Vad kostar det med spräckning av urberg per m3? (Funderar lite på om det är rimligt kostnadsmässigt att bygga ett suteränghus eller hus med källare på mycket bergiga tomter)
 
rickardg skrev:
Vad kostar det med spräckning av urberg per m3? (Funderar lite på om det är rimligt kostnadsmässigt att bygga ett suteränghus eller hus med källare på mycket bergiga tomter)
Omöjligt att svara på. Det beror på många olika faktorer. En kubik fördelat på 3,5kvm eller 0,7 kvadrat är en jätte skillnad. Men jag räknar 7-8 hål per kvadrat om jag misstänker hårt berg under normala förhållanden. Prisskillnad gentemot sprängning ser man först när man slipper besiktiga 4-5 hus och jobbet innebär lika många kubik sten. Är det för mycket berg så tycker jag att spränga är alternativet. Det går smidigt men kostar hutlösa summor.
 
Räkna ca 10 000:-/dag. Det fick vi betala för 2 mans arbete.
 
Tänker mig en en villa med byggyta på typ 150kvm i lite sluttning så i ena änden behövs det tas bort 2m berg och i andra änden 0.5m eller kanske lite mindre. så det blir kanske uppåt 1.5m djupt i genomsnitt. Hjälper den informationen om vilken storleksordning det hamnar inom, hamnar det på 100k, 500k eller springer det iväg ännu mer så det är helt orimligt? Har ingen tomt ännu utan undrar mest för att veta vad jag kan vänta mig för kostnader för olika alternativ på tomter.

Hur funkar det om man spränger istället för spräcker? har företagen som spränger försäkringar som man kan köpa för att stå för kostnaden av reparationer av andra hus? Känns ju som det kan bli väldigt dyrt att spränga, och kanske svårt att få tillstånd överhuvudtaget så därför känns spräckning som ett mer realistiskt alternativ.
 
10000 om dagen låter vettigt, egentligen ganska billigt. Tänk lön till 2 killar: 150kr brutto i timmen kostar 320+moms. 320+moms *16=6400. +material typ 2500. Inte mycket till vinst där inte..

Men jag skulle nog jobba för dom pengarna. Det är faktiskt ganska roligt när man lärt sig att läsa berget.
 
min gudfar är sprängare och när jag fråga han om han kunde komma och kika på min blivande garage grund, jag har typ 7m2 ca 6 m3 som gärna hade fått försvinna... det jag fick till svar var att det var billigare att fylla och flytta på det lite än att spränga och då var det till "familje" pris.... såå billigt är det int!!! Så mitt förslag är att fylla så mycket som möjligt och sen lite till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.