Hej!
Jag vill fråga er vad du tycker om golvbehandling? Vilken är den bästa lösningen (Hårdvaxolja, Olja, Lack etc.) och om det är några av dem vilket märke tycker du är bäst?
Tack i förhand!
 
Vi körde med Herdinas hårdvaxolja.
Fördelen med den var att det fanns många olika färger, andra märken hittade jag bara blank eller vit..

Vi slipade golvet, vaxade med pigment (vilket kräver lite pill då man bör vara noga så man inte går över samma yta fler gånger och få olika färg osv), slipade av lätt, och vaxade sen med genomskinlig olja - blev jättesnyggt.
 
  • Gilla
BULTRAS
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi körde med Herdinas hårdvaxolja.
Fördelen med den var att det fanns många olika färger, andra märken hittade jag bara blank eller vit..

Vi slipade golvet, vaxade med pigment (vilket kräver lite pill då man bör vara noga så man inte går över samma yta fler gånger och få olika färg osv), slipade av lätt, och vaxade sen med genomskinlig olja - blev jättesnyggt.
Jätte tacksam för svaret klas karlsson! Det var jätte hjälpsam!
 
Det är ju svårt för de flesta att uttala sig om vad som är bäst. Få har väl provat alla fabrikat. Vi fick furugolven slipade, vitlutade och oljade med Osmo hårdvaxolja. Det var mindre än ett år sedan så vi vet inte hur det artar sig i längden.Golven blev bra. Lackade golv känns ju kallare på ytan osv. så det skulle jag inte välja.
Jag lade i ett annat hus Siljans furugolv. Lutat, oljat och vaxat. Det var överskott på vax så det samlades smuts i vaxet. Så se till (som vanligt) att polera bort överskottet.
 
  • Gilla
BULTRAS och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört Herdins och Osmo. Gillar väl Osmo lite bättre. Skönt med ofärgad då det är mindre känsligt för ojämn tjocklek och så. Lägg eventuellt pigment i botten och sen bara bättra med ofärgad.

Lack är ju som det är, enklast är vanlig möbelolja tycker jag
 
  • Gilla
BULTRAS
  • Laddar…
Jag har flera olika varianter och olika behandlingar passar i olika rum, enl min uppfattning.
Loftet i attefallsstugan är lutat och oljat. Fantastiskt att gå på barfota, njutbart, Duri olja och lut.
Dålig motståndskraft mot smuts och slitage.

Oljad ek i vardagsrum, Köpte inläggning och oljning från danskt bolag. Extremt vackert men svårunderhållet. Blir smuts kvar i porer så vi fick slipa om och behandla golvet på nytt efter ca 10 år. Inge kul.

Ekparkett i attefall och bostadshus i kök/sovrum hall. Nån lack på som är halvmatt som inte syns. Känslan är som oljat golv men är lättstädat. Såpa tar rubbet och ger en underbar känsla i golvet. Boen parkett.

Ekparkett i utbyggnad V-rum. Nån typ av fusknåtad maringolv som är lackad. Tål inte sol så lacken blev vitaktig med tiden så omslip gjordes i höstas. Numera Trestjernet Golvlack satinfinish.
Extremt lättstädat, ser väldigt vackert ut, men träkänslan barfota är där inte.

Alltså, vad är bäst och "what's Not" ?
Beror på var du ska ha golvet. Och hur tåligt du vill det ska vara.
Men golvvärme och vinyl/laminat torde vara extremt hållbart.
Känsla: Gå för oljade golv.
Lättstädat: Undvik oljade golv.
 
  • Gilla
BULTRAS
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Jag har flera olika varianter och olika behandlingar passar i olika rum, enl min uppfattning.
Loftet i attefallsstugan är lutat och oljat. Fantastiskt att gå på barfota, njutbart, Duri olja och lut.
Dålig motståndskraft mot smuts och slitage.

Oljad ek i vardagsrum, Köpte inläggning och oljning från danskt bolag. Extremt vackert men svårunderhållet. Blir smuts kvar i porer så vi fick slipa om och behandla golvet på nytt efter ca 10 år. Inge kul.

Ekparkett i attefall och bostadshus i kök/sovrum hall. Nån lack på som är halvmatt som inte syns. Känslan är som oljat golv men är lättstädat. Såpa tar rubbet och ger en underbar känsla i golvet. Boen parkett.

Ekparkett i utbyggnad V-rum. Nån typ av fusknåtad maringolv som är lackad. Tål inte sol så lacken blev vitaktig med tiden så omslip gjordes i höstas. Numera Trestjernet Golvlack satinfinish.
Extremt lättstädat, ser väldigt vackert ut, men träkänslan barfota är där inte.

Alltså, vad är bäst och "what's Not" ?
Beror på var du ska ha golvet. Och hur tåligt du vill det ska vara.
Men golvvärme och vinyl/laminat torde vara extremt hållbart.
Känsla: Gå för oljade golv.
Lättstädat: Undvik oljade golv.
Hårdvaxolja = mitt mellan
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Hej och stort tack allihopa för dina svar!
Jag är intresserad eftersom jag vill bestämma sig med vilken varumärke ska jag jobba i framtiden. Det är också viktigt för mig vad kostar varje varumärke, om jag kan få rabatt när jag köper mer eller direkt från fabriken osv.
 
Jag ska välja behandling och har inte gjorts så på 10+ år. Tolkar aktörer som att lack är fortsatt populär, även i hemmiljö vilket förvånar mig, medan olja fått stryka på foten för hårdvaxolja. Jag är mån om levande utseende och traditionella metoder, likväl låter hårdvaxolja som ett balanserat val.

Tar tacksamt emot erfarenheter, specifikt gällande glansgrad. Jag tänker mig neutral glans samt opigmenterad, och golven är ek, fiskben respektive stav, solida.
 
  • Gilla
BULTRAS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.