Jag såg i en tråd här att IKEA är inblandade i att installera solcellstak.
Så jag gick in där och klickade mig igenom deras procedur för att tala om hur huset ser ut etc.
Sen hamnade man på en knapp benämnd "Beställ", vilket är lite konstigt eftersom den info om systemet man fått är otroligt tunn.
Är det någon här som vet vad för sorts utrustning man får för pengarna (närapå 250.000 SEK).
Jag såg inget alls om vilka material eller så som skulle ingå, bara att det inte ingick laddstolpe...
Och beräkningen med spec på beloppet försvann vid sista klicket...
Det är visst ett företag vid namn "Svea Solar" som är IKEA-leverantör.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Kontakta en lokal solcellsfirma istället. IKEA tillför väl inget tekniskt als varken teknisk rådgivning för solceller eller montering av solceller. IKEA är nog bara en fördyrande mellanhand. Du tror du köper av IKEA, men kontraktet tecknas tydligen mellan dig och swesolar. Meningen är nog att de vill invagga folk i falska föreställning att solcellsanläggningen köps av IKEA. Litet fult, kan tyckas. Vill du trots allt köpa av solceller av swesolar, kontakta dem direkt, troligen bättre pris då också. Bäst pris, bäst hjälp och service får du nog av en lokal solcellsfirma.
 
Redigerat:
  • Gilla
Papell och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Kontakta en lokal solcellsfirma istället.
Hur vet man vilka som är lokala och inte enmansföretag?
Det verkar som att sådana som ser ut att vara lokala i stället har sitt kontor någon helt annan stans när man kollar.
Var finns Svea Solar tex?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hur som helst så fick jag en offert idag från Stockholm Solenergi som visade sig ha kontoret 650 m från vårt hus! Otroligt!
Får se vad de kan göra efter att ett besök ordnats så man kan bedöma placeringar mm.
Är det någon här som har info om kvalitet mm på växelriktare Growatt MOD 15KTL3-X? Den är visst från Kina.
Men det kanske alla är egentligen liksom alla iPhone?
Och solpaneler antingen TSM-DE09.05 Vertex 390W eller DMEGC Mono All Black 525W (olika antal av resp. eftersom de har olika mått).
Slutsumma: 19.9 kW eller 20.5 kW på taket.
 
Det framgår väl var firman anger sig ha sin firma adress. Framgår väl i gula sidorna i telefonkatalogen.

Växelriktar-kvalitetsfabrikat är österrikiska Fronius, tyska SMA och tyska Kostal.
I dessa dagar kan man kanske överväga om man verkligen vill gynna stater som förtrycker sitt folk och där folket saknar rättigheter.
 
Problemet med tex Fronius är leveranssituationen...
De har jättelånga beställningstider pga efterfrågan och leverans av delar till produktionen av enheterna...
 
Solcellspanelrna kan ju monteras på taket och solarkablarna dras fram till där Froniusväxelriktaren ska vara. Det mesta jobbet är ju att montera panelerna på taket. Sedan kan givetvis även förberedas med att dra AC-kabeln från elmätarskåpet till där växelriktaren ska vara. Går då väldigt snabbt att montera dit växelriktaren när den kommer. Sedan om du väntar ca 2 månader på att Fronius-växelriktaren ska komma, är väl det inte hela världen. En del solcellsägare kan få vänta flera månader på att elnätsbolaget ska behaga byta deras elmätare till en ny, innan dess får man inte starta anläggningen. Så det kan ju vara värre än att vänta på växelriktaren.
 
  • Gilla
Erlandsbo och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Solcellspanelrna kan ju monteras på taket och solarkablarna dras fram till där Froniusväxelriktaren ska vara. Det mesta jobbet är ju att montera panelerna på taket. Sedan kan givetvis även förberedas med att dra AC-kabeln från elmätarskåpet till där växelriktaren ska vara. Går då väldigt snabbt att montera dit växelriktaren när den kommer. Sedan om du väntar ca 2 månader på att Fronius-växelriktaren ska komma, är väl det inte hela världen. En del solcellsägare kan få vänta flera månader på att elnätsbolaget ska behaga byta deras elmätare till en ny, innan dess får man inte starta anläggningen. Så det kan ju vara värre än att vänta på växelriktaren.
Finns inte så många installatörer som vill ha panelerna uppsatta och inte få betalt. Tror ingen av parterna är intresserade av att ligga ute med 200k i ett halvår.

När tänkte du att garantier på arbete, paneler och montagesystem skulle börja ticka?
 
