Hej!

Står inför val av FTX till villan på ca 120 m2. Uppvärmning sker med bergvärmepump och i samband med tilläggsisolering av vinden är ventilationskanaler dragna.
Söker efter ett tyst aggregat med rimliga kostnader för filterbyte. Funktioner som önskas är egentligen bara möjligheten att kunna schemalägga flöden och möjligtvis öka flödet vid tillfälliga behov.
Hur kör ni era aggregat? Använder ni schema-funktionen?

Dela gärna erfarenheter om ni har av dessa:

Flexit CL3
SAVE VSR 150/B
Heru 100 S EC

Tack!
 
Vi valde ett Flexit Nordic S3 till vårt nybyggda hus.
Vi hör det inte alls, men då är det monterat i ett apparatrum i tvättstugan.

Har inte schemalagt det än utan bara justerat i appen när jag t.ex. eldar i braskamin m.m.

Filter verkar kosta runt 350-600kr men jag brukar dammsuga ur filtret några gångar innan jag byter så kostnaden blir försummbar.

På det hela mycket nöjda.

Vi köpte hela FTX-systemet inkl. aggregat från soliduct och installerade själva.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Hej

Köpte ett på FTX online, halva priset mot alla andra. Köpte ett AT-250
https://www.ftx-online.se/produkt/ftx-aggregat-at-250/

Tog bort mitt gamla FTX system Bacho med ACJ + ACF enheter, som bla FTX enheten satt i köksfläkten. Nu när renovering av köket stod på agenda hade jag inget val.
Köpte denna och satte den på vinden. Funkar fin fint, har dock inte mätt in den med m3 flöde.

Enda nackdelen med denna, är om den monteras på kallvind är att man måste isolera den, den kommer inte isolerad, Har du den inomhus spelar det ingen roll

En FTX-aggregat AT-250 installerad på en isolerad vind med ventilationsrör anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett icke-isolerat FTX-aggregat AT-250 på en arbetsbänk i ett verktygsfyllt garage, klart för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Har ett Heru 100 S EC sedan i oktober 2021.
Allt är inte optimalt då hus och allt är från 1984 och vi fick bara plats med ett Heru 100 på kattvinden. Tilluften hörs nästan inte. Frånluften hörs lite i badrummet. Men jag är riktigt nöjd ändå och ljudet tänker jag inte på. Det är så tyst inne nu jämfört när till/frånluftsvärmepumpen användes. Aggregatet rör jag aldrig utan det har gått på samma inställning sedan injusteringen när det installerades.
Årsförbrukningen ser ut att landa på ca 600kWh. När det var kallt ute förbrukade det 68-72W. Häromdagen när det typ var +10°C ute låg förbrukningen på 65W. Någon elektrisk eftervärmare behövdes inte heller trots att de va -18°C lite drygt som kallast i vintras.
Jag har haft astma i 35år (sen ja va 4år) och hoppas nu att de fina filtrena ska filtrera luften riktigt väl. Aggregatet är injusterat efter våra 155m² och ja tänker byta filter en gång per år.
 
K
Vi har ett Heru 130S på vinden. Tycker att det låter lite mer än man önskar.
 
K Kallebo skrev:
Vi har ett Heru 130S på vinden. Tycker att det låter lite mer än man önskar.
Har du lokaliserat vilken fläkt som ger ljudet eller om det är rotorn?
 
  • Gilla
Mumricken
  • Laddar…
Jag är också just nu inne på att skaffa FTX och välja aggregat.
Fick rekommenderar Heru 160 S EC utav säljaren.
Det jag önskar är att det ska vara tyst, stabilt och smart/uppkopplat o även kunna nyttja kyla/ge kyla ifall det är möjligt till varma sommardagar.
Låter då Heru 160 S EC som ett bra alternativ?
 
R Runnis skrev:
Har ett Heru 100 S EC sedan i oktober 2021.
Allt är inte optimalt då hus och allt är från 1984 och vi fick bara plats med ett Heru 100 på kattvinden. Tilluften hörs nästan inte. Frånluften hörs lite i badrummet. Men jag är riktigt nöjd ändå och ljudet tänker jag inte på. Det är så tyst inne nu jämfört när till/frånluftsvärmepumpen användes. Aggregatet rör jag aldrig utan det har gått på samma inställning sedan injusteringen när det installerades.
Årsförbrukningen ser ut att landa på ca 600kWh. När det var kallt ute förbrukade det 68-72W. Häromdagen när det typ var +10°C ute låg förbrukningen på 65W. Någon elektrisk eftervärmare behövdes inte heller trots att de va -18°C lite drygt som kallast i vintras.
Jag har haft astma i 35år (sen ja va 4år) och hoppas nu att de fina filtrena ska filtrera luften riktigt väl. Aggregatet är injusterat efter våra 155m² och ja tänker byta filter en gång per år.

