Alfredo Alfredo skrev:
Det är något som inte stämmer här. Alla verkar eniga om att driftskostnaderna för en elbil är avsevärt lägre än driftskostnaderna för en ICE-bil. I driftskostnaderna bör man rimligen räkna in någon form av avskrivningskostnad på laddutrustningen.

Om det stämmer, vilket de flesta verkar mena, att en elbil är billig i drift kan laddutrustningen helt enkelt inte vara "extremt enormt dyr" att få på plats.
Hur tänker du nu. vilka ska blanda in lägre driftskostnader i kalkylen? Det kan naturligtvis bara du som ägare av en elbil räkna in.
Den som bygger infrastrukturen som behövs. Kan av naturliga skäl inte räkna om användaren tjänar på det eller inte.
om du själv monterar en laddstolpe så kan du räkna lägre driftskostnader
 
W witten skrev:
Den dagen du själv inte har något annat praktiskt val än att skaffa elbil (ja den dagen kommer så småningom)
Det beror nog på hur gammal man är. ;) Och till viss del antagligen även på om man alls är intresserad av att äga en bil. ;)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag är inte lika övertygad om att det påverkar priset så mycket. Inte ännu i vilket fall
Kanske inte ännu och kanske varierande på olika marknader. Men att det kommer att bli en viktig och prispåverkande egenskap rent generellt är jag dock rätt säkert på.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan kolla runt själv lite, vad som ingår i deras paket.
Ett jag såg där ingick det 5 meter kabel, JFB och säkring osv.
Det är egentligen själva stolpen, sen tillkommer grävningar och allt annat.
 
Mikael_L
Alla installationer är så olika, en del sätter laddarna på väggar, andra har carports eller garage.
Jag tror inte det går att generalisera så mycket.
Men en laddbox-installation kostar inte så väldigt mycket i grunden, sen kommer det finnas ställen där det är nästan omöjligt och andra ställen där det är plättlätt och blir ännu billigare.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det kommer ju dessutom sättas upp ca 2 miljoner laddboxar i Sverige de närmaste 10 åren. Så hårdvaran kommer bli billigare och installationsmetoder och annat fintrimmas.
Jag har två olika laddboxar stående här i vardagsrummet som jag ska sätta upp hos två olika kunder nu i veckan, för något enstaka år sedan hade jag inte ens hört talas om konceptet.

Och dessa kommer inte kosta några 7000:- efter grönt bidrag, ty det är ganska lätta installationer som jag kör på timme. Det kommer nog bli mer typ 5000:-
(Eller nja, bara för ena. Den andra har valt en dyrare laddare som övervakar hur deras solceller producerar och anpassar laddningen efter det och lite mer eller mindre avancerade scheman)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur tänker du nu. vilka ska blanda in lägre driftskostnader i kalkylen?
Jag tänker att "totalt sett" bör kostnaderna för laddmöjlighet i slutändan drabba de som kör elbilar och vore det då i största allmänhet så "extremt dyrt" och "enormt dyrt" att ordna med laddmöjligheter som @GlennB verkar anse förstår jag inte hur någon kan anse att elbilar är "billiga" i drift.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Den som bygger infrastrukturen som behövs. Kan av naturliga skäl inte räkna om användaren tjänar på det eller inte.
Den som bygger detta gör det antagligen inte av godhet utan för att tjäna pengar och kostnaderna för investeringen kommer i slutändan att drabba de som nyttjar den, alltså elbilsägarna.
 
Mikael_L
Men hur är det med detta med grönt avdrag?
Om BRF'n installerar en rad med laddare så faller det väl inte ut något sådant.
Men om de enskilda medlemmarna gör det var för sig så får de väl en reducering med halva kostnaden?