  • Gilla
Tomas Mannhard och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Kontakta en lokal solcellsfirma istället. IKEA tillför väl inget tekniskt als varken teknisk rådgivning för solceller eller montering av solceller. IKEA är nog bara en fördyrande mellanhand. Du tror du köper av IKEA, men kontraktet tecknas tydligen mellan dig och swesolar. Meningen är nog att de vill invagga folk i falska föreställning att solcellsanläggningen köps av IKEA. Litet fult, kan tyckas. Vill du trots allt köpa av solceller av swesolar, kontakta dem direkt, troligen bättre pris då också. Bäst pris, bäst hjälp och service får du nog av en lokal solcellsfirma.
B Bo Berglund skrev:
Jag såg i en tråd här att IKEA är inblandade i att installera solcellstak.
Så jag gick in där och klickade mig igenom deras procedur för att tala om hur huset ser ut etc.
Sen hamnade man på en knapp benämnd "Beställ", vilket är lite konstigt eftersom den info om systemet man fått är otroligt tunn.
Är det någon här som vet vad för sorts utrustning man får för pengarna (närapå 250.000 SEK).
Jag såg inget alls om vilka material eller så som skulle ingå, bara att det inte ingick laddstolpe...
Och beräkningen med spec på beloppet försvann vid sista klicket...
Det är visst ett företag vid namn "Svea Solar" som är IKEA-leverantör.
Svea solar är ett seriöst företag med produkter av hög kvalité. Allt du behöver ingår för en solcellsanläggning ingår i priset. Jag hittade en massa andra företag som byter namn med jämna mellanrum vilket inte känns seriöst. Svea solar har dessutom lägre pris än de olika kraftbolagen. Priset med Ikea borde vara billigare än att beställa direkt med Svea solar. Ikea har förhandlat sig till bättre pris för sina kunder. Dessutom betalar Svea solar mer per kWh du säljer till dem de första åren. Jag beställde direkt från dem och de bytte taket åt mig samtidigt. Det gick super snabbt.
 
  • Gilla
trycklarsson och 5 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Problemet med tex Fronius är leveranssituationen...
De har jättelånga beställningstider pga efterfrågan och leverans av delar till produktionen av enheterna...
14 dgr tog det från beställningsdatum i Februari!
 
A Arnodt skrev:
Kontakta en lokal solcellsfirma istället. IKEA tillför väl inget tekniskt als varken teknisk rådgivning för solceller eller montering av solceller. IKEA är nog bara en fördyrande mellanhand. Du tror du köper av IKEA, men kontraktet tecknas tydligen mellan dig och swesolar. Meningen är nog att de vill invagga folk i falska föreställning att solcellsanläggningen köps av IKEA. Litet fult, kan tyckas. Vill du trots allt köpa av solceller av swesolar, kontakta dem direkt, troligen bättre pris då också. Bäst pris, bäst hjälp och service får du nog av en lokal solcellsfirma.
Du menar nog Svea Solar
 
Ellevio tipsade mig om dessa
https://cellsolar.se
Kom hem en kille och jag nappade på deras bud.
 
S SvPa skrev:
Ellevio tipsade mig om dessa
[länk]
Kom hem en kille och jag nappade på deras bud.
Får kolla med dem också då... :cool:
 
Vi gick med Ikeas erbjudande Solstråle men som tidigare skriver är det Svea solar som sköter allt. Växelriktaren som ingick var en billigare och vi bytte till en lite dyrare. Tror det är samma pris om du köper direkt från Svea solar. I Ikea paketet ingick att man fick 1 timme med en inredare.
Med lågsluttande tak som vårt papptak (3 grader) finns det soltaksleverantörer som lägger det löst på med vikter. Svea solar skruvar fast och lägger nytt tak och gör det bara när det är tillräckligt varmt (april för oss).
Allt funkade finfint.
 
  • Gilla
trycklarsson
  • Laddar…
J Johan Löfgren skrev:
Med lågsluttande tak som vårt papptak (3 grader) finns det soltaksleverantörer som lägger det löst på med vikter. Svea solar skruvar fast och lägger nytt tak och gör det bara när det är tillräckligt varmt (april för oss).
Allt funkade finfint.
Ja, med papptak vill man ju helst inte punktera tätskiktet, men ändå känns det lite visset att tynga ner dessa paneler för att de skall ligga kvar...
Vårt hus har ett nylagt sadeltak (6 grader åt vart håll) ovanpå originaltaket som var platt (och samlade regn i pölar som läckte in...). Det nya taket är från 2018.

När du säger "Lägger nytt tak" betyder det ny takpapp eller vad avses med nytt tak? Efter att solpanelerna är på plats är ju i stort sett hela taket täckt.

Få se vad som händer till veckan, jag har fyllt i intresseanmälan via IKEA och direkt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.