GlennB GlennB skrev:
[1] Dessa "miljövänliga" alternativ som RME och HVO är inte spåeciellt miljövänliga att framställa, görs ofta av "dåliga" saker som palmolja och dessutom gör det att bilarna drar mer bränsle så man kan ifrågasätta hur bra det är.
Fu behöver inte undra, finns rapporter och forskning! Se tex: energimyndighetens rapport
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag läste, men kunde inte avgöra vad du menade mer än att det skulle vara ”i SYNNERHET” stor skillnad mot en villainstallation om man skulle ha en betallösning också. Nu menar du att det beror på kostnaden för off-the-shelf-lösningar. Det har inte tidigare framgått att det är det du menar.
Nu förstår jag inte, menar du att det inte är en stor skillnad mellan en villainstallation och en för ett företag eller BRF ?

På en villa skruvar man vanligen upp nån slags enkel konsumentbox direkt på väggen och drar igenom en kabel genom väggen och ansluter till centralen.

I en BRF får man vanligen en massa andra kostnader som att faktiskt dra fram ström ,det är inte bara att gå igenom en vägg, och det krävs mycket mer ström när det är många laddare, dessutom ska det ofta upp stolpar som ska köpas och gjutas fast eller i alla fall grävas ner, och så markarbete som är DYRT, speciellt om man ska gå igenom en sträcka där det ligger asfalt och denna måste återställas efteråt.

Dessutom väljer man valigen (av naturliga skäl) produkter som är avsedda för professionellt bruk, som är dyrare.

Sen tillkommer ju som sagt en eventuell lösning för debitering också.

Jämför med att köra motorvärmare på en riktig bil, hemma drar jag en skarvsladd från utomhusuttaget på garaget där jag sätter en utomhustimer, total kostnad ett par hundralappar och sen ahr jag funktion. En sån lösning kan man inte göra i en BRF utan där ska det upp stolpar, dras fram ström, grävas osv osv.

Jag tror å andra sidan inte att du har någon koll på vad sådant kostar, men motbevisa mig gärna! Jag har tidigare i tråden skrivit vad vi betalar i vår förening, men då det är svårt att få fram aktuella siffror från olika företag utan att faktiskt ta in offerter skulle det säkert hjälpa flera om du preciserade det du vet.
Det är inte min profession att dra fram laddboxar, men i mitt yrke jag har sett vilka kostnader det innebär med markarbeten och få fram kablage till ställen utomhus, i synnerhet där det är asfalterat. Det undviker man i det längsta.

Det kan säkert skilja flera hundra procent i pris mellan olika platser dessutom, beroende på en massa faktorer, hur långt man måste gå för att få ström exempelvis, och vad det är för yta på marken (asfalt tex, eller stenläggning, det är DYRT) osv osv.

BRF'en jag nämde innan hade tydligen kommit fram till ett pris om ca 200k per plats, vilket elbilsfolket uppenbarligen tyckte blev för dyrt att betala själva.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
GlennB GlennB skrev:
Jämför med att köra motorvärmare på en riktig bil
Jag tänkte först svara lite längre på det du skrivit tidigare, men när jag ser detta så inser jag att du är en av dessa som inte ens anser att en elbil är en riktigt bil, då är det såklart som att diskutera med en vägg.

En liten sak dock och det är att om några intressenter inte bjuder på en lägenhet eller ett hus för att det saknas något som önskas, det kan vara bredband, det kan vara laddare idag, eller åtminstone inom 5 år, ja då kan det innebära att värdet på lägenheten/huset blir klart lägre än det varit annars. Det kan vara skillnaden mellan en och två budgivare och det kan röra sig om mycket pengar för en säljare.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Man får inte ladda i förenings garage om det inte finns ett nytt anläggningsbeslut på det.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men hur är det med detta med grönt avdrag?
Om BRF'n installerar en rad med laddare så faller det väl inte ut något sådant.
Men om de enskilda medlemmarna gör det var för sig så får de väl en reducering med halva kostnaden?

Ska man som BRF kanske bara låta dra fram en krallig kabel, så var BR-ägare själva låta någon installera boxen och söka grönt avdrag?
Har tidigare nämnt det att även Brf får söka bidrag via Naturvårdsverket. Den föreningen kostade det 700.000 minus 50%. De drog då om ledningarna så att alla p-platser kan anslutas med ny laddare. Föreningen köpte samtidigt in 20 st laddare. Som de sedan får betala beroende på hur mycket de har laddat.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Man får inte ladda i förenings garage om det inte finns ett nytt anläggningsbeslut på det.
Nu blandar du ihop bostadsrättsföreningar med samfälligheter. Det är helt olika saker.
 