Ska man som BRF kanske bara låta dra fram en krallig kabel, så var BR-ägare själva låta någon installera boxen och söka grönt avdrag?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tänker att "totalt sett" bör kostnaderna för laddmöjlighet i slutändan drabba de som kör elbilar och vore det då i största allmänhet så "extremt dyrt" och "enormt dyrt" att ordna med laddmöjligheter som @GlennB verkar anse förstår jag inte hur någon kan anse att elbilar är "billiga" i drift.

Den som bygger detta gör det antagligen inte av godhet utan för att tjäna pengar och kostnaderna för investeringen kommer i slutändan att drabba de som nyttjar den, alltså elbilsägarna.
Du blandar ihop slut kund med leverantören.
För slutkunden kan man absolut räkna in lägre kostnader av olika slag.
Men leverantören kan inte i sin budget räkna in sådant. Det är rena kostnader för installationen du kan räkna med.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är något som inte stämmer här. Alla verkar eniga om att driftskostnaderna för en elbil är avsevärt lägre än driftskostnaderna för en ICE-bil. I driftskostnaderna bör man rimligen räkna in någon form av avskrivningskostnad på laddutrustningen.
Det beror väl på, hur jag än räknar blir det billigare för mej attb köra bensinbil än elbil, men då är ju det största problemet inköpskostnaden.

Och folk skruvar ju upp laddboxar HEMMA hela tiden, men det var ju inte det som det handlade om här.

Om det stämmer, vilket de flesta verkar mena, att en elbil är billig i drift kan laddutrustningen helt enkelt inte vara "extremt enormt dyr" att få på plats.
Nu är det ju förstås ganska stor skillnad på att slänga upp en enkel laddbox på en vägg på en privat villa, och att dra fram laddstolpar till en parkering hos en BRF eller ett företag, i SYNNERHET om man måste ordna en debiteringslösning också. ..Men annars är det väl markjobb som brukar bli dyrt, och kanske eljobbet beroende på lokaliteterna.
 
W witten skrev:
Den dagen du själv inte har något annat praktiskt val än att skaffa elbil (ja den dagen kommer så småning om) är det nog ändå rätt skönt att andra redan har byggt upp laddinfrastrukturen åt dig.
Den dagen kommer nog aldrig, däremot kommer det förstås en dag då det faktiskt lönar sej att göra så.

Jag har dock svårt att se hur jag skulle dra nytta av att diverse BRF'er har laddstolpar för deras medlemmar då, eller ens att jag skulle vara beroende av elstolpar på min arbetsplats då jag ju bor i villa, och troligen har väl räckvidden på elbilar förbättrats till dess.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Fast där är det ett feltänk tycker jag. Även om jag inte kör elbil idag så kan jag se fördelen med att det installeras elstolpar till föreningen. Fler och fler kommer vilja ladda sina bilar och är det endast de som har elbil idag som ska betala kostnaden för installationen så ska givetvis inte heller någon annan i framtiden få ladda där, med mindre än att de köper in sig i installationen. Det kan bli intressant när man ska sälja sin lägenhet. "Föreningen har tillgång till laddning av elbilar, men köparen av den här lägenheten får inte nyttja detta med mindre än att hen köper in sig i den laddningsinfrastrukturen".

Nu beror det ju lite på VAR det är, men när jag bodde i lägenhet sist så var det förvisso i sthlm innerstad, men vi var tämligen få i det huset som hade bil, det var runt 80 lägenheter i huset och det fanns FYRA parkeringsplatser på innergården (dessa var det kö till givetvis), jag uppskattar att det kanske var 10 lägenheter till där man faktiskt hade bil, och då parkerade på gatan.

Jag har lite svårt att se varför man i det exemplet skulle bekosta laddstolpar på de egna platserna, faktum är att det hade varit på förslag (innan jag fick P-plats) att montera upp motorvärmarstolpar men det hade strukits pga kostnaden.

Det är ju knappast så att folk som flyttade dit skulle se det som en fördel heller för dom skulle ju ändå inte få nån plats med laddare inom rimlig tid då det var kö till platserna på innergården.

