Har någon av er provat cellulosa-isolering (t ex Ekofiber) runt ackumulatortanken?
Verkar vara likvärdigt mineralull i isoleringsförmåga. Har funderingar på att blåsa in detta uppe på vinden och när jag gör det skulle jag kunna passa på att isolera ack.tanken också. Funderingar?!:)
 
Staffans2000
Jag har ekofibrer på vinden, de isolerar bra.
Passa på att isolera din tank på samma vis.
Reservation: Möjligen kan den trycka ihop sig själv pga. höjden.
Har även för mig att folk här på forumet oroat sig över brandrisken-Men sellulosafibrerna är ganska svårantändliga, jag har provat.
För övrigt: Se överskriften.
 
Hehe! Solklart besked..
Enligt flera tillverkare ska cellulosafiber vara mycket svårantändligt. Den är behandlad med borsalt eller nåt liknande. Jag fick svar från IsolerGruppen att man använt sig av denna isolering till ack.tankar vid ett flertal tillfällen och att det fungerar mycket bra.
 
Ekofiber fungerar väldigt bra till en rund tank i en kantig inbyggnad, försök att göra det med isolerskivor.

Prototypen
 
Staffans2000
prototypen skrev:
Ekofiber fungerar väldigt bra till en rund tank i en kantig inbyggnad, försök att göra det med isolerskivor.

Prototypen
Varför då ?
 
Min tank kommer vara rektangulär.
Jag begriper inte riktigt. Menar du att det inte fungerar lika bra till en rektangulär?
 
Det funkar fin fint att ha cellulosa isolering till en ack tank.
slipperman här på forumet har gjort så.
Det finns några bilder på hans sida.Kolla in den
Mitt pannrum
 
Underbart att läsa detta.
I fredags köpte jag in isoleringsskivor, reglar i massor mm för att bygga in mina acktankar. I lördags börjarde jag bygga. I går, söndag läser jag om att isolera med cellulosa och kommer på att jag kommer att spara en massa tid och få bättre isolering med detta. Så i kväll åker jag tillbaka med isoleringen och det mesta av reglarna.
Tack!!
 
Kul att höra! Hoppas det går bra.:) Rapportera gärna om dina erfarenheter senare.
 
Nu är den vanliga isoleringen och det mesta av reglarna tillbakalämnad. Jag fick en offert på 7500:- för att isoler runt tankarna med ecofiber (4800 liter acktankar fördelat på två tankar. Ca 7,4 m3 isolering runt om). Dyrt men jag tror det är värt det. Isoleringen kommer att bli bätter och så sparar det en hel massa jobb. Nu har jag bara ställt dit tankarna på plats. Rörisen kommer och insallerar allt. Därefter byggen jag en enkel vägg med reglar, råspont och gips. Därefter kommer de och blåser in ekofibern. Jag sparar mycket arbete på att jag inte behöver reglar upp så mycket samt att det skulle blivit mycket svårt att få till isoleringen på ett bra sätt när väggar, golv och tak inte är släta och raka.
 
DIY:aren skrev:
Hehe! Solklart besked..
Enligt flera tillverkare ska cellulosafiber vara mycket svårantändligt. Den är behandlad med borsalt eller nåt liknande. Jag fick svar från IsolerGruppen att man använt sig av denna isolering till ack.tankar vid ett flertal tillfällen och att det fungerar mycket bra.
Helt klart svårantändligt tack vare Borax och Borsyra men inte hälsosamt.

Detta står i SundaHus miljöklassning av Brandklassad Cellulosaisolering

"Mögel- och flamskyddsmedel tillsätts i brandklassad cellulosaisolering i form av borsyra och borax (halt 10 - 25 %) samt ammoniumpolyfosfat eller silikat. Borsyra och borax är klassificerade som hälsoskadliga och bör även betraktas som olämpligt ur miljösynpunkt. Ammoniumpolyfosfat, natrium-, kalium- och aluminiumsilikater är inte klassificerade.


/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.