Just precis, det är ju det här att perforera den stiliga gräsmattan med diverse verktyg för att ta kål på maskrosorna och annat mer eller mindre dekorativt i mattan som man slipper ifrån om man som jag med gott samvete använder en lite gnutta gift som du kallar det. Bara det här med att när man skall ta upp en maskros med rötter och allt bara lyckas få upp halva roten är ju rent ångestladdat, man vet ju att snart kommer den igen grrrrrrrrrr :)

Tycker själv att en nyklippt välskött gräsmatta morgonen efter när daggen fortfarande glittrar i den är något av det vackraste som finns i den kategorin, men det är ju min uppfattning ;)
 
Själv är jag svag för slåtterängar med gräs, örter, blommor och "ogräs" i tusental en stilla sommarkväll när solen sjunker sakta bakom skogen. Gärna med magen full med sill och nypotatis. :p

/Kalle
 
Snailman
jag bruka använda roundup, som jag applicerar med pensel (fastsatt på en pinne) jag har oxå en pinne med en liten burk med roundup, en pensling per maskros så är de borta ett par veckor senare, men se upp, gräsmattan är känslig för roundup, så nån kvadratdm runt maskrosen kan ryka om du råkar pensla några grässtrån oxå.

Se upp så du inte trampar där du penslat, då kan du råka föra det vidare till gräsmattan.

Är lite tidösdande, men betydligt mindre jobb än med ogräsjärn, och till skillnad från järn så kommer de inte upp igen.
 
Anser att Roundup är en gudagåva till mänskligheten men inte provat i gräsmattan, men till annat som stengångar, runt vår 70 meter häck osv osv är den ovärderlig, det var ju nästan panik för något år sedan när försäljningen drogs in och man fick använda Rambo och annan skit, skönt det finns på hyllorna igen. Roundupen är helt överlägsen för ogräs helt klart. Ättika och sådant trams tar ju bara bort det för stunden.
 
robban44 skrev:
Anser att Roundup är en gudagåva till mänskligheten men inte provat i gräsmattan, men till annat som stengångar, runt vår 70 meter häck osv osv är den ovärderlig, det var ju nästan panik för något år sedan när försäljningen drogs in och man fick använda Rambo och annan skit, skönt det finns på hyllorna igen. Roundupen är helt överlägsen för ogräs helt klart. Ättika och sådant trams tar ju bara bort det för stunden.
Trodde inte det fanns i butik längre..

Skitsamma, jag fick tag i riktig bonna roundup för nån vecka sen å den e ju rent livsfarlig :)
 
Jag har hört att Roundup är perfekt att ha till sillen på midsommar, kanske något att testa?

/Kalle
 
Kalleman skrev:
Jag har hört att Roundup är perfekt att ha till sillen på midsommar, kanske något att testa?

/Kalle
River säkert bra i flimmerhåren.
 
Många tankar om för och nackdelar med olika gödningsmedel. Men...är det någon som vet vad de olika gödningsmedlen innehåller?
 
Roundup är världens mest genomtestade ogräsmedel. Det har genom åren utförts tusentals av toxikologiska och miljömässiga undersökningar av produkten och miljömyndigheterna finner inte att Roundup utgör någon fara mot grundvattnet.

För ett par år sedan omklassificerade Kemikalieinspektionen Roundup och andra glyphosatprodukter från klass 3 till klass 2, vilket i realiteten betydde att Roundup inte kunde säljas i Sverige till privatpersoner.

I maj 2005 upphävde Regeringsrätten emellertid detta beslut i samma ögonblick hade KEMI "ställt villkor som går utöver vad som är tillåtet enligt tillämpligt EG-direktiv. Enligt Regeringsrätten utgör villkoren hinder för handeln med växtskyddsmedel på den inre marknaden, vilket det aktuella direktivet just syftar till att motverka". Roundup blev strax efter beskedet omklassificerad till klass 3 så att alla nu kan få nöjet att använda Roundup igen.

Det är också ett faktum, att glyphosat nedbryts biologiskt och fullständigt av jordens mikroorganismer. Många års försök har visat att Roundup som träffar jorden binder sig strax mycket starkt till jordpartiklarna. När bindningen skett rör Roundup sig inte vidare ned i jorden (med mindre själva jorden eller jordpartiklarna flyttas). Därefter startar jordens mikroorganismer snart en nedbrytning där Roundup blir till ämnen som redan finns i naturen: fosfat, ammonium, koldioxid och vatten.

Trots sin effektiva verkan på ogräsplantor har Roundup en mycket låg giftighet för människor, djur och insekter. Förklaringen är enkel att endast den gruppen av aminosyrer som Roundup blockerar bildningen av i plantor inte alls fungerar på människor och djur.

Roundup är baserat på det aktiva ämnet glyphosat, en molekyl, som uteslutande fungerar på växter, men inte på insekter, däggdjur eller människor.

När ogräsplantan sprutas med Roundup, upptas glyphosatämnet genast genom plantans gröna delar - d.v.s. blad, blommor, stjälkor ock bark - och transporteras runt i hela växten och ner i rötterna.

Glyphosat förhindrar bildningar av vissa aminosyror som är nödvändiga för plantans växtlighet och överlevnad och plantan kommer därför vissna och dö inom 1-2 veckor.

Denna aminosyreprocess är helt speciell för växter och finns inte hos människor och djur. Roundup är därmed mycket giftig för alla växter, inte bara ogräs men har mycket låg giftighet gentemot människor och djur.

Det kan vara vissa mossor och enstaka växter som Roundup inte fungerar riktigt på. Effekten på för exempel åkerfräken är således begränsade på grund av växtens mycket höga innehåll av kisel.

Kommer Roundup på jorden när det sprutas kommer det strax binda sig direkt till jordpartiklarna och därefter brytas ned av jordens mikroorganismer till fosfat, koldioxid, nitrat och vatten - ämnen som redan förekommer naturligt i jorden.

Man behöver inte vara bekymrad för blomsterlök, som ligger nere i jorden. Roundup har ingen effekt i jorden, Roundup verkar genom de gröna bladen och stjälkarna.
 
Monsanto, som tillverkar Roundup, fälldes 1998 i marknadsetiska rådet för att i deras reklam "använda felaktiga och vilseledande påståenden om medlets giftighet för djur och människor"
MarknadsEtiska Rådet - Monsanto

Glyfosat/Gyfosfat har gett upphov till njursvikt och cirkulationsrubbningar hos människor.
http://apps.kemi.se/bkmregoff/Bkmblad/Glyfosat.pdf

Glyfosat binds väldigt hårt i jord och växter och kan bli kvar i markerna under åratal och ackumuleras till höga halter.
Pressmeddelande från Umeå Universitet

En ny fransk studie visar på större giftighet för människor än man tidigare trott.
Glyphosate Toxic & Roundup Worse

"År 2001 såldes 618 ton aktiv substans glyfosat i Sverige enligt Kemikalieinspektionen." - wikipedia

618 ton glyfosat som har släppts ut i markerna och mycket ligger antagligen kvar där. Och det var bara under ett år.

/Kalle
 
robban44 skrev:
Man behöver inte vara bekymrad för blomsterlök, som ligger nere i jorden. Roundup har ingen effekt i jorden, Roundup verkar genom de gröna bladen och stjälkarna.
Och genom rötterna... Så använd inte i närheten till träd, buskar och annat ni vill behålla.
 
AnnaKanin skrev:
Många tankar om för och nackdelar med olika gödningsmedel. Men...är det någon som vet vad de olika gödningsmedlen innehåller?
Det brukar stå klart och tydligt proportionerna mellan N-P-K i gödslet och om det innehåller mikronäringsämnen till exempel.

Ett gödsel till gräsmattor bör ha ett lite högre kväve värde än andra gödselmedel eftersom detta gynnar tillväxten.

Sen kan man ju nämna att algomin etc som innehåller mycket kalk är helt onödigt att använda här nere i skåne eftersom vi redan har ett högt kalkinnehåll i jorden (generellt).

