta varför vissa inte vaccinerar sig och enligt mig ligger en del av svaret i den artikeln.
Vill man förstå anledningen mer i detalj så kolla in denna video:
The illusion of evidence based medicine - YouTube
Fast när det gäller vaccinerna så finns det ju enormt mycket undersökningar och forskning från källor som inte har något att vinna oavsett vilket resultat de kommer fram till. Ett enkelt exempel är ju att under den stora tredje vågen i förra våren så dog väldigt få jämfört med de två tidigare vågorna och enda skillnaden var att de äldsta var vaccinerade.

Som ses i Footnotes är det inte heller två oberoende skribenter så sidan faller ju lite på eget grepp.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.