HOBBY ARCHITECT
Nån som vet?
 
I korta drag så var funktionalismen en internationell rörelse, men den skandinaviska funkisen har några särskilda särdrag, vilket gör att när man pratar om skandinavisk funktionalism så säger man just funkis för att särskilja den från den mer internationella och europeiska functionalism. Dock så upplever jag att när man pratar med engelsmän och amerikaner om detta så benämner de oftare hus från den tiden och i den stilen som modernist eller modernistic, vilket är en lite bredare benämning och inte riktigt lika grundad i ekonomiska förutsättningar som den svenska funkisen.

Wikipedia har en ok text om detta:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Functionalism_(architecture)
 
  • Gilla
M Flo och 1 till
  • Laddar…
"Functionalist architecture" finns som begrepp men används sällan. Normal används "modernist" med diverse kvalificerade begrepp. Tid, region etc. "20's and 30's nordic modernism" är ett bra sätt att beskriva funkis för en engelskspråkig.

Gäller det andra länder kan man ange om arkitekterna var kopplade till eller influerade av Werkbund, Bauhaus, CIAM etc.

edit: oops ser att jag crosspostade med grisbacka.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att "modernism" är ett bredare begrepp (mer baserat i filosofi) än "funktionalism", och att "international style" kanske är en bättre översättning.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Jag avskyr Philip Johnson och avråder alla från att använda hans begrepp "international style" ;) men medger motvilligt att det skulle funka :(
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.