Fairlane
Jag tycker mig se att de flesta erbjuder sig att betala. Det tyder väl inte på att tror det är gratis?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter som ett dåligt upplägg för dem utan elbil.
Ja funderingen på att elsäkra upp för alla. Blir en extra kvartalsavgift för medlem. Och sedan kan alla köpa/använda egen laddare. Som schablonmässigt får betala en summa ca 300/mån. Och att de med motorvärmare skulle få betala typ 50-100 kr/vintermånaderna. Tycker jag låter bättre. Men en fjärdedel kommer inte att köpa något förslag. Då man inte vill vara med och betala.
 
Redigerat:
W witten skrev:
Det är väl så, den knappa 500-lappen det kostar mig i månaden är jag faktiskt inte så intresserad av att ha stenkoll på.

Driftkostnaden jämfört med en bensinbil är ju så monumentalt mycket lägre att nån hundralapp upp och ner inte spelar någon roll jämfört med vad jag hade behövt punga ut för soppan.
Det ligger väl inom normal förbrukning vad jag kan se. Men hur många laddningar är det egentligen? Ska man inte också begränsa antalet laddningar. Och inte heller ladda fullt utan 80% för att spara batterierna? Medans en med litet batteri måste ladda oftare. Kan inte detta utan försöker läsa mig till detta.
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker mig se att de flesta erbjuder sig att betala. Det tyder väl inte på att tror det är gratis?
Det är inget här tråden som kommit fram att man betalar för sig.
För min del är det ett icke problem. Jag känner ingen med elbil
 
TRJBerg
FWIW, mina gäster som har elbil brukar ladda hos mig. Har aldrig kommit på tanken att låta dom betala.
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är inget här tråden som kommit fram att man betalar för sig.
För min del är det ett icke problem. Jag känner ingen med elbil
Ok, jag kan blanda ihop två trådar, men jag är ändå övertygad om att de som kör elbil vet att det kostar att ladda, även hemma, dock mindre än att tanka bensin/diesel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är inget här tråden som kommit fram att man betalar för sig.
Om vi talar om alla den handfull trådar som till och från berör ämnet (likt @Fairlane har jag svårt att hålla isär dem), skulle jag tvärtom säga att det finns noll exempel på motsatsen, eller kanske rättare: noll exempel på faktiska personer som förutsatt att de kunnat ladda gratis, eller där någon personligen varit med om att någon annan förväntat sig få göra det hos dem. Noll! Och då pratar vi ändå om en värld där det finns en försvarlig mängd idioter i alla grupper.

Fall där någons kompis brorsa råkat ut för något räknar jag förstås bort. Att det finns skrönor är inte detsamma som att det hänt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
J jannesspånodamm skrev:
I min förening funkar det utmärkt. Kanske beroende av att den är liten bara 2 st: jag och sambo...
Det här blir värre och värre då du bryter mot en av de mest grundläggande reglerna Bostadsrättslagen (1991:614) som säger "2 § En bostadsrättsförening ska ha minst tre medlemmar.". :surprised::thumbdown:;)
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror faktiskt inte tänker på vad det kostar hemma. Man pluggar in när man kommer hem och pluggar ut när åker. Det vet troligtvis inte hur mycket energi som gått åt för att ladda bilen.
Så kan det säkert vara men nog tror jag de flesta ändå någon gång använder en "dyr" snabbladdare och är man då helt oinsatt i priset hemma borde man väl ändå inse att det inte alltid är "gratis" borta. Eller så är man så pass insatt så man vet att i "hem" kostar det "ingenting" jämfört med dyra snabbladdare och då nyttjar man glatt alla(s) "hem". Vad vet jag...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är inget här tråden som kommit fram att man betalar för sig.
Nu har jag läst lite i början av tråden och redan i inlägg #4 så står det faktiskt att man erbjuder att betala för sig.
 
sunnis
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men med elbil så är det självklart att få ladda bilen. Tror inte folk riktigt tänker på att det kostar pengar att ladda elbilen.

Jag tror att vi kommer se det här problemet öka allt eftersom antalet elbilar ökar.
Ja, för elbilsägare som laddar för flera hundra kWh i månaden inte tänker på att elen kostar pengar. :rolleyes:Hur det kan bli...:thinking:
 
sunnis sunnis skrev:
Ja, för elbilsägare som laddar för flera hundra kWh i månaden inte tänker på att elen kostar pengar.
Fast några hundra kWh hit eller dit på elräkningen skulle jag nog heller inte reflektera så mycket över.
 
sunnis sunnis skrev:
Ja, för elbilsägare som laddar för flera hundra kWh i månaden inte tänker på att elen kostar pengar. :rolleyes:Hur det kan bli...:thinking:
Jag skrev inte att de var korkade.
Klart att de märker att elräkningen ökar. Men det är medvetna om att en elbil går på el.
En del vet exakt. Andra bryr sig inte
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går visst.
Men det kräver en del värme och tar tid.
När man värmt upp kupén så är ångtrycket i bilen högre än utsidan (och ju kallare ute desto större skillnad), så då torkar bilen upp, genom otätheter i karossen (ventilationsöppningar bl.a.)
Självklart "går det" just som du säger - men har du dragit in en massa snö i bilen som ömsom smälter ömsom fryser kan det vara så att det i praktiken inte går. I praktiken blir det oftast som jag skrev. Trots att jag bor i syd och trots att jag har haft tak över mina bilar så har jag aldrig lyckats värma bort vatten från insidan med kupévärmare.

Det går att simma till Maldiverna också...
 
När jag vill torka ur mycket fukt ur bilen brukar jag köra ner sidorutorna någon millimeter. Då torkar det ur kupen bra när bilen står parkerad. Det är så liten glipa att det inte syns direkt heller. Tänker på inbrottsrisken. Funkar både med och utan kupevärmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.