Vi har precis köpt ett 70-tals hus som har telefonjack i ,nästan, varje rum. Så jag tänkte dra nätverkskabel igenom telefonkabelrören.
Men har några undringar :
Hur hittar man 1:a jacket alt telefonnätets accesspunkt när telefonnätet är avstängt ?
Hur vet man hur man får kabeln till det uttag man vill ?
 
  • Gilla
Tenjie82
  • Laddar…
Inte alltid optimalt att dra nätverkskabel i telekanalisation, detta då telekabeln ligger i serie, ett nätverk dras i stjärnform, utgående från en router eller switch.
Förstajacket brukar sitta vid ytterdörr. Ledningstypen brukar ockås vara av annan, kraftigare typ en resterande kablage i huset.
 
  • Gilla
Klyktattarn
  • Laddar…
Använd en dragfjäder för att lista ut vilket rör som går vart

Du kan också lyssna dig fram genom att dammsuga i röret och lyssna

Har du tur kan du lyckas dra 2 nätverkskablar i samma rör. Ibland kan de vara massa skit i rören så att kablarna fastnar så man får vara försiktig.

Finns även ett alternativ att utnyttja hela kabeln. Dvs. dela nätverkskabeln i två kablar. 2x4 trådar då sparar du kabel ich utrymme
 
  • Gilla
Klyktattarn
  • Laddar…
Mikael_L
Och behöver man få fram 2 kablar i samma rör så kan jag tipsa om att cat 5e brukar vara mycket tunnare kablar än cat 6. Och de klarar upp till 1000 Mbit, vilket för det mesta räcker gott (idag och ett antal år framåt).
Sämre kabel än cat5e ska man inte bry sig om (och frågan är om det ens finns att köpa någonstans).

Själv drar jag cat5e hemma fast jag satte 20mm rör och skulle rymma dubbla cat6.
Anledningen är att jag köpte en 300 meters bobin med cat5e som jag jag hellre använder än kastar bort och jag har absolut inget idag som kan nyttja mer än 1000Mbit och ser inget sådant i horisonten heller.
Men allas behov är olika, så jag har ingen synpunkt över att en många vill ha cat6, och det är det som jag drar hos någon ev kund, fast jag kopplar nätverk väldigt sällan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klyktattarn
  • Laddar…
Cat5e klarar 2500mbit. Nbase-t är specificerat för det.
 
Mikael_L
Ah, möjligen är det kanske så. Men det finns väl ingen utrustning med en gräns vid 2500Mbit?
Utan det är väl gigabit eller 10 gigabit som är det man kan hitta?
 
Nbase-t utrustning börjar komma. Numera finns mellanstegen 2.5 och 5. 2.5 på cat5e och 5 på cat6.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.