Hej!

Kortfattat: Ska bygga nytt hus. Fått en ränta på 2,6% på vårt kreditiv under byggtiden. Tänkte inte mer på det förens en kollega sa att denne fått 1,2% på en annan bank.

Så, vad har ni andra nu för ränta på ert byggnadskreditiv? Vad är rimligt?
 
Heij83
Vi har 4%
 
Jag har aldrig hört talas om att något har fått så lite. Känner några som jobbar inom banken och de säger samma sak. Är du säker på att hen inte ”snackar”?


S Snickardricka skrev:
Hej!

Kortfattat: Ska bygga nytt hus. Fått en ränta på 2,6% på vårt kreditiv under byggtiden. Tänkte inte mer på det förens en kollega sa att denne fått 1,2% på en annan bank.

Så, vad har ni andra nu för ränta på ert byggnadskreditiv? Vad är rimligt?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi hade 3% för tre år sen
 
K k.sthlm skrev:
Jag har aldrig hört talas om att något har fått så lite. Känner några som jobbar inom banken och de säger samma sak. Är du säker på att hen inte ”snackar”?
Har ingen anledning att tvivla på personen egentligen, därav min fråga till alla er då det låter sinnessjukt lågt
 
Heij83
S Snickardricka skrev:
Har ingen anledning att tvivla på personen egentligen, därav min fråga till alla er då det låter sinnessjukt lågt
Förstår personen vad ett byggnadskreditiv är?
Det är inte så att bostadslånet har ökats på för att bygga ut? Då är det rimligt
 
Heij83 Heij83 skrev:
Förstår personen vad ett byggnadskreditiv är?
Det är inte så att bostadslånet har ökats på för att bygga ut? Då är det rimligt
Dom gör exakt samma process som oss. Köpt en tomt och ska bygga samma hus med samma leverantör. Så förutsättningarna är desamma. Sen har inte personen en intellektuell funktionsnedsättning så jag förutsätter att denna förstått vilken ränta den fått. Kanske ska dubbelkolla iofs om hen har regelbunden kontakt med läkare.
 
Heij83
S Snickardricka skrev:
Dom gör exakt samma process som oss. Köpt en tomt och ska bygga samma hus med samma leverantör. Så förutsättningarna är desamma. Sen har inte personen en intellektuell funktionsnedsättning så jag förutsätter att denna förstått vilken ränta den fått. Kanske ska dubbelkolla iofs om hen har regelbunden kontakt med läkare.
Jäkla tyket svar!
Min erfarenhet är att många har väldigt dålig koll på ränta och under 2% på byggkredetiv låter helt osannolikt, är det korrekt så måste det finnas andra saker bakom.
Har aldrig hört någon få så låg.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Jäkla tyket svar!
Min erfarenhet är att många har väldigt dålig koll på ränta och under 2% på byggkredetiv låter helt osannolikt, är det korrekt så måste det finnas andra saker bakom.
Har aldrig hört någon få så låg.
Jag tänker också att det finns nått annat bakom. Men ligger lite i sakens natur att man inte gräver för mycket i någons privatekonomi för att ta reda på alla detaljer bakom. Därav frågan i detta forum. Alltså det är ju skitbra om den personen fått så bra ränta, kan väl vara det att man helt enkelt kollade upp detta för dåligt innan och tog fel bank
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Heij83
S Snickardricka skrev:
Jag tänker också att det finns nått annat bakom. Men ligger lite i sakens natur att man inte gräver för mycket i någons privatekonomi för att ta reda på alla detaljer bakom. Därav frågan i detta forum. Alltså det är ju skitbra om den personen fått så bra ränta, kan väl vara det att man helt enkelt kollade upp detta för dåligt innan och tog fel bank
Vi är alla olika.
Jag hade frågat personen i fråga hur hen gjorde.
Hade jag fått frågan så hade jag gärna hjälpt någon annan att få bättre ränta.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Vi är alla olika.
Jag hade frågat personen i fråga hur hen gjorde.
Hade jag fått frågan så hade jag gärna hjälpt någon annan att få bättre ränta.
Ja det är väl tur att vi alla är olika för hur skulle världen se ut om vi alla var likadana *tihi* Jag frågade vilken bank och hur det gick till och fick bankmannens nummer så ska slå en signal nästa vecka. Tänkte det kunde vara bra inför samtalet att ha en bild av vad kanske andra har
 
Nu var det 12 år sedan vi byggde, men vi hade betydligt högre ränta på byggnadskreditivet än på bolånet. Om jag inte minns helt fel låg räntan strax under räntan på ett blancolån.

Men, vi hade folk runt omkring oss, grannar som byggde samtidigt, som hade förhandlat till sig sjuk bra ränta på kreditivet. Hur de gjorde vet jag inte. Så helt omöjligt tror jag inte att det är att din kompis har fått den räntan. Med rätt kontakter är allt möjligt, fråga vilken präst som helst.
 
Bart Bart skrev:
Nu var det 12 år sedan vi byggde, men vi hade betydligt högre ränta på byggnadskreditivet än på bolånet. Om jag inte minns helt fel låg räntan strax under räntan på ett blancolån.

Men, vi hade folk runt omkring oss, grannar som byggde samtidigt, som hade förhandlat till sig sjuk bra ränta på kreditivet. Hur de gjorde vet jag inte. Så helt omöjligt tror jag inte att det är att din kompis har fått den räntan. Med rätt kontakter är allt möjligt, fråga vilken präst som helst.
Ja allt är ju onekligen möjligt. Men inser efter lite kommentarer att vår ränta mest troligt inte är katastrofal utan att min vän helt enkelt fått en helt sinnessjukt bra ränta som man kanske bara får om man har skit på en bankman. Tack för alla kommentarer!
 
Vi byggde 2017 och då fick vi bankens rörliga bolåneränta +0.5%
 
  • Wow
Heij83
  • Laddar…
Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Vi byggde 2017 och då fick vi bankens rörliga bolåneränta +0.5%
Åh fy fan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.