Vill bygga 24 kvm pergola där ena sidan är fäst mot fasaden. Är det någon här som fått tillstånd att göra det med en pergola där lamellerna kan vridas så det blir ett tak?

Modern pergola med vridbara lameller fäst mot en husfasad, sett från ett rum med utsikt över en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det är väl bara att söka bygglov.
 
Jag skulle tänka markis. Pergola är bygglovsfri och jag misstänker att du kommer inte att kunna ha lamellerna stängda på vintern utan de är mer för att reglera ljus. Så det är inget permanent tak.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle tänka markis. Pergola är bygglovsfri och jag misstänker att du kommer inte att kunna ha lamellerna stängda på vintern utan de är mer för att reglera ljus. Så det är inget permanent tak.
Men det är ingen ren pergola, den har ju hela väggar som kräver bygglov. De räknas som murar/plank vilket är bygglovspliktigt enligt PBF.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är ingen ren pergola, den har ju hela väggar som kräver bygglov. De räknas som murar/plank vilket är bygglovspliktigt enligt PBF.
Ja, med väggar blir det ett uterum. Men jag uppfattade det som att det var en pergola det handlade om, inte ett uterum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.