Hej!

En liten fundering som jag har, Varför luktar "mitt" flytspackel illa?

Jag har spacklat ett rum med finja 240, nu har det stått i ca 3 dygn, och det stinker fortfarande apa (tror jag).

Har vid tidigare projekt använt olika spackel bl.a. ardex k70 men kan inte minnas att det har luktat i närheten av detta.

Nån som har en förklaring?
Eller egna erfarenheter kanske?

// Marta
 
Jag har aldrig varit med om att Finja 240 eller något annat spackel luktar illa. Är du säker på att det är spacklet som luktar? Vad har du spacklat på för underlag?
 
BEtongplatta från 79.

Primade innan, visserligen med primer från Ardex, men det har (väl) ingen betydelse.
 
Nej, knappast.

Alltså, flytspackel har ju en speciell doft som jag upplever som ganska svag, och den bruakr avta ganska snabbt för att sedan försvinna helt efter ett par dagar. Fast det låter ju som någonting annat i ditt fall, om du inte har en tokkänslig näsa förstås.
 
Kanske bara jag som är lite känslig då, får vänta och se/lukta när lukten försvinner.
 
om inte flytspackel ... finns det någon golvbrunn i rummet som torkat ut och ej håller tätt?
gaia
 
Har för mej att spackel som blir "härsket" luktar illa, kan det vara så att du fått tag på spackel som borde ha slängts för länge sen?!
/sofilen
 
gaia skrev:
om inte flytspackel ... finns det någon golvbrunn i rummet som torkat ut och ej håller tätt?
gaia
Nej, det finns ingen golvbrunn.

Sofilen skrev:
Har för mej att spackel som blir "härsket" luktar illa, kan det vara så att du fått tag på spackel som borde ha slängts för länge sen?!
/sofilen

Ja kanske... Fast vad är det som ska härskna i pulvret?

I alla fall, spacklingen har jag gjort för att jämna av. Nu har jag lagt lamellparkett på detta, plast, foam, parkett.

Nu luktar det ingenting, hoppas att inte det kommer att sippra upp lukt i månader nu bara :)

// Marta
 
Förr innehöll flytspacklen kasein, ett protein som säkert kunde härskna. Då kunde flytspacklen ge ifrån sig obehagliga emissioner om det blev utsatt för fukt, och fick ett taskigt rykte. Idag tror jag inte flytspacklen skulle kunna härskna.
 
Förmodligen är det lukt av svavel som du känner. Det klingar av och avtar som jon_h skriver efter ngn/nga dar.
 
Svavel???

Har jag en vulkan i huset eller?? ;-)

Allvarligt, varför är det svavel?

I övrigt kan jag meddela att precis som ni sagt så har lukten avtagit och märks knappt nu.

// Marta
 
Fina 200, 220 och 240 luktar gammalt avlopp. Innan jag kom på det höll jag på att riva upp hela avloppet i samband med husrenoveringen.

Försvinner så fort du lägger på fix eller tätskikt.

Kanske också försvinner med tiden, men inte vad jag märkt.
 
Jag har för mig att jag har upplevt en svag"fiskdoft" ifrån vissa spackelsorter. Vet inte varför men det försvann ganska fort.
Anders
 
Det kan tex finnas svavel i en råvara. När svavel oxideras bildas sulfat. Sulfat luktar mat och sulfit skit, fast tvärtom. Därför tillsätts en reduktionsmedel för att förhindra detta.
 
finjas flytspackel är känt för att lukta illa. Det är ingen fara det försvinner, men det tar lite
tid om man bara låter det va.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.