Kan du schemalägga i appen eller behövs styrkonsolen för det?
Vilken fläkthastighet kör du på med den förbrukningen?
 
S Sir_fixalot skrev:
Kan du schemalägga i appen eller behövs styrkonsolen för det?
Vilken fläkthastighet kör du på med den förbrukningen?
Appen kändes meningslös med de få alternativ som fanns. Fick bra fram fyra olika fläktlägen. Du får ställa allt via styrskärmen som följer med. Jag kanske har gjort fel med appen. För i styrskärmen kan man välja mellan enkelt och avancerat läge. Hmmm..... Kanske finns olika inställningar för vad som ska visas i appen? Det måste jag ta reda på. Men i alla fall så tog jag ur nätverkskabeln men det ska kopplas upp igen när tvättstugan renoveras.
Vill minnas att frånluftsfläkten står på 65% och tilluften 8 el 10% lägre. Nu ikväll kl 21 låg förbrukningen på 68W och totalt 51kWh förbrukning under mars månad. Inte ens 1,7kWh per dygn.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
Hej

Köpte ett på FTX online, halva priset mot alla andra. Köpte ett AT-250
[länk]

Tog bort mitt gamla FTX system Bacho med ACJ + ACF enheter, som bla FTX enheten satt i köksfläkten. Nu när renovering av köket stod på agenda hade jag inget val.
Köpte denna och satte den på vinden. Funkar fin fint, har dock inte mätt in den med m3 flöde.

Enda nackdelen med denna, är om den monteras på kallvind är att man måste isolera den, den kommer inte isolerad, Har du den inomhus spelar det ingen roll

[bild]

[bild]
Hur upplever du den? Jag antar att du använt den ett tag nu?
 
A arkTecko skrev:
Hur upplever du den? Jag antar att du använt den ett tag nu?
Undrar också
 
Y Ylex skrev:
Hej

Köpte ett på FTX online, halva priset mot alla andra. Köpte ett AT-250
[länk]

Tog bort mitt gamla FTX system Bacho med ACJ + ACF enheter, som bla FTX enheten satt i köksfläkten. Nu när renovering av köket stod på agenda hade jag inget val.
Köpte denna och satte den på vinden. Funkar fin fint, har dock inte mätt in den med m3 flöde.

Enda nackdelen med denna, är om den monteras på kallvind är att man måste isolera den, den kommer inte isolerad, Har du den inomhus spelar det ingen roll

[bild]

[bild]
Hej !

Såg i ett inlägg från mars 2022 att du köpt och installerat ett FTX-aggregat från FTX-online.

Är du nöjd med maskinen ?

Något du rekommenderar ?

Något du avråder ifrån ?

Svår / enkel att installera ?



Mvh Rolpen
 
R Runnis skrev:
Har du lokaliserat vilken fläkt som ger ljudet eller om det är rotorn?
Hur ofta går rotorn? Vårt låter en del ibland. Fläktlagerna är tysta men rotorn låter massor när man snurrar den för hand. Enda som jag lokaliserat som kan låta mkt från vårt håll med HERU 130S AC. Har dock ej ljuddämpare vad jag kan se men det kommer när någon motor jobbar och absolut inte hela tiden.
 
Ifall någon hittar tråden i sökandet på erfarenheter av flexit kan jag rapportera att frånluftfläkten i vårt aggregat gav upp nu efter ca. 4år. Det är fem års garanti men tydligen var man tvungen att ha kvar kvitton från när och vilka filter man köpt så det sket sig. 4800:- kostade ny fläkt. Får den i veckan.
 
N
Y Ylex skrev:
Hej

Köpte ett på FTX online, halva priset mot alla andra. Köpte ett AT-250
[länk]

Tog bort mitt gamla FTX system Bacho med ACJ + ACF enheter, som bla FTX enheten satt i köksfläkten. Nu när renovering av köket stod på agenda hade jag inget val.
Köpte denna och satte den på vinden. Funkar fin fint, har dock inte mätt in den med m3 flöde.

Enda nackdelen med denna, är om den monteras på kallvind är att man måste isolera den, den kommer inte isolerad, Har du den inomhus spelar det ingen roll

[bild]

[bild]
Är du nöjd med maskinen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.