Hej,

Ska precis börja gjuta in apparatdosor och funderade då även lite över framtida larm. Har tänkt bygga en "egen" lösning baserat på SPC/Vanderbilt och tänkte att i några rum hade det fungerat bra och framförallt sett snyggare ut att sätta en detektor i apparatdosa i anslutning till vanlig strömbrytare för lampa.
Typ. lösning som finns på offentliga toaletter, men där styr ju PIR detektorn lampan och den typen av detektorer verkar det finnas gott om, men jag har inte hittat någon som är avsedd för larm. Finns det? För/nackdel?

Jag tycker framförallt det blir en snyggare och mer diskret lösning där man slipper en extern sensor som kopplas med synlig sladd (nej, jag kommer inte köra trådlöst). Sedan är jag medveten om att det kan vara tekniskt fördelaktikt i vissa fall att sätta en detektor i ett hörn högt upp för att få bättre/större övervakning.
 
Larmdetektorerna är vanligtvis gjorda för att monteras några meter över golvet, därav problemet att hitta någon lämplig pryl skulle jag tro.
Är det inte enklare att dolt dra fram signalkabel till lämpliga platser i rummen och där sedan koppla in en vanlig detektor?
 
E etompau skrev:
Larmdetektorerna är vanligtvis gjorda för att monteras några meter över golvet, därav problemet att hitta någon lämplig pryl skulle jag tro.
Är det inte enklare att dolt dra fram signalkabel till lämpliga platser i rummen och där sedan koppla in en vanlig detektor?
Tycker väl mest det blir fulare med en utanpåliggande detektor och nu har jag ju möjligheten att förbereda infällt montage i betong, bara jag hittar lämplig pryl.

Sedan funkar det I många fall bra att sätta en detektor i en ram tillsammans med strömbrytare brevid dörr, då löser detektorn ut när någon går in genom dörren...
 
Frågan är om det går att få samma detektionsområde om den placeras ca 1 m över golvet. Tveksam till denna lösning. Det funkar för tändning av ljus när man i direkt närhet passerar detektorn men att uppnå 10 m räckvidd för larmändamål lär bli svårt.
 
E etompau skrev:
Frågan är om det går att få samma detektionsområde om den placeras ca 1 m över golvet. Tveksam till denna lösning. Det funkar för tändning av ljus när man i direkt närhet passerar detektorn men att uppnå 10 m räckvidd för larmändamål lär bli svårt.
Jo, håller med om att det säkert blir en begränsad lösning och i mitt fall är det några få ställen där jag vill använda den, just för att övervaka passage genom dörr...
 
RilleRock
Extremt dålig ide då en larmdetektor skall generellt sitta 2,2-2,6m över golv men hittar du en ljussensor som har ett potfritt relä så går det att lösa.

Alt finns det infällnadsdosa anpassad för vanderbilt magic.
Artikelnr: 6309105
MAGIC-Sensors.jpg
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.