Hejsan
Jag har ett badrum och tvättstugan på samma rum.
Jag vill bygga en vägg i mellan så att tvättstugan blir ett kök (fristående spishäll och fläkt) för att jag behöver ett kök när jag renoverar köket.
Får man anlita någon eller bygga väggen i våtrummet själv? är det ok med säkerheten att bygga köket där inne?
 
  • Planritning av en lägenhet med markerade utrymmen för allrum, badrum och tvättstuga, samt planerad köksdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Det finns inga lagkrav på att något arbete måste göras av hantverkare förutom när det gäller el.

Om det ska bli ett godkänt våtrum i den del som är badrum så måste tätskiktet på den nya väggen överlappa tätskikten på de befintliga väggarna och golvet, vilket låter svårt utan att i praktiken totalrenovera badrummet.

I närheten av en spis/häll måste det finnas en imkanal, dvs. frånluft som är gjord för det och därmed är brandisolerad så fort den lämnar köket (torrkokning är en vanlig brandorsak). Det brukar inte frånluften i badrum vara.
 
Så finns ingen bra lösning utan att renovera om badrummet för att dela våtrummet?
Om köket, vad tycker du att det kan kosta att göra rätt ventilation och brand isolering?
Och vem man ska kontakta för detta? vanlig renoveringsfirma?
 
BirgitS
Vad det kostar att fixa ventilationen beror på hur det är gjort idag, vad för ingrepp som krävs för att fixa dit brandisolering osv. så det går ju inte att svara på. Du får be om några offerter från VVS- och renoveringsfirmor.
 
Är det bostadsrätt eller villa/radhus?
 
Villa friköpt
 
Ok. Ska extraköket bara vara tillfälligt när du renoverar riktiga köket? Kanske bättre att sätta in en micro och en spishäll någon annanstans?
 
Jag vill att den står kvar. Det är I källarplan. Frun gillar att ha extra kök för att jobba på sina egna projekt faktiskt. Kan inte riva hella badrummet för att bara lägga till lett kök.
 
Konstig idé! Var ska tvättstugan ta vägen då ?
 
I garaget var jag har vatten
Menar du idén att ha ett litet kök i tvättstuga ?
 
Ja, att ta bort/flytta tvättstugan för ett extrakök är ovanligt. Ni måste ju bygga om hela badrummet samtidigt
 
  • Gilla
UkJay
  • Laddar…
Jag fattar
Kanske lägga till köket i den AllRum?
 
U slimJay skrev:
Jag fattar
Kanske lägga till köket i den AllRum?
Hur ser planlösningen ut för andra våningen på huset ?
 
en trapp upp
 
  • Ritning av första våningen i ett hus med vardagsrum, kök, altan och trappor upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt frugan betala för extra kök och badrum , allt går att fixa men det kostar minst 300 000kr för nytt badrum inkl att ordna kök där tvättstugan är idag samt att flytta tvättstuga till garaget!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.