Dvs, trots att jag inte kör elbil (eller för den delen bor i en brf) så kan jag se att värdet av min BR skulle öka av att föreningen installerar laddare.
Lite möjligen då fler intressenter skulle vara intresserade, förutsatt att man har garanterad plats som medlem.

Men alla är inte intresserade av aprkeringsplats ens.

Om man måste installera ett debiteringssystem eller inte och hur stor den kostnaden blir varierar säkert. I den BRF jag bodde förut så var det få lägenheter (<25) så där hade ett debiteringssystem aldrig installerats. Man hade läst av varje mätare en gång i månaden och lagt på det på samma avi som delades ut för månadsavgiften. Det är säkert inte görbart i en stor förening.
Det är väl också en form av debiteringssystem som kostar pengar, även om initialkostnaden blir lägre. dels alla mätarna, dels arbetstiden för den som ska springa och läsa av alla mätarna och mata in i systemet, och sen ta hand om eventuella problem som uppstår när det är felavläst eller liknande. ..Och momsproblemet också som tagits upp tidigare.

Det kräver ju dessutom fasta personliga platser, vilket kanske funkar i det exemplet, men för företag vill man inte ha fasta platser (pga korkade skatteregler som drabbar de anställda) och då måste man ju ha en system med nycklar, transpondrar, koder eller liknande som sen ska integreras med ett ekonomissystem.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag tror att du beskriver problem som knappt existerat på flera decennier, @GlennB. Att mäta och debitera förbrukningen individuellt är inga problem alls. Det sker på varenda offentlig laddstolpe med rfid-bricka eller app och går att få för en BRF-parkering också, både för individuella och delade platser.

De enda stora problem man seriöst kan påstå finns är kostnader för nya eldragningar (kanske särskilt på markparkeringar där man kan behöva riva upp och återställa asfalt) och för utökande av fastighetens totala elmatning.

Allt annat är rätt små driftsfrågor av det slag BRF-styrelser årligen ställs inför och förmodligen långt mindre än de senaste decenniernas kabel-tv- och bredbandsutbyggnader.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att du beskriver problem som knappt existerat på flera decennier, @GlennB. Att mäta och debitera förbrukningen individuellt är inga problem alls. Det sker på varenda offentlig laddstolpe med rfid-bricka eller app och går att få för en BRF-parkering också, både för individuella och delade platser.
Om du läser igen så ser du att jag inte säger att det är svårlöst tekniskt, men det kostar pengar.

Det finns många system för detta på marknaden, gemensamt är att dom är ganska dyra.

Allt annat är rätt små driftsfrågor av det slag BRF-styrelser årligen ställs inför och förmodligen långt mindre än de senaste decenniernas kabel-tv- och bredbandsutbyggnader.
Ett system för enskild debitering är långt ifrån gratis, snarare så är det en stor del av totalkostnaden vid nyinstallation.

Kabeltv brukar man ju lösa så att en extern entrepenör sköter detta, numera är det väl också betydligt enklare än förr när man faktiskt hade filter och skit som skulle ändras rent fysiskt i fastigheterna när någon valde att betala för fler kanaler och liknande.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Om du läser igen så ser du att jag inte säger att det är svårlöst tekniskt, men det kostar pengar.
Jag läste, men kunde inte avgöra vad du menade mer än att det skulle vara ”i SYNNERHET” stor skillnad mot en villainstallation om man skulle ha en betallösning också. Nu menar du att det beror på kostnaden för off-the-shelf-lösningar. Det har inte tidigare framgått att det är det du menar.

Jag tror å andra sidan inte att du har någon koll på vad sådant kostar, men motbevisa mig gärna! Jag har tidigare i tråden skrivit vad vi betalar i vår förening, men då det är svårt att få fram aktuella siffror från olika företag utan att faktiskt ta in offerter skulle det säkert hjälpa flera om du preciserade det du vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.