thomasx skrev:
Lite löjlig inställning du har nu tycker jag. eller menar du att det var en svets TS efterfrågade?
Va?:S

Jag pratar om en svets. Mig veterligen tillverkar inte Festool svetsar. Därför jämförde jag min Einhell med vad jag anser vara svetsvärldens motsvarighet till vad Festool är i snickarvärlden. Jag anser att Kemppi är den bästa märket på svetsar så därför valde jag att jämföra min Einhell svets mot Kemppis motsvarighet, alltså Minarc 150.


Hade känts orimligt att jämföra min Einhell svets mot en Festool sänksåg. Alltså tog jag mig friheten att byta referensmärke. Kan inte förstå hur det kan få mig att framstå som löjlig.
 
  • Gilla
John85 och 2 till
  • Laddar…
Skeptisk till Einhell.
Hade ett parti vinkelslipar från Einhell på jobbet. Hälften rasade vid start resten när kapskivan sattes i materialet. Efter samtal med Einhell i Tyskland menade dom att alla fabrikat av vinkelslipar hade dessa problem.
Detta var ca 10 år sedan och dom har troligen bättrat sig men jag skulle aldrig köpa.
 
  • Gilla
EdvardK
  • Laddar…
MagnusSt skrev:
Hade känts orimligt att jämföra min Einhell svets mot en Festool sänksåg. Alltså tog jag mig friheten att byta referensmärke. Kan inte förstå hur det kan få mig att framstå som löjlig.
Men det var ju precis det du gjorde, TS efterfrågade kap/ger och tog festool/mafell som exempel. Du jämförde mot en svets. Så min fråga kvarstå, anser du einhell vara en 10 på den skala TS angav utifrån dina erfarenheter av din svets? Å andra sidan, om du nu anser att man inte kan jämföra en svets med TS efterfrågade kap/ger varför svarade du då överhuvudtaget med just den jämförelsen?
 
thomasx skrev:
Men det var ju precis det du gjorde, TS efterfrågade kap/ger och tog festool/mafell som exempel. Du jämförde mot en svets. Så min fråga kvarstå, anser du einhell vara en 10 på den skala TS angav utifrån dina erfarenheter av din svets? Å andra sidan, om du nu anser att man inte kan jämföra en svets med TS efterfrågade kap/ger varför svarade du då överhuvudtaget med just den jämförelsen?
Läs första inlägget igen. Jag tolkar det som att ts efterfrågar allmänna åsikter om Einhell.

Jag klistrar in det.

"Var på kvalitets-skalan hamnar Einhell? Svärfadern är på väg att utöka verktygsarsenalen och hade tittat på Einhell-sortimentet och frågade mig om det var något att ha. Nu i första hand var det tal om en nätansluten kap/gersåg men han hade även tittat på skruvdragare och slipmaskiner mm."
Jag skrev min åsikt om den enda Einhell produkt jag har prövat, det var positivt. Jag inser att det var ett misstag.

Ok, om vi nu då ska följa den 10-gradiga skalan skulle jag vilja ge Einhellsvetsen 10 poäng av 10 för svetsresultat. Jag anser att man lägger en minst lika bra svets med den som med en minarc. Den kanske är ngt mer svårtänd så man klibbar enklare fast pinnen så är man inte så van/kunnig kan nog en Minarc vara lättare att svetsa med.

Men om jag är tvungen att ge den ett helhetsbetyg så ger jag den 7/10. Men för det jag ska ha den till så ger jag den 9/10.

Skulle jag ha med mig svetsen i en servicebil o ibland driva den med ett elverk skulle jag satsa på Minarcen. Men som jag skrev innan så har jag den för hemmabruk.

Jag skulle förövrigt rekommendera dig att tagga ner 2 hack av 10. Bara för att jag inte anser att Einhell är skit så är jag inte en idiot.

Det var en ren slump att jag halkade in på detta spåret. Var på jakt efter en Minarc men snubblade över denna till ungefär en fjärdedel av priset av Kemppin o tyckte att det var värt att pröva.
 
MagnusSt skrev:
Jag skulle förövrigt rekommendera dig att tagga ner 2 hack av 10. Bara för att jag inte anser att Einhell är skit så är jag inte en idiot.
Ursäkta mig då, jag frågade bara var på skalan du skulle placera einhell, och fick mest ovett till svar, därför reagerade jag. Det var TS som efterfrågade sågar specifikt och satte skalan. Själv tycker jag mycket väl att man kan jämföra kvalite på en produkt mot kvaliteten på en annan.
 
