Hej vänner!

Jag och min sambo är i farten med att renovera vår nya lägenhet. Vi har bestämt oss för att börja med vardagsrummet och väggarna. Vi har tagit bort tapet och färg ner till betongen som vätter mot grannarna och planerar att använda primer, bredspackla och måla.

Vi har dock en innervägg som angränsar mot badrummet. (Med den vackra röda tapeten). Huset är bygget mellan -59 och -61 och jag misstänker att väggen är i någon sorta lättbetong.

Hur ska jag gå till väga för att reparera dessa sprickor innan vi går på med bredspavkling och målning?

Tack på förhand!

Mvh, FixarAgge
 
  • Vardagsrums vägg med borttagen tapet och synliga sprickor redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med delvis borttagen röd tapet som avslöjar sprickor och skador på underlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med skrapskador och synliga sprickor samt rester av röd tapet och golvlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis borttagen röd tapet med mönster avslöjar sprickor i underliggande lättbetongvägg och skadat hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Claes Sörmland
Knacka loss det som är löst med en murhammare. Dammsug och putsa. Gipsbruk som är gipspulver som blandas med vatten är enkelt. Det andra alternativet är cementbaserad filler med lättballast, typ produkten Husfix.

Jag är en stor vän av cementbaserad filler med lättballast i dessa sammanhang. Kladdar fast något enormt.
 
Hej Claes!

Renoveringen har tagit upp mycket tid, men börjar närma sig målning och därigenom slutet!
Husfix blev räddaren. Var inte bara lätt att hantera utan blev väldigt bra! Tack för tipset.

Jag knackade loss det lösa priset och dammsög. Sprutade på lite vatten och la in husfix i omgångar. Köpte husfix rapid så det gick att göra på en dag.

Efter det bredspackling, slipning, bredspackling, slipning.

//FixarAgge
 
  • Renoverad vägg redo för målning efter behandling med husfix och spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med nyspacklade väggar nära hörnet och trägolv, klart för slutlig målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MatteHus och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.