Jag behöver renovera köket hemma och har börjat ta in offerter. Vill inte ha nåt budgetalternativ, så offerterna landar knappt under miljonen bara för material.

Har ingen lust att lägga de pengarna på spånskivor och kinatillverkade vitvaror med begränsad livslängd (som det ju är idag även i premiumsegmenten) så jag har så smått börjat titta på utställningskök eller tom begagnade lyxkök.

Är inte ovanligt att på blocket hitta rena lyxkök som kostade runt en miljon för några år sedan, för 100-150 000 med allt.

Räknar med att få köpa nya bänkskivor men vitvaror och skåp borde ju gå att använda om man kan leva med att man inte får det exakt som man vill ha det med alla knoppar etc.

Nackdelen med detta är ju att man måste montera ner det. Hur svårt är det med ett modernt kök (max några år gammalt) och vilka verktyg behöver man. Kan man anlita proffs för detta?
 
  • Haha
Peternow
  • Laddar…
Så länge det är ett kök som är uppbyggt av lösa skåp så är det inga problem, är det däremot ett ett riktigt platsbyggt med större och fasta skåpsektioner blir det svårt.

Utöver bänkskiva får du nog räkna med att eventuellt behöva köpa nya täcksidor, sparksocklar och olika passbitar också
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Beror ju på hur det är monterat, mitt eget kök kan man demontera med en philips 2 skruvmejsel.
Protte
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
C craig_karr skrev:
Nackdelen med detta är ju att man måste montera ner det. Hur svårt är det med ett modernt kök (max några år gammalt) och vilka verktyg behöver man. Kan man anlita proffs för detta?
Ska du köpa ett "exklusivt" äldre specialgjort kök får du göra en på platsen kontroll för att se hur det kan demonteras, du behöver ju kunna mäta för att se hur du kan demontera och anpassa för ditt kök innan du köper det.
Sedan "ingen lust att lägga de pengarna på spånskivor", nja det används nog olika former av skivmaterial hos de flesta snickerier och använda på rätt sätt lika bra som massivt. Här är det mera beroende av hur man efterbearbetat med olika former av ytskiktsmaterial, kantlistningar, material till infästning, etc.
 
Jag har kommit lite längre i detta projekt nu och har en del egna svar.

Har kontakt med en certifierad montör av det köksmärke jag har köpt. Det kommer att ta honom ca en dag att demontera och han är inte orolig för att det inte ska gå att demontera. Detta är ett exklusivt kök som dock är byggt med vanliga skåp av standardmått som sitter på en skena.

Om det är någon som ska göra ett liknande projekt har jag dock följande tips:

  • Köp hellre ett kök som är för stort än för litet. Ett för stort kök kan man lättare anpassa, men om man i mitt fall har köpt ett begagnat kök som är lite för litet blir det en väldigt stor kostnad att köpa till det som saknas
  • Kolla noga mått. Kolla särskilt området kring avloppet. Avloppet kan sätta väldigt mycket begränsningar för hur man kan bygga köket

Summa summarum, så här långt ser det ut som att allt kommer att gå bra. Jag kommer att spara ca 400 000 jämfört med att ha köpt samma kök nytt, men totalt sett kommer det att bli väsentligt mycket dyrare än vad jag hade tänkt mig från början eftersom jag behöver komplettera så pass mycket för att köket ska bli optimalt för mina behov.

Så som sagt, hade jag haft möjligheten att backa tillbaka hade jag hållit utkik efter ett större kök att kapa bort delar från istället för att som nu, lägga till delar till ett mindre kök.
 
  • Gilla
Johisco och 9 till
  • Laddar…
Just det ja, ett till tips att tänka på:

Kolla först om det är möjligt att montera ner köket korrekt utan att blanda in rörmokare och/eller elektriker. Har man otur finns inte balofixer för vattenavstängning eller så finns det fasta elinstallationer som måste kopplas ur av en elektriker
 
  • Gilla
Johisco och 2 till
  • Laddar…
C craig_karr skrev:
.
Så som sagt, hade jag haft möjligheten att backa tillbaka hade jag hållit utkik efter ett större kök att kapa bort delar från istället för att som nu, lägga till delar till ett mindre kök.
Köksinredning är svindyrt. Köksleverantörernas påslag på den faktiska tillverkningskostnaden är minst 200%.

