För några år sedan gjorde kommunen ett tillsynsbesök på min industrifastighet och utfärdade föreläggande om avlägsnande av två containers. Som underlag användes bl.a flygfoton, vilka även visade byggnaden och ett lastbilsskåp uppställt på lecablock sedan 10+ år. På dessa foton var containrarna inringade med cirklar.
Jag avlägsnade bägge containrarna och ärendet avslutades.

Nu har kommunen upprättat ett nytt tillsynsärende efter anmälan av en granne som tyckte gårdsplanen är ovårdad under pågående grävarbeten. Vid tillsynen var grävarbetet avslutat och gårdsplanen återställd, så det fanns inget att anmärka på. Istället fick tillsynsmannen upp ögonen för lastbilsskåpet så nu är plötsligt detta inringat på flygfoton och jag uppmanas avlägsna det.
Inspektören konstaterar att lastbilsskåpet saknar bygglov och är konstruerat så att personer kan vistas i det.
Jag är förvånad över att samma lastbilsskåp som av samma byggnadsförvaltning inte föranledde någon anmärkning för några år sedan plötsligt blir föremål för åtgärd. Det har stått på samma plats i c:a 15 år.
Hur kan man invända mot ett sådant beslut?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Lastbilssläpet kanske ansågs inte stadigvarande? Men nu har den stått där ytterligare några år
 
  • Gilla
Steinarmannen
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Lastbilssläpet kanske ansågs inte stadigvarande? Men nu har den stått där ytterligare några år
Inte i det här fallet. Det fanns med på då 10 år gamla flygfoton.
 
Gäller inte 10 års preskription även för sådana saker?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Gäller inte 10 års preskription även för sådana saker?
Jag trodde det men blir inte riktigt klok på reglerna eller hur de tillämpas. Tillsynen har föranletts av en anmälan om ovårdad tomt men när den genomfördes var tomten sedan länge återställd och inspektören hade inget att anmärka på om det. Det aktuella lastbilsskåpet har ingått i en tillsyn som genomfördes för ett antal år sedan, innan min ägo då det anmärktes på andra saker, men passerade då utan anmärkning.

Den nya inspektören skriver nu att det saknar bygglov men har uppförts innan 2008-03 och tillägger att bygglov kan sökas i efterhand men inte kan ges då byggnaden inte uppfyller de krav som framgår av 2 kap. 6 § punkt 1 PBL. Det är en paragraf som säger "Vid planläggning, i ärenden om bygglov och vid åtgärder avseende byggnader som inte kräver lov enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan".

Fastigheten är klassad som industrifastighet och har såväl bostadsfastigheter som industrifastigheter i nära anslutning. På intilliggande industrifastigheter finns sedan decennier ett större antal äldre containers.

I Plan och byggförordningen (2011:338) finns 6 kap. Bygglov för andra anläggningar än byggnader
där. 2 § 5 p. säger "Trots 1 § krävs det inte bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra en anläggning som avses i 1 § 2 (upplag och materialgårdar), om det är fråga om en anläggning av liten omfattning i form av en eller flera containrar i omedelbar närhet till en pågående verksamhet inom ett industriområde och anläggningen inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.
Angående PBF:s referens till "pågående verksamhet" renovering av huvudbyggnaden och förberedelser för att bedriva näringsverksamhet. Där behövs lastbilsskåpet för att förvara inventarier, byggmaterial, verktyg, lagervaror m.m. Även i framtiden kommer lastbilsskåpet att behövas som upplag/materialgård och kanske även en eller två tillkommande 20-fots containers för förvaring av varor som ska repareras och/eller säljas eller återvinnas. Vad jag förstår borde det alltså inte kräva bygglov, eller?

Det känns som om inspektören har snöat in på att allt som har väggar och tak är byggnader som människor kan vistas i och därför är bygglovspliktiga. PBF säger inget om att containers ska vara öppna och det borde väl vara hur de används som räknas? Mitt lastbilsskåp har en vanlig ytterdörr och väggmonterad inredning bestående av förvaringshyllor med föremål. Det finns inga skrivbord, stolar, soffor, sängar e.dyl. i det. Lastbilsskåpet har samma mått som en 20-fots container och används på samma sätt.

Inspektören skriver:

"Förvaltningen har med hjälp av ett digitalt kartsystem och datumangivna flygfotografier kunnat konstatera att lastbilsskåpet har uppförts innan 2008-03"

"Förvaltningen bedömer att lastbilsskåpet utgör en byggnad då den har en varaktig konstruktion bestående av tak och väggar, är varaktigt placerad på mark och är konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.
Byggnaden bedöms p.g.a. dess varaktighet på platsen kräva bygglov i enlighet med 9 kap. 2§ Plan- och bygglagen, PBL (SFS 2010:900).


Förvaltningen har inte kunnat hitta något som kan styrka att bygglov skulle ha beviljats för uppförd byggnad. Förvaltningens bedömning är därmed att byggnaden har uppförts innan lov beviljats, vilket även innebär att den har påbörjats innan byggnadsnämnden givit startbesked.

Förvaltningen bedömer att det inte är sannolikt att bygglov kan beviljas i efterhand p.g.a. att byggnaden inte uppfyller de krav som framgår av 2 kap. 6 § punkt 1.

Uppmaning
Ni ges möjlighet att vidtaga rättelse. Att vidtaga rättelse av en olovlig åtgärd innebär att den olovliga åtgärden tas bort. För att vidtaga rättelse behöver ni ta bort den uppförda byggnaden som uppförts olovligt.
Trots förvaltningens sannolikhetsbedömning har ni möjligheter att skicka en lovansökan till förvaltningen om ni önskar att någon av åtgärderna prövas i efterhand.
I det fall en åtgärd påbörjas innan startbesked givits ska byggnadsnämnden ta ut en byggsanktionsavgift som beräknas enligt 9 kap. PBF. Om ni vidtager rättelse innan byggnadsnämndens nästkommande sammanträde tas ingen byggsanktionsavgift ut. En byggsanktionsavgift tas ut även om bygglov har beviljats i efterhand.
Om bygglov inte kan beviljas i efterhand och ni inte självmant vidtager rättelse kan byggnadsnämnden besluta om att förelägga er att utföra åtgärden. Föreläggandet kan då förenas med vite.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag förstår inte, nämnden skriver ju att byggnaden uppfördes före 2008-03. Det är långt över 10 år sedan. Eller handlar detta om ett pågående tillsynsärende som påbörjades innan 10 år hade passerats? I så fall är svartbygget inte preskriberat.

Detta skulle inte vara den första byggnadsnämnden som fattar felaktiga beslut. Missa inte att överklaga om det hamnar där.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.