Hej. Jag bor i en hyresrätt för tillfället men jag frågar här ändå. Det har uppstått vad jag tycker ser ut som fettfläckar på tapeten helt plötsligt. Såg det idag när jag gick in i sovrummet, inte sett innan.
Fläckarna känns och ser torra ut.

Under fläckarna står det en luftfuktare om det kan göra skillnad. Har dock aldrig haft problem med luftfuktare i någon annan bostad.
 
  • Torra brunaktiga fläckar på en ljus tapet med rutigt mönster i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det på andra sidan väggen?
 
L lassebrun skrev:
Vad är det på andra sidan väggen?
Grannens sovrum.
 
Killgissar:
1. Troligtvis har någon i din familj spillt nått utan att våga berätta.
2. Grannen har nått på väggen som tränger genom.
3. Vattenläcka ovan som tar sig ut i väggen. Man kan tycka att det borde synas på andra ställen före.
 
L lassebrun skrev:
Killgissar:
1. Troligtvis har någon i din familj spillt nått utan att våga berätta.
2. Grannen har nått på väggen som tränger genom.
3. Vattenläcka ovan som tar sig ut i väggen. Man kan tycka att det borde synas på andra ställen före.
Bara jag och tjejen här och konstigt ställe att spilla på i min värld. Och ljuga om det också.

Tränga igenom en betongvägg? Går det?

Vattenläcka vet jag inte hur det skulle se ut på en tapet, aldrig erfarit. Och som du säger, inte det första stället man förväntar sig en vattenläcka.

Det här är skitkonstigt.
 
Unikt namn
Fortsätter killgissandet.

4. Grannen har blivit knivmördad och blodet gick igenom väggen.
5. Din luftfuktare har fått med sig föroreningar(fett?) i vattnet som hamnat på väggen.
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
4. Grannen har blivit knivmördad och blodet gick igenom väggen.
4.1 Grannen knivmördad i aktuell lägenhet....:cool:
 
  • Wow
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Fortsätter killgissandet.

4. Grannen har blivit knivmördad och blodet gick igenom väggen.
5. Din luftfuktare har fått med sig föroreningar(fett?) i vattnet som hamnat på väggen.
Jag uppskattar humorn och tack för de kloka killgissningarna.
Det ser ju onekligen ut som fett. Nu har jag bott i den här lägenheten i ett gäng år, finns det någon som helst möjlighet att gamla fettfläckar har trängt igenom från underliggande tapeter som hamnade där innan jag flyttade in?
 
F Fribork skrev:
Jag uppskattar humorn och tack för de kloka killgissningarna.
Det ser ju onekligen ut som fett. Nu har jag bott i den här lägenheten i ett gäng år, finns det någon som helst möjlighet att gamla fettfläckar har trängt igenom från underliggande tapeter som hamnade där innan jag flyttade in?
Känns fläckarna feta?
 
K Kane skrev:
Känns fläckarna feta?
Jag tycker det känns torrt.
 
Unikt namn
F Fribork skrev:
Jag uppskattar humorn och tack för de kloka killgissningarna.
Det ser ju onekligen ut som fett. Nu har jag bott i den här lägenheten i ett gäng år, finns det någon som helst möjlighet att gamla fettfläckar har trängt igenom från underliggande tapeter som hamnade där innan jag flyttade in?
I och med att fläckarna dyker upp från en dag till en annan och det står en maskin som pumpar ut fukt under, så vill man ju gärna peka finger på den.
Vad jag förstår så kan det räcker det med lite fukt för att orsaka fläckar på papperstapet.

Någon kan ju förstås varit i farten med en blomspruta, men det känns mer osannolikt.
Om det varit fukt från taket så borde mönstret blivit annorlunda.

Har du provat ta bort fläckarna? Det dyker upp en hel del tips när man söker efter tapet fläckborttagning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag skulle börja med att flytta eller stänga av luftfuktare. För att se om fläckarna försvinner efter några dagar.
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.