@GlennB, nu är du ute och vevar mot en halmgubbe, utöver att du bytt fot om vad som är kostnadsdrivande. Nedan skrev jag uttryckligen, och nu låtsas du två inlägg senare som om jag inte tar hänsyn till att en installation kostar, samtidigt som du själv frångått att det skulle vara debiteringssystemet som är dyrt. Naturligtvis kostar installationen, och i vissa fall mer än andra.

Jag börjar dock förstå elbilsägarna i ditt exempel, vare sig de finns i verkligheten eller ej. Har man en kverulerande styrelse med folk som hatar/föraktar/är rädda för elbilar så är det lätt att misstro att den anstränger sig för att få fram ett bra och kostnadseffektivt förslag för en bra installation. Då handlar det dock inte om att inte vilja stå för sin del av installationen, utan om att något som i de flesta BRF:er kan fås för ett antal hundralappar i månaden eller något tiotusental kronor i engångskostnad skulle dra iväg till hundratusentals kronor.

Så problemet i ditt exempel är nog inte elbilsbilisterna, utan att de bor i en illa skött förening.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De enda stora problem man seriöst kan påstå finns är kostnader för nya eldragningar (kanske särskilt på markparkeringar där man kan behöva riva upp och återställa asfalt) och för utökande av fastighetens totala elmatning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänkte först svara lite längre på det du skrivit tidigare, men när jag ser detta så inser jag att du är en av dessa som inte ens anser att en elbil är en riktigt bil, då är det såklart som att diskutera med en vägg.

En liten sak dock och det är att om några intressenter inte bjuder på en lägenhet eller ett hus för att det saknas något som önskas, det kan vara bredband, det kan vara laddare idag, eller åtminstone inom 5 år, ja då kan det innebära att värdet på lägenheten/huset blir klart lägre än det varit annars. Det kan vara skillnaden mellan en och två budgivare och det kan röra sig om mycket pengar för en säljare.
I framtiden kommer säkerligen laddplats eller inte. kunna påverka slutpriser. Dock inte så mycket som du vill tro. Det är en tjänst som bara de med elbil bryr sig om. Så räkna inte med några jätte skillnader
 
Frågan är väl bara om de med elbilar är de som skulle lagt högsta budet eller inte, överlag så har de troligen mer pengar i dagsläget och därmed troligt att det leder till lägre slutpris om elbilsägare är ointresserade. Men, är säkert olika för olika BRF, förutsättningar över landet och även inom samma stad skiljer ju starkt med tanke på målgrupp.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@GlennB, nu är du ute och vevar mot en halmgubbe, utöver att du bytt fot om vad som är kostnadsdrivande. Nedan skrev jag uttryckligen, och nu låtsas du två inlägg senare som om jag inte tar hänsyn till att en installation kostar, samtidigt som du själv frångått att det skulle vara debiteringssystemet som är dyrt. Naturligtvis kostar installationen, och i vissa fall mer än andra.

Jag börjar dock förstå elbilsägarna i ditt exempel, vare sig de finns i verkligheten eller ej. Har man en kverulerande styrelse med folk som hatar/föraktar/är rädda för elbilar så är det lätt att misstro att den anstränger sig för att få fram ett bra och kostnadseffektivt förslag för en bra installation. Då handlar det dock inte om att inte vilja stå för sin del av installationen, utan om att något som i de flesta BRF:er kan fås för ett antal hundralappar i månaden eller något tiotusental kronor i engångskostnad skulle dra iväg till hundratusentals kronor.

Så problemet i ditt exempel är nog inte elbilsbilisterna, utan att de bor i en illa skött förening.
en installation kan bli dyr. Beroende på omständigheterna. stolpen är inte det dyra.
Desto mer grävning eller liknande jobb desto dyrare. Det är inte alltid det går att installera laddboxar Det måste finnas tillräckligt mycket kräm
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
I framtiden kommer säkerligen laddplats eller inte. kunna påverka slutpriser. Dock inte så mycket som du vill tro. Det är en tjänst som bara de med elbil bryr sig om. Så räkna inte med några jätte skillnader
Inom 5 år så är det nog en rätt stor andel av bilisterna som vill ha möjlighet att ladda. Inom 10 år en väldigt stor andel. Laddmöjligheter måste inte finnas på plats idag, men en brf som har en styrelse som tänker att elbilar inte är riktiga bilar så det kommer inte installeras några laddare blir helt ointressant för många personer.

Vi tittade på hus för 10 år sen och då var bredband via fiber ett önskemål för mig och säkert för en hel del andra budgivare. Vi hittade ett antal trevliga hus som vi kunde tänka oss att lägga bud på, men när det sen framkom att ingen fiber var planerad till området de närmsta fem åren så blev huset helt ointressant.
Jag tror att det kommer se ut så med laddningsmöjligheter inom en inte alltför avlägsen framtid, kanske redan nu. Dvs, man vill åtminstone vet om det kommer ske inom 5 år eller så. Tappar du ett antal budgivare påverkar det slutpriset.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Allt blir problematiskt när man vill att någon "annan" ska betala.

