19guran68 19guran68 skrev:
Kan inga lagar om det på rak arm.
Blås över löven bara. Vad ska de säga ? Det är ju deras träd onekligen.
Och om grannen blåser tillbaka dom, ska man starta en tråd på BH om hur jobbig granne man har då ?

Även om det är grannens träd är han INTE ansvarig för löven de fäller.

Bor själv i radhus där några grannar inte klippt träd o buskar på 15-20 år.
Höga träd som skuggar. Drivor med plommon som jäser o ruttnar.
Man har som fastighetsägare skyldighet att sköta fastigheten.
Det kan även gälla att hålla ner träd.
Och i den RIKTIGA verkligheten så fungerar inte lagen så, och man har INTE skyldighet att "hålla ner träd", det är först om träden riskerar att skada någon eller skymmer sikt i vägbanor och liknande som man är skyldig att göra nåt åt det.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Och om grannen blåser tillbaka dom, ska man starta en tråd på BH om hur jobbig granne man har då ?

Även om det är grannens träd är han INTE ansvarig för löven de fäller.



Och i den RIKTIGA verkligheten så fungerar inte lagen så, och man har INTE skyldighet att "hålla ner träd", det är först om träden riskerar att skada någon eller skymmer sikt i vägbanor och liknande som man är skyldig att göra nåt åt det.
I vår kommun är det 2.5 meter på gc väg och på vägbana 4,5 meter =) Det är de enda kraven vi har överhuvudtaget om växtligheter. Om man inte sköter det så får man skylla sig själv när kommunen skickar ut sina maskiner. De tar inte hänsyn till om det ser bra ut när de kör förbi.

Men löv hos grannen kan ju inte finnas i någon kommun.
 
A
R Rkarlsson skrev:
I vår kommun är det 2.5 meter på gc väg och på vägbana 4,5 meter =) Det är de enda kraven vi har överhuvudtaget om växtligheter. Om man inte sköter det så får man skylla sig själv när kommunen skickar ut sina maskiner. De tar inte hänsyn till om det ser bra ut när de kör förbi.

Men löv hos grannen kan ju inte finnas i någon kommun.
En inledande paragraf i jordabalken säger att om grannens grenar, rötter tränger in på granngården kan man skriva ett brev.
Och efter tre veckor ta bort grenar och rötter.
(JB) reglerar inte löv, skugga, m.m.
 
TS...?
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
K Kjol skrev:
Hur har du räknat ut det ?
K Kjol skrev:
Hur har du räknat ut det ?
Om du kan låna med fastigheten som säkerhet så får du en lånekostnad på typ 2% * 100000 / 12 = 167 kr/m i ränta ( utsn räntesvdrag )

Dvs 50kr/m per lgh..

Räknar inte med amortering. Fastigheten stiger nog i värde så ingen anledning att amortera av....
 
sleven08 skrev:
En inledande paragraf i jordabalken säger att om grannens grenar, rötter tränger in på granngården kan man skriva ett brev.
Och efter tre veckor ta bort grenar och rötter.
(JB) reglerar inte löv, skugga, m.m.
Jo givetvis. Utöver det så finns där inget att säga om avfallet som blir.
 
A
R Rkarlsson skrev:
Jo givetvis. Utöver det så finns där inget att säga om avfallet som blir.
Inblåsta grenar kan man torka o elda upp en ruggigt höst, vinter, vårdag.
Löv kan man kompostera ihop med matavfall, fekalier.
Skuggan som grannens träd förorsakar sommartid kan man maila Vladimir Valsevich Putin om.
Han har säkert en "slutgiltig" lösning.
:mad:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu var det inte jag som hade räknat ut det utan @GoGetLost och han uttryckte sig kanske aningen svårtolkat, men tidigare i tråden hade någon pratat om en 50-lapp per person så det ska nog vara 200 totalt per månad från de fyra hyresgästerna.
Svårtolkat? :thinking: Jadu, allt är väl relativt :p
 
A
G GoGetLost skrev:
Svårtolkat? :thinking: Jadu, allt är väl relativt :p
Rot, gren. Se lag (1970:994) kap.3, paragrafen 2.
 
A
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).
 
M Mona Andersson1 skrev:
Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom.
Varför är det alltid så? Det känns som om en majoritet av dem som skapar trådar här har råkat ut just för en "otrevlig" granne.
Kan det vara så att man upplever grannen som otrevlig för att hen inte gör det man vill att hen skall göra?
Jag skulle nog också kunna bli otrevlig om någon stövlade in på min tomt och krävde att jag skulle ta ner mina älskade träd... I det läget skulle jag nog uppleva den som kom med önskemålet som en ytterst otrevlig granne.
Nu har jag faktiskt tagit ner träd som stod på min tomt just för att en trevlig granne frågade om jag kunde göra det. Träden stod precis i tomtgräns och skuggade store delar av grannens tomt, men var inte av någon nytta för mig.
Så jag sågade ner dem och grannen tog hand om riset och veden.
I TS fall hade jag bara gillat läget. Inte TS träd...
 
X
sleven08 skrev:
En inledande paragraf i jordabalken säger att om grannens grenar, rötter tränger in på granngården kan man skriva ett brev.
Och efter tre veckor ta bort grenar och rötter.
(JB) reglerar inte löv, skugga, m.m.
Nu är det dock hyresgäst det handlar om, så om JB skall bli tillämplig så måste hyresvärden skriva brevet. Frågan är dock vad det innebär om det inte är hyresvärden som äger tomtmarken utan exempelvis kommunen, då kan det bli än knivigare. Många tomter ägs nämligen inte av den som äger huset.
 
Var du rolig nu, Glenn?

GlennB GlennB skrev:
Jag kan tycka det är provocerande när folk har åsikter om grannars träd på sina tomter.



Vi har ju städer, kanske gör sej dessa människor bättre där än i villaområden ?



Vem vill ha en tomt utan skugga? Ingen gissar jag och inte heller grannen som har åsikterna om de stora träden heller.



Det handlar ju om en själviskhet och egoism, ”jag är så mycket viktigare än mina medmänniskor runt omkring så varför skulle jag tillåta någon att ha träd på sin tomt”



Kanske hade det inte varit helt fel med en regel som säger att grannen bara får gå 10 meter från tomten och sedan kan man kapa alla som går över;)
 
K Kjol skrev:
Hur har du räknat ut det ?
om räntan är 2% skulle det kosta hyresvärden 2000 om året. Delat på fyra = 500, det blir c:a 42 kr/månad.
100 000x0,02/4/12 = 41,6666
 
S
C Citrona skrev:
om räntan är 2% skulle det kosta hyresvärden 2000 om året. Delat på fyra = 500, det blir c:a 42 kr/månad.
100 000x0,02/4/12 = 41,6666
Fast det är ju under förutsättning att alla grannar vill betala. Träd och skugga är guld värt på sommaren så jag skulle strida emot TS förslag om jag var granne. Det sista jag vill är att ha en sol som steker min bostad.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.