Om jag minns rätt kostade trallvirke på Byggmax under 15:-/m för inte så många år sedan. Idag är priset 25:-/m.
Finns det alternativ, inte nödvändigtvis billigare men kanske mera prisvärt? Såvida inte andra mtrl haft liknande prisutveckling?
 
Använd mindre material.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Använd mindre material.
Utveckla? Jag ska lägga om befintlig altan och tänkte utöka med ca 5 kvm. Kanske kan tänka mig att skippa de extra men i övrigt vill jag nog ha kvar samma storlek/utseende.
 
Karrock
Släta gråa betongplattor, 35*35cm är prisvärt.
 
Karrock Karrock skrev:
Släta gråa betongplattor, 35*35cm är prisvärt.
Billigare än trall, ca 200:-/kvm jämfört med trall ca 230:-/kvm om man räknar +10% på det senare alternativet.
Men i mitt fall finns plintar och regelverk, och om de ser bra ut tänker jag återanvända dem.
Det ligger sten på båda sidor så kanske inte helt fel.
 
Vill bara förtydliga att med prisvärt menar jag inte nödvändigtvis billigare. Komposit, andra träslag kan ju ha blivit mer prisvärda? Har inte jobbat med annat än impregnerad trall tidigare och har dålig koll på priser, livslängd och underhåll av andra material.
 
Många bygger nog lite mer än vad de egentligen behöver. Då kan man ju spara några kr på att minska ner, dock inte i ditt fall då.
 
K Kjell_G skrev:
Vill bara förtydliga att med prisvärt menar jag inte nödvändigtvis billigare. Komposit, andra träslag kan ju ha blivit mer prisvärda? Har inte jobbat med annat än impregnerad trall tidigare och har dålig koll på priser, livslängd och underhåll av andra material.
Tyvärr, inte om du utgår från befintligt bjälklag,
En del nya material har dessutom visat sig inte hålla.
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
Det blev ny trall och lite nya 45x45 på befintliga reglar. Sakta framåt
. Delvis lagd trätrall på reglar vid husvägg med verktyg och byggmaterial i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetar mig utåt.
Ny trall som installerats på en altan med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar när den här skarven börjar glipa
Ny trall vid husvägg med 45x45 reglar och synlig skarv mellan trästycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Var lite envis med att behålla en del av muren som avgränsade rabatten, mest för att slippa extra stöd till utvidgningen. Rosroten fick jag upp till slut iaf.
En delvis konstruerad träram för en utbyggnad, med en vattenpass och borr vid en bevarad gammal murstenstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När man inte planerar utan spånar som det spån man är Hållbarheten verkar okej iaf.
Ena sidans fasning klar, och två dryga rosrötter uppgrävda.
Delvis färdigställd träram för trädäck bredvid upptagen mark med rosrötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det tar tiiiiid. Sista roten uppgrävd och ramen klar. Några brädor ifyllda, och nu börjar det likna nåt. En helg till, sen… Delvis byggd trätrall framför hus med två trädgårdsstolar och bord, vattenpump och trädgårdsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdigbyggd trätrall i en trädgård med solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
I väntan på liggande spjälstaket.
Nybyggd trätrall utan räcke framför en häck i en trädgård, med en utemöbel och krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Modig och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
B Boende45 skrev:
Snyggt!
Tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.