Är det inte övriga boende i brf så är det bidrag med "gratispengar" från staten.

Det byggs/subventioneras/bidrag/fabriker/bilar/infrastruktur som aldrig förr och allt görs med argumentet bra för miljön...

Ska vi inte ta och lägga ned lite fler busslinjer på landsbygden de kostar ju så mycket...

Det är inte brf's laddmöjligheter som är den stora utmaningen utan alla vanliga hyreshus.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det är inte brf's laddmöjligheter som är den stora utmaningen utan alla vanliga hyreshus.
Kloka ord. Den sönderreglerade hyresmarknaden kommer förstås bli bortom sist i att få laddmöjligheter. Eftersom vi har en hyreslagstiftning som skapar brist på hyresrätter så finns det väldigt svaga incitament för värdarna att utveckla sina bestånd. Detta gäller såklart i synnerhet nya saker som elbilsladdning.

Kanske kommer de kommunala bostadsbolagen att i enlighet med någon hållbarhetsplan vara lite bättre i början, för att sen se på när deras laddare förfaller eller vandaliseras.

Jag skriver inte det här för att raljera @ArneTW, utan det är så jag faktiskt ser på problemet. För jag håller med om att det finns, men antar att din problembeskrivning skulle vara väsensskild från min.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
I framtiden kommer säkerligen laddplats eller inte. kunna påverka slutpriser. Dock inte så mycket som du vill tro. Det är en tjänst som bara de med elbil bryr sig om. Så räkna inte med några jätte skillnader
I framtiden kommer väl de flesta ha elbil, eller ingen bil alls. Hur tänker du att det kan komma att påverka?
Om 10 år tror jag att drygt hälften av bilarna i Sverige är elbilar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
@
GlennB GlennB skrev:
Nu förstår jag inte, menar du att det inte är en stor skillnad mellan en villainstallation och en för ett företag eller BRF ?

På en villa skruvar man vanligen upp nån slags enkel konsumentbox direkt på väggen och drar igenom en kabel genom väggen och ansluter till centralen.

I en BRF får man vanligen en massa andra kostnader som att faktiskt dra fram ström ,det är inte bara att gå igenom en vägg, och det krävs mycket mer ström när det är många laddare, dessutom ska det ofta upp stolpar som ska köpas och gjutas fast eller i alla fall grävas ner, och så markarbete som är DYRT, speciellt om man ska gå igenom en sträcka där det ligger asfalt och denna måste återställas efteråt.

Dessutom väljer man valigen (av naturliga skäl) produkter som är avsedda för professionellt bruk, som är dyrare.

Sen tillkommer ju som sagt en eventuell lösning för debitering också.

Jämför med att köra motorvärmare på en riktig bil, hemma drar jag en skarvsladd från utomhusuttaget på garaget där jag sätter en utomhustimer, total kostnad ett par hundralappar och sen ahr jag funktion. En sån lösning kan man inte göra i en BRF utan där ska det upp stolpar, dras fram ström, grävas osv osv.



Det är inte min profession att dra fram laddboxar, men i mitt yrke jag har sett vilka kostnader det innebär med markarbeten och få fram kablage till ställen utomhus, i synnerhet där det är asfalterat. Det undviker man i det längsta.

Det kan säkert skilja flera hundra procent i pris mellan olika platser dessutom, beroende på en massa faktorer, hur långt man måste gå för att få ström exempelvis, och vad det är för yta på marken (asfalt tex, eller stenläggning, det är DYRT) osv osv.

BRF'en jag nämde innan hade tydligen kommit fram till ett pris om ca 200k per plats, vilket elbilsfolket uppenbarligen tyckte blev för dyrt att betala själva.
Eller så kollar man om befintliga motorvärmaruttag går att byta ut till laddboxar. Finns lösningar för det. Men för sörlänningar som inte har motorvärmarstolpar fungerar det såklart inte...

Laddning
Laddkontakt Typ 2 Mode 3
Laddeffekt 1-fas: 1,4 - 7,4 kW (6 - 32 A), upp till 50 km per laddad timme*
Laddeffekt 3-fas: 4,1 - 22 kW (6 - 32 A), upp till 110 km per laddad timme*
Obegränsat antal laddstolpar på samma kabel genom lastbalansering
Individuell elmätning (per parkeringsplats)
 
  • Laddbox för elbil ombyggd från motorvärmare, med öppet lock som visar kontakter och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.