Önskar all sorts feedback på planritning. Familj på 4.

Entréplan. Ryggåstak i Kök/Vardagsrum
Planritning av entréplan för familjehem med ryggåstak i kök/vardagsrum, inkluderar sovrum, badrum och uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervåning
Planritning för andra våningsplan med två sovrum, ett badrum och ett allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!
 
BirgitS
Jag tycker att kontoret ska vara större så att det även kan fungera som gästrum eller sovrum.

Badrummet där nere är inte tillgänglighetsanpassat fast det är så stort. När det gäller skjutdörrar så är de inte lika ljuddämpande som vanliga dörrar och kan därför vara mindre lämpliga till badrum och toaletter.

Är det tillräckligt avstånd framför toaletten i GästWC så att det inte känns som man behöver krångla sig ner och upp?

Behövs verkligen två allrum?
Vad är syftet med dem?

Klädvården verkar vara överdrivet stor. Stoppa in ett städskåp där också.

Skafferiet verkar opraktiskt för det blir ju väldigt långt att gå och hämta den krydda man kommer på att man behöver när man smakar av såsen på spisen, stor risk att man kommer att strunta i det, t.ex. Diskhon ser väldigt liten ut men det kanske är en rittekniksgrej bara. Var förvarar man glas och porslin så att det är lätt att plocka ur diskmaskinen utan att man behöver springa omkring en massa?

Sovrummen där uppe verkar vara väldigt onödigt stora. Eller är det mycket yta som inte går att använda pga. snedtak?
 
Personligen är en dörr vid huvudändan av sängen inte en favorit. Framförallt inte om man måste runda sängen för att komma till garderoben/klädkammaren.

Ser ut som mycket döyta i vardagsrummet nedanför köksön, där hyllorna (?) är. Borde gå att optimera med annan möblering i rummet.

Om ni planerar att ha TV i antingen allrummet vid kontoret eller allrummet på övervåningen behöver ni kanske inte ha TV i vardagsrummet. Kan det då vara en idé att sätta två raka soffor mitt emot varandra för trevligare mingel?

Håller även med BirgitS om att klädvården är överdrivet stor, medan gästtoaletten är i minsta laget.

Hur tänkte ni ha duschväggarna/draperiet i badrummet på övervåningen?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det är konstigt att både arkitekter och amatörer till över 90 % missar att lägga klädvård, klädförvaring, badrum och åtminstone huvudsovrum i anslutning till varandra.

Klädvård läggs vanligtvis vid ingången eller i anslutning till köket. Klädförvaring, badrum och sovrum placeras därefter så långt bort i huset som möjligt vilket resulterar i ett evigt spring med smutstvätt och rentvätt mellan klädvård och förvaring/förbrukning.

Byt plats på kontor och klädvård och sätt in en dörr mellan klädvård och klädförvaring.
Dessutom kommer nu klädvården under övervåningens badrum vilket möjliggör ett tvättnerkast så man åtminstone slipper att bära ner smutstvätten.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Det är konstigt att både arkitekter och amatörer till över 90 % missar att lägga klädvård, klädförvaring, badrum och åtminstone huvudsovrum i anslutning till varandra.

Klädvård läggs vanligtvis vid ingången eller i anslutning till köket. Klädförvaring, badrum och sovrum placeras därefter så långt bort i huset som möjligt vilket resulterar i ett evigt spring med smutstvätt och rentvätt mellan klädvård och förvaring/förbrukning.

Byt plats på kontor och klädvård och sätt in en dörr mellan klädvård och klädförvaring.
Dessutom kommer nu klädvården under övervåningens badrum vilket möjliggör ett tvättnerkast så man åtminstone slipper att bära ner smutstvätten.
Jag håller med dig , till viss del. Det är annars ett grovt i-landsproblem att behöva bära tvätten några extra meter! Andra funktioner går före i min värld men om man kan fundera och planera lite extra kanske det går att få den ”perfekta” planlösningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bottenvåning:
Badrummet känns orimligt stort, jag tror dock att det räcker att byta plats på kommod och badkar för att uppnå tillgänglighetskraven (birgits får rätta mig om jag har fel)

Samtidigt ser gäst wc väldigt trång ut.

Skafferiet ser väldigt stort ut, det kanske man vill ha men jag kan inte se att det går att få in extremt mycket förvaring ändå med den utformningen.

Kontoret känns trångt. Kanske kan det gå att byta plats på kontor och badrum? Och då ändå utöka gäst wc så den blir mindre klaustrofobisk.

Finns det ett behov av 2 st extra allrum utöver vardagsrum? Personligen hade jag hellre satsat på ett rejält där det finns utrymme för en ordentlig soffhörna.

Vardagsrummet känns svårmöblerat. Soffhörnan ser väldigt inträngd ut i hörnet. Vad är det som är i nedre vänstra hörnet av utrymmet?

Ovanvåning:
Även här känns badrummet onödigt stort, jag hade delat det och gjort ena delen till klädkammare. Finns det ett behov att ha både dusch och badkar i bägge badrum?

Allrummet blir också extremt långsmalt, kanske hade det varit bättre att lägga det längs ”andra hållet”.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
2 allrum med badrumsdörrarna mitt i känns inte optimalt. Förstår inte layouten i kök/vardagsrum, 80% kök och resten vardagsrum?
Klv känns stort.
 
Proportionerna är inte bra, både på rum och på huskropparna, och de flesta rum är antingen för stora eller för små. Med tanke på hur stort ni vill bygga skulle en arkitekt kunna spara in sitt arvode enkelt bara genom att göra en mer effektiv planlösning.
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.