Hej!

Jag har anlitat en snickare från ett företag som använder veteraner.

Det som ska göras är att byta golvlister i fyra rum och byta foder på 2,5 dörr (bara ena sidan på en dörröppning).

Totalt är det cirka 45 meter golvlist och cirka 40 meter foder. Ytan i rummen är cirka 60 kvm. Både lister och foder geras i hörnen.

Hittills har snickaren inte ens kommit halvvägs på cirka två fulla arbetsdagar (14-16 timmar). Kanske snarare att 1/3 av jobbet är gjort.

Är det rimligt?

Till saken hör är att snickaren pga hälsoproblem och fysik rör sig extremt långsamt, har det kämpigt med att böja sig mot golvet osv. Min upplevelse är att det händer väldigt lite på de 3-4 timmar han jobbar per dag. Hittills har hans uppskattning av vad han räknar med att hinna under en dag inte alls stämt. Och det hela går alltså betydligt långsammare än vad jag hade förväntat mig.

Väggarna är tydligen lite besvärliga med puts som smular sönder, inte raka linjer och en del av de befintliga listerna är extremt väl fastsatta och därför jobbiga att få bort.

Men ändå, vad säger ni? Hur mycket tid ”ska” ett sånt här uppdrag ta?
 
V Vicksy skrev:
Hej!

Jag har anlitat en snickare från ett företag som använder veteraner.

Det som ska göras är att byta golvlister i fyra rum och byta foder på 2,5 dörr (bara ena sidan på en dörröppning).

Totalt är det cirka 45 meter golvlist och cirka 40 meter foder. Ytan i rummen är cirka 60 kvm. Både lister och foder geras i hörnen.

Hittills har snickaren inte ens kommit halvvägs på cirka två fulla arbetsdagar (14-16 timmar). Kanske snarare att 1/3 av jobbet är gjort.

Är det rimligt?

Till saken hör är att snickaren pga hälsoproblem och fysik rör sig extremt långsamt, har det kämpigt med att böja sig mot golvet osv. Min upplevelse är att det händer väldigt lite på de 3-4 timmar han jobbar per dag. Hittills har hans uppskattning av vad han räknar med att hinna under en dag inte alls stämt. Och det hela går alltså betydligt långsammare än vad jag hade förväntat mig.

Väggarna är tydligen lite besvärliga med puts som smular sönder, inte raka linjer och en del av de befintliga listerna är extremt väl fastsatta och därför jobbiga att få bort.

Men ändå, vad säger ni? Hur mycket tid ”ska” ett sånt här uppdrag ta?
Varför har du ens valt veteraner?

Max 6 timmar för en erfaren snickare
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför har du ens valt veteraner?

Max 6 timmar för en erfaren snickare
Om det är besvärliga väggar så kan det ta längre tid så nej det går inte säga att det ska ta 6 tim för en erfaren snickare.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
V Vicksy skrev:
Hej!

Jag har anlitat en snickare från ett företag som använder veteraner.

Det som ska göras är att byta golvlister i fyra rum och byta foder på 2,5 dörr (bara ena sidan på en dörröppning).

Totalt är det cirka 45 meter golvlist och cirka 40 meter foder. Ytan i rummen är cirka 60 kvm. Både lister och foder geras i hörnen.

Hittills har snickaren inte ens kommit halvvägs på cirka två fulla arbetsdagar (14-16 timmar). Kanske snarare att 1/3 av jobbet är gjort.

Är det rimligt?

Till saken hör är att snickaren pga hälsoproblem och fysik rör sig extremt långsamt, har det kämpigt med att böja sig mot golvet osv. Min upplevelse är att det händer väldigt lite på de 3-4 timmar han jobbar per dag. Hittills har hans uppskattning av vad han räknar med att hinna under en dag inte alls stämt. Och det hela går alltså betydligt långsammare än vad jag hade förväntat mig.

Väggarna är tydligen lite besvärliga med puts som smular sönder, inte raka linjer och en del av de befintliga listerna är extremt väl fastsatta och därför jobbiga att få bort.

Men ändå, vad säger ni? Hur mycket tid ”ska” ett sånt här uppdrag ta?
Omöjligt att svara på då du säger att det är besvärliga väggar
 
Har du valt en veteran (pensionär) så betalar du väl därefter också!??
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
Har du valt en veteran (pensionär) så betalar du väl därefter också!??
Timpriset är 405 kr efter rot. Jag antar att det är ett ganska normalt pris? Och att man då borde kunna förvänta sig att det är hyfsat likvärdigt med att anlita någon som fortfarande är yrkesverksam.
 
  • Gilla
Ubbe55
  • Laddar…
T twoody skrev:
Om det är besvärliga väggar så kan det ta längre tid så nej det går inte säga att det ska ta 6 tim för en erfaren snickare.
max 8 för mig
 
V Vicksy skrev:
Timpriset är 405 kr efter rot. Jag antar att det är ett ganska normalt pris? Och att man då borde kunna förvänta sig att det är hyfsat likvärdigt med att anlita någon som fortfarande är yrkesverksam.
Känns ju mer som ett normalpris för en yrkesverksam
 
  • Gilla
Vicksy och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag får inte helt ihop timmarna. Han jobbar 3-4 timmar om dagen och har efter två dagar fått ihop 12-14 timmar?

Helt klart är det ett tufft jobb om man har problem med rörligheten och då kommer det ta mer tid.

Själv är jag glad amatör bara och sätta lister på en rak och fin vägg går för mig fort. När jag satt lister på en sned, ojämnt putsad vägg däremot så har det tagit mycket tid. Riva gamla lister på en sådan vägg kan också vara ett mindre helvetet där puts släpper. Då, åtminstone för mig är det svårt att sätta en tid för sådant, men jag är som sagt bara glad amatör.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Mikael_L
V Vicksy skrev:
Timpriset är 405 kr efter rot. Jag antar att det är ett ganska normalt pris? Och att man då borde kunna förvänta sig att det är hyfsat likvärdigt med att anlita någon som fortfarande är yrkesverksam.
Rätt högt timpris för en snickare. För 578:- ska du få en bra och produktiv kraft.

Det känns som att det går alldeles för långsamt, men problemet är att jag(/vi) inte har någon aning om hur mycket krångel det är, dvs puts och sneda väggar osv.
Att bara bryta lossa gamla lister och gera och fästa upp nya på en bra fin och rak vägg fixar en vanlig snickare rätt snabbt, max en dag.

Är det gamla risiga väggar och man tycker perfekt resultat är viktigare än vad det kostar så kan en gammal snickare från veteranpoolen vara guld, de yngre snickarna har mer tendensen att det ska gå fort och det spelar mindre roll hur resultatet blir.
Men det är generaliseringar, det finns noggrant folk bland de yngre och odugliga gamla snickare (och sådana där företag har ibland "hantverkare" som aldrig gjort det hantverket i yrkeslivet anslutna till sig).
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag får inte helt ihop timmarna. Han jobbar 3-4 timmar om dagen och har efter två dagar fått ihop 12-14 timmar?

Helt klart är det ett tufft jobb om man har problem med rörligheten och då kommer det ta mer tid.

Själv är jag glad amatör bara och sätta lister på en rak och fin vägg går för mig fort. När jag satt lister på en sned, ojämnt putsad vägg däremot så har det tagit mycket tid. Riva gamla lister på en sådan vägg kan också vara ett mindre helvetet där puts släpper. Då, åtminstone för mig är det svårt att sätta en tid för sådant, men jag är som sagt bara glad amatör.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag får inte helt ihop timmarna. Han jobbar 3-4 timmar om dagen och har efter två dagar fått ihop 12-14 timmar?

Helt klart är det ett tufft jobb om man har problem med rörligheten och då kommer det ta mer tid.

Själv är jag glad amatör bara och sätta lister på en rak och fin vägg går för mig fort. När jag satt lister på en sned, ojämnt putsad vägg däremot så har det tagit mycket tid. Riva gamla lister på en sådan vägg kan också vara ett mindre helvetet där puts släpper. Då, åtminstone för mig är det svårt att sätta en tid för sådant, men jag är som sagt bara glad amatör.
Tack för input!

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Han har hållit på i fyra dagar och jobbat 3-4 timmar varje dag.

Ja, det verkar som att det tar väldigt lång tid att just få bort befintliga lister och skruvar. Och även att lyckas fästa de nya på något vettigt sätt. För mig som inte kan något om detta verkar det ganska krångligt.

Men känslan av att precis allt går i slow motion gör mig ändå stressad…

Bifogar bilder på en av de sämre väggarna.
 
  • Vägg med borttagen fotlist avslöjar skadad gips och rester av skruvar och lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med borttagna lister och en synlig skruv i gipset, nära ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L Mikael_L skrev:
Rätt högt timpris för en snickare. För 578:- ska du få en bra och produktiv kraft.

Det känns som att det går alldeles för långsamt, men problemet är att jag(/vi) inte har någon aning om hur mycket krångel det är, dvs puts och sneda väggar osv.
Att bara bryta lossa gamla lister och gera och fästa upp nya på en bra fin och rak vägg fixar en vanlig snickare rätt snabbt, max en dag.

Är det gamla risiga väggar och man tycker perfekt resultat är viktigare än vad det kostar så kan en gammal snickare från veteranpoolen vara guld, de yngre snickarna har mer tendensen att det ska gå fort och det spelar mindre roll hur resultatet blir.
Men det är generaliseringar, det finns noggrant folk bland de yngre och odugliga gamla snickare (och sådana där företag har ibland "hantverkare" som aldrig gjort det hantverket i yrkeslivet anslutna till sig).
Tack för svar! Jag förstår att det är supersvårt att uppskatta tiden utan att ha sett hur det ser ut. Bifogade ett par bilder på en av väggarna i alla fall.

Jag tänkte lite som du. Bara för att man är äldre behöver ju inte det betyda att det blir sämre. Men jag hade förstås förväntat mig att snickaren själv skulle vara i lite bättre skick, och inte ha dessa stora hälso- och rörelseproblem. Jag fattar inte ens att han orkar som han pustar och har sig. Är på riktigt orolig att han ska få en hjärtinfarkt…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Update: Kommer hem efter att snickaren varit på plats i minst 6 timmar. På den tiden har han bara fått upp golvlister i ett halvt rum! Och det ser inte ens bra ut
 
  • Dåligt monterade golvlister i hörn med synliga glipor och ojämna snitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt monterade golvlister med synlig klyfta och spikhuvud, ojämn fog mot vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Enklast är ju att skippa gering i innerhörn med sådana där lister, då blir det lätt att få tätt. och bara gera ytterhörn.
 
  • Gilla
roke och 2 till
  • Laddar…
V Vicksy skrev:
Update: Kommer hem efter att snickaren varit på plats i minst 6 timmar. På den tiden har han bara fått upp golvlister i ett halvt rum! Och det ser inte ens bra ut
Du har tydligen inte fått hjälp av en pensionerad snickare med tanke på utförandet. Timpriset är dessutom åt helvete för högt. Ett så illa utfört arbete skulle jag inte acceptera/betala för
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.