Hej!

Jag ska byta två dörrar i en lägenhet byggt 1945 så det är gammal standard som gäller. Efter mycket krångel lyckades jag få dit dörrarna med mellangångsjärn och de passar i karmen, men själva låskolven passar inte hålet i karmen. Vet inte vad det heter exakt men hoppas man förstår vad jag menar? Det är alltså den bit som går ut från låskolven som inte passar, det diffar några centimeter. Såklart är ju karmen också gammal och ser ut att vara övermålas trä och metall.
Jag är helt okunnig på sånthär och börjar tröttna på dessa dörrar som snart gör mig gråhårig.. Är detta ett vanligt förekommande problem och tror ni en snickare kan lösa det? Eller har jag monterat dörrarna fel? Hoppas på att någon här kan hjälpa mig!
 
Normalt byter man slutblecket till ett nytt med större "hål" för kolven exempelvis slutbleck 6510 eller 0045.
Ofta täcker det nya lite större slutblecket över urtaget för det befintliga slutblecket.
 
Redigerat:
Tack! Är detta avancerat eller är det enkelt att byta?

1 123abc skrev:
Normalt byter man slutblecket till ett nytt med större "hål" för kolven exempelvis slutbleck 6510 eller 0045.
Ofta täcker det nya lite större slutblecket över urtaget för det befintliga slutblecket.
 
A Anwi123 skrev:
Tack! Är detta avancerat eller är det enkelt att byta?
Är man lite händig så är det ganska lätt gjort om man har de verktyg som krävs.
Först märker man ut höjden för kolven så man kan anpassa höjden på slutblecket så det täcker det befintliga slutbleckets urtag samt att kolven från låshuset går fri i slutblecket.
Skruva fast slutblecket avigt så som det ska vara och skär runt slutblecket med en rakbladskniv så snittet blir minst lika djupt som slutbleckets stolpe är tjockt.
Märk ut hålet lossa slutblecket och borra/stämma ur hålet därefter fäller man in stolpen tjocklek inom det område man skurit med en rakbladskniv samma tjocklek som stolpen med ett stämjärn eller lämplig kniv.
Om det finns plats så behöver man egentligen inte fälla in slutbleckets stolpe men det ser bättre ut om man gör det, det med ett vasst stämjärn så är det väldigt enkelt att göra för hand.
 
Redigerat:
Tusen tack för detta!

1 123abc skrev:
Är man lite händig så är det ganska lätt gjort om man har de verktyg som krävs.
Först märker man ut höjden för kolven så man kan anpassa höjden på slutblecket så det täcker det befintliga slutbleckets urtag samt att kolven från låshuset går fri i slutblecket.
Skruva fast slutblecket avigt så som det ska vara och skär runt slutblecket med en rakbladskniv så snittet blir minst lika djupt som slutbleckets stolpe är tjockt.
Märk ut hålet lossa slutblecket och borra/stämma ur hålet därefter fäller man in stolpen tjocklek inom det område man skurit med en rakbladskniv samma tjocklek som stolpen med ett stämjärn eller lämplig kniv.
Om det finns plats så behöver man egentligen inte fälla in slutbleckets stolpe men det ser bättre ut om man gör det, det med ett vasst stämjärn så är det väldigt enkelt att göra för hand.
 
Nu har jag fixat slutblecken, men däremot så krånglar mellangångsjärnen. Det smäller och låter när jag stänger och öppnar dörren. Inte bra när man har en bebis hemma som vaknar lätt.. Finns det tips på hur man kan åtgärda det? Har testat att smörja med symaskinsolja (tager vad man haver) och siliconspray.
 
Vad bra att du lyckades fixa problemet med slutblecket.
Normalt använder man fett till gångjärn så de inte gnisslar eller knarrar.
Vad är det som smäller?
 
Egentligen kanske det är knarrande, men det är så pass högt att det lite låter som smällar. Gångjärnen var ju för små så fick banka upp dem så antar att det sitter för tight? Vad för slags fett skulle man kunna använda? Vet inte om bild är till någon nytta men skickar bild på hur gångjärnen sitter på dörren.

QUOTE="123abc, post: 4698974, member: 137544"]Vad bra att du lyckades fixa problemet med slutblecket.
Normalt använder man fett till gångjärn så de inte gnisslar eller knarrar.
Vad är det som smäller?[/QUOTE]
 
  • Gångjärn på en dörr som sitter tätt, användare efterfrågar lämpligt fett för att minska knarrande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så noga på de gångjärnen då de inte är tappbärande men vanligtvis används vattenfritt mineralsmörjfett eller syntetiskt smörjfett t.ex vanligt vaselin eller litiumfett.
När du nämner att du fick banka upp dem för att de skulle passa så är det svårt att svara vad orsaken är.
Har du testat att borra ur dom så de passar bättre och inte något tar emot eller spänner.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.