/Kalle
 
Kalleman skrev:
Monsanto, som tillverkar Roundup, fälldes 1998 i marknadsetiska rådet för att i deras reklam "använda felaktiga och vilseledande påståenden om medlets giftighet för djur och människor"
MarknadsEtiska Rådet - Monsanto

Glyfosat/Gyfosfat har gett upphov till njursvikt och cirkulationsrubbningar hos människor.
[länk]

Glyfosat binds väldigt hårt i jord och växter och kan bli kvar i markerna under åratal och ackumuleras till höga halter.
Pressmeddelande från Umeå Universitet

En ny fransk studie visar på större giftighet för människor än man tidigare trott.
Glyphosate Toxic & Roundup Worse

"År 2001 såldes 618 ton aktiv substans glyfosat i Sverige enligt Kemikalieinspektionen." - wikipedia

618 ton glyfosat som har släppts ut i markerna och mycket ligger antagligen kvar där. Och det var bara under ett år.

/Kalle
Och tranfetterna i chips ökar riskerna för cancer med 0,000013% eller vad det var, genom åren kommer larm efter larm hur farligt allting är, vill man så hittar man nog på internet eller någon annanstans att det mesta här i världen är farligt, vissa är mer känsliga för vissa saker än andra osv osv.

Vissa kan röka i 70 år och inte känna av det medan andra utvecklar lungcancer inom några år, att leta upp en fransk studie om vissa saker och peka på att ett ämne är farligt säger egentligen ingenting då vi inte vet i vilket syfte eller hur dom kommit fram till det, har dom testat på människor då och långsamt låtit dom dö och samtidigt gett en grupp människor placebo?

Är man inbiten obstinat motståndare till allt vad gifter heter så är det ju lika bra att lägga sig ner och dö för genom varje andetag får du i dig någon skit så är det ju.

Att sitta och plocka ihop massa undersökningar och välja ut vissa bitar ur dom för att visa och försöka förstärka "giftigheten% i ett ämne ser inte jag som seriöst.

Försäljningen hade inte släppts i Sverige av Roundup om inte seriösa undersökningar gjorts om att medlet inte är farligt, det är min uppfattning och den står jag för.
 
I
Maskrosor. Taraxacum Officinalis. Min favoritblomma, säger hustrun. Jag hatar deras gula tryne varhelst de sticker upp det. Försöker med mekanisk skötsel hålla undan de flesta. I betraktande av att vi bor på landet där dikeskanterna är fulla av dem och att vind för fröna långa vägar är det en rent idiotisk sysselsättning att plocka av dem som växer på vår tomt om >22.000 kvm. Inte heller går det att åka bort över en natt för nästa dag har 'våra egna' maskrosor spritt sin avkomma över tomten. Har därför mer eller mindre gett upp. Klipper av dem istället. De är ju vackra så länge de inte gått upp i frö :rolleyes:
__________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Maskrosor. Taraxacum Officinalis. Min favoritblomma, säger hustrun. Jag hatar deras gula tryne varhelst de sticker upp det. Försöker med mekanisk skötsel hålla undan de flesta. I betraktande av att vi bor på landet där dikeskanterna är fulla av dem och att vind för fröna långa vägar är det en rent idiotisk sysselsättning att plocka av dem som växer på vår tomt om >22.000 kvm. Inte heller går det att åka bort över en natt för nästa dag har 'våra egna' maskrosor spritt sin avkomma över tomten. Har därför mer eller mindre gett upp. Klipper av dem istället. De är ju vackra så länge de inte gått upp i frö :rolleyes:
__________________
Byggaren
Är omgivna av ödetomter som skall bebyggas och där var något helt otroligt med maskrosor i år så vi fick vår beskärda del, men bekämpningen med Kombin på vår gräsmatta var framgångsrik så jag är nöjd, men precis som du avskyr jag deras gula tryne så nästa år tar man upp kampen igen i Maj-Juni, tur det finns effektiva motmedel istället för handkraft annars hade man haft ett heltidsjobb med att bekämpa dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.