Lite material blir det säkert över.
Det materialet kan säkert ett litet finsnickeri modifiera, så det passar som du vill ha det.

På mindre viktiga och dolda positioner, kan IKEAs stommar passa.
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
A
C craig_karr skrev:
Jag behöver renovera köket hemma och har börjat ta in offerter. Vill inte ha nåt budgetalternativ, så offerterna landar knappt under miljonen bara för material.

Har ingen lust att lägga de pengarna på spånskivor och kinatillverkade vitvaror med begränsad livslängd (som det ju är idag även i premiumsegmenten) så jag har så smått börjat titta på utställningskök eller tom begagnade lyxkök.

Är inte ovanligt att på blocket hitta rena lyxkök som kostade runt en miljon för några år sedan, för 100-150 000 med allt.

Räknar med att få köpa nya bänkskivor men vitvaror och skåp borde ju gå att använda om man kan leva med att man inte får det exakt som man vill ha det med alla knoppar etc.

Nackdelen med detta är ju att man måste montera ner det. Hur svårt är det med ett modernt kök (max några år gammalt) och vilka verktyg behöver man. Kan man anlita proffs för detta?
Skönt att veta att det finns de som skaffar kök för runt miljonen och byter varje år.
 
  • Gilla
  • Haha
muppenx och 5 till
  • Laddar…
Bra tänkt att återvinna. Det är ofta massivt trä av god kvalitet. Men inte alltid. Har man otur är det sättlimmat och då är chansen liten att rädda annat än luckorna. Eller samdwichstommar av masonit och wellpapp.
Jag hade gärna tagit med köket från förra huset med riktigt trä istället för Ikeas spånskivor som luktar fisk när man sågar i stommarna. :)
 
electroluxaren skrev:
Skönt att veta att det finns de som skaffar kök för runt miljonen och byter varje år.
Billigare att köpa ett nytt kök än att skicka ett support team till Sverige för att felsöka problem.
 
Har du lust att berätta vad du har köpt? Vad förväntar du dig få som de lite enklare tillverkarna inte kan ge?
 
electroluxaren skrev:
Skönt att veta att det finns de som skaffar kök för runt miljonen och byter varje år.

Japp finns absolut folk med alldeles för mycket pengar i vissa områden i Stockholm som absolut kan tänka sig att byta ut ett miljonkök mot ett annat miljonkök om man inte gillar det.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Har du lust att berätta vad du har köpt? Vad förväntar du dig få som de lite enklare tillverkarna inte kan ge?

Har köpt ett Bulthaup-kök med vitvaror från Gaggenau. Ser ut som att luckorna är rejält tjocka och lådorna i åkta trä men väldigt mycket handlar detta (tror jag) om varumärken. Gaggenau som jag har förstått det ägs väl numera av Bosch Siemens och det är väl i stort sett samma maskiner med lite mer exklusiv design

Öppen låda i Bulthaup-kök visar ordnad förvaring av bestick, kryddburkar i trä, och porslin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett Bulthaup-kök med öppna lådor i ljus trä med tjocka vita luckor och köksvaror inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Lådorna på bilden ovan ser ut att vara äkta plyfa.
 
  • Gilla
muppenx och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Lådorna på bilden ovan ser ut att vara äkta plyfa.

Precis, det var lite det jag menade att även om ett kök är "premium" så handlar det till mångt och mycket om varumärken snarare än att man får något byggt i guld, så jag är väldigt osugen på att lägga onödigt mycket pengar därför tycker jag att detta alternativ att köpa ett begagnat kök var bra. Det blir helt klart lite mer jobb men för mig var det värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.