Hej,

uppskattar alla kommentarer och förslag på förändringar, alternativa planlösningar eller andra hus som liknar detta.

Allmänt:

- Souterränghus där södra sidan är motfylld och vi planerar där en altan.
- Huvudingång på undre plan
- Norra sidan är alltså två våningar och har utsikt mot väg och sedan en storslagen sjöutsikt. Vi vill alltså ha massor med fönster på andra plan mot denna utsikt.
- Mot öster har vi granne med stort garage och alltså en tråkig utsikt

Undervåningen:

- Vi vill ha 2 sovrum för barn samt ett föräldra/gästsovrum. Inbyggda garderober är på önskelistan.
- Allrum/tv-rum med fönster mot utsikten i norr
- Bad- och maskinrum åt söder mot stödmur samt öster mot grannens garage
- Vi vill gärna ha ingång till toa/dusch från sovrummet men får inte till det
- På skissen är det större sovrummet där vi skulle vilja ha allrummet och ingången från gatan. På så sätt öppnar det upp lite mer och vi slipper en mörk gång som det är ritat nu.

Ovanvåningen

- Utsikt mot norr från vardagsrum, kök och matplats som ligger i en fil och öppet men ändå något åtskilt från varandra (man slipper se disken från sofan)
- Utgång i söder mot terass.
- Vi tycker vardagsrummet är onödigt stort
- Vi vill gärna ha ingång till toa/dusch från sovrummet men får inte till det
 
  • 070517_nedervaning_sml.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 070517_ovanvaning_sml.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver TV-rummet ha fönster? Annars kanske ni kan göra ett coolt badrum med häftiga fönster där TV-rummet är och göra Hembiorum utan fönster där badrummet är nu. Ni kanske kan få till några fönster inne i huset mot allrummet på TV-rummet om ni tycker att det blir "bunkrigt". Om ni byter så borde det gå att få till dörr från sovrummet till badrummet också.

Det verkar som att undervåningen är den där det är svårast att få plats med allt. Och då blir ju övervåningen lika stor och vardagsrummet ganska sort. För att lösa det är väl alternativet att flytta upp något från nedervåningen, men jag vet inte vad det skulle vara riktigt.

Lite synd att tvättstugan inte får något fönster. Personligen skulle jag inte planera med varken badrum eller tvättstuga utan fönster. Jag har bott i för många lägenheter som har det så och det är ju trots allt rum där man vistas en hel del. I så fall skulle jag nog hellre välja att ha fönsterlöst på TV-rummet och göra det till ett mysigt Bio-rum. Speciellt om man kan göra det i anslutnign till ett annat alrum där det finns dagsljus.
 
A
Vad jag inte förstår är varför man vill ha dörren in till badrummet i sovrummet? Hur kul är det att ha tonårsbarn in klampandes med "ursäkta jag ska bara in på toan" Eller tänk första gången tjejen/killen ska sova över och måste gå på toa mitt i natten genom "svärföräldrarnas" sovrum.
 
Tycker att det ser riktigt bra ut. Har nyligen själv byggt en soutterrängare och fördelen med att ha sovrummen i nederplan är att det alltid är svalt och skönt när man ska sova. Tänk på att eran ev. balkong kommer att störa ljusinsläppet i det nedre TV-rummet och ena barnrummet. Ska ni ha balkong så är det väl inte helt fel att bygga denna tät och sedan ha en altan under balkongen vid utgången från TV-rummet.

Vi har båda badrum och tvättstuga utan fönster och störs inte av det. Vi har precis som ni 3 sovrum nere och ett sovrum uppe för att kunna sova med barnen på samma våning när de är små men sedan flytta upp när de blir tonåringar.

Kan tipsa om hemsidan Villa Brodén: - Startsida där hela vårt bygge är dokumenterat med ett par hundra bilder, dagbok, ritningar osv.

Skulle vara kul att era fasadritningar förresten!
 
jag tycker också att det ser trevligt ut, men jag skulle hellre ha det ljusaste och trevligaste rummet på bv som tvrum och dessutom så undrar jag om det inte skulle passa med ett fönster åt väster i 9,5kvms sovrummet. Visst är det inte lika enkelt att möblera men det är ljusare och kanske blir det tom litet sol vintertid.
 
såsom det ser ut nu känns det som att det bästa vore att omvärdera var "föräldrasovrummet" skall vara. Men det kanske finns starka argument för nedervåningen.
Jag skulle bytt plats med "gästrum/kontor".

Fördelar skulle vara egen klk + eget badrum, egen våning för ev. tonåringar med eget tv-rum etc.

en nackdel kan vara söderläget, en välisolerad vägg kanske är lösningen.

/a
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.