Bästa svaret

S Stigur-Olafur skrev:
Jag kan i detta sammanhang inte låta bli att undra hur det är tänkt att man ska kunna tillskansa sig all information som länsstyrelsen och kommuner använder som underlag till sina beslut. Denna information är ju helt avgörande för att den sökande ska kunna få igenom sina ansökningar. Utan den är det ju nästan omöjligt att lägga upp en bra strategi/plan som gör att ärendet inte fastnar på teknikaliteter i vårt stolpiga regelverk.

Behöver man gå en utbildning i bygglovsjuridik?
Alla bedömningar utgår ju från tillämplig lag så börja med att läsa den samt rättsavgöranden på området.

Här finns tex ganska lättläst om strandskydd/hemfridzon/förfallen byggnad.
https://vesterlins.se/rattsfall/strandskydd-och-forfallna-byggnader-vad-galler
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
S
M Manfreds skrev:
Alla bedömningar utgår ju från tillämplig lag så börja med att läsa den samt rättsavgöranden på området.

Här finns tex ganska lättläst om strandskydd/hemfridzon/förfallen byggnad.
[länk]

Tack!!! :) Du har ingen aning hur mycket detta uppskattas! Åsikter och erfarenheter är bra, men tidigare domstolsbeslut som kan anses vara prejudicerande är hårdvaluta Made my day!
 
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För strandskyddet:
  • Är elen inkopplad, om inte, när var den senast det?
  • Finns det staket eller snnan avgränsning runt trädgården?
  • Underhålls trädgården, eller har den slyat igen?
  • Hur tydligt är det utpt att det är ett ödehus? En sidas brädfodring saknas, liksom fönster och dörrar (alla?) om jag förstår det rätt. Hur länge har det varit så?
  • Vad jag syftar på är hur sannolikt det är att en stilla upprustning av huset skulle kunna gå byråkratin förbi.
Intressant frågor!

  • Jag tror att elen varit urkopplad sedan huset senast användes. På 70-talet.
  • Det finns en gammal stenmur runt hela gårdsområdet som är på ca 3ha.
  • Gården ser ut ungefär som en lägda/äng med sly i kanterna. Så den måste ha blivit slagen vid ett par tillfällen i varje fall. Ett träd har vuxit upp precis intill huset (men det kan ju råka flytta på sig)
  • Om man tar sig förbi huset, vilket jag tror få ändå gör, så ser man tydligt att det saknas fönster och en dörr.

Personligen tror jag att man skulle kunna göra en stilla upprustning. Och då kanske börja med att diskret sätta tillbaka fönster igen, fixa till de panelbrädor som trillat ner och lägga på ett nytt tak. Om det är något jag lärt mig i livet är att det alltid innebär problem att fråga om lov om man inte absolut måste.
 
Hej!

Hur gick det för Klas-Gunnar?
Fick han sitt renoveringsobjekt och lever lycklig i alla sina dagar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.