  • Gilla
Anders-Boman
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ursäkta mig då, jag frågade bara var på skalan du skulle placera einhell, och fick mest ovett till svar, därför reagerade jag. Det var TS som efterfrågade sågar specifikt och satte skalan. Själv tycker jag mycket väl att man kan jämföra kvalite på en produkt mot kvaliteten på en annan.

Kan du inte citera mig o visa på när jag gav dig ovett? Var det före eller efter du sa att jag hade en löjlig inställning?

Jag tror att du ska läsa igenom mina inlägg en gång till, för jag kan iaf inte se att jag har gett dig ngt ovett. Iaf inte innan att jag blev anklagad för att ha en löjlig inställning. Det uttalandet från dig gjorde mig helt klart irriterad.
 
Einhell är ett ganska gammalt märke som hade väldigt bra rykte om sig på 70-talet. På den tiden arbetade jag med elektronik och lödning och i topp med Weller så var Einhell det som köptes in utrustningsvis till verkstaden.

Nu är det 2019 och hur Einhell märket är just idag beror nog på nuvarande ägare och vad som hänt varumärket sedan 70-talet. Jag har enbart provat en av deras svetsar en 240V maskin och den korta tid jag använde den (3 dagar) så fungerade den helt utan problem och gav fina svetsar och gav ett hyggligt intryck. Mig-svetsen gick tyst och smidigt och var lätt att ställa in och få bra resultat med. Jag svetsade ihop en blästerbox av 1.5mm svartplåt och 25x25 fyrkantrör och resultatet blev mycket bra.

Äger nu en Esab c151 som även den fungerar mycket bra men är betydligt dyrare 1-fas maskin. Det som skiljer är intermitensen där Esab svatsen slåt Einhell på fingrarna ganska stort.

Beroende på hur mycket man svetsar och plåttjocklek så måste man se över sitt behov innan man bestämmer sig. Einhell fungerar till hobbysvetsaren som lagar lite bilplåt, svetsar kortare sträckor i max 3 mm. Reservdelar går det att få tag på betydligt enklare än till kinamaskinerna som man alltid bör undvika.
 
MathiasS MathiasS skrev:
I min värld är Meec, cotech, biltemas billiga, einhell samma jox. Gröna bosch är något helt annat - det är faktiskt verktyg som funkar även för den som ställer lite krav, med vissa begränsningar förstås. Det är iaf inte köp och släng verktyg.

Vill man utöka arsenalen för lite mer långsiktigt användande (till skillnad från verktyg man köper för att använda en gång) så skulle jag föreslå att svärfarsan åtminstone ökar budgeten så att grön bosch eller kanske Aeg får plats.
Gröna Bosch ligger långt ned på skalan, otroligt låg kvalité.
Har pajat fyra gröna Bosch efter ca ett år.
Exenterslip,borrmaskin, sticksåg och handöverfräs.
 
G
Jan Jillnevik Jan Jillnevik skrev:
Gröna Bosch ligger långt ned på skalan, otroligt låg kvalité.
Har pajat fyra gröna Bosch efter ca ett år.
Exenterslip,borrmaskin, sticksåg och handöverfräs.
Jag har ett antal gröna Bosch, äldst en cirkelsåg från 1992 och senaste exenterslip från 2018 (som fått slita i massor med timmar) och ett antal andra gröna maskiner där emellan, ingen har gått sönder. Batteriskruvdragaren kastade jag då de tredje NiCa batteriet inte tog laddning längre. Bytt kolen i lilla bandslipen från 1995 som funkar bra igen. Använder alla maskiner rätt mycket men inte yrkesmässig.
Har även Dewalt, Elu, Festool och Hitachi och visst önskar jag byta allt till Festool men men.
 
Jan Jillnevik Jan Jillnevik skrev:
Gröna Bosch ligger långt ned på skalan, otroligt låg kvalité.
Har pajat fyra gröna Bosch efter ca ett år.
Exenterslip,borrmaskin, sticksåg och handöverfräs.
Du har svarat på ett inlägg som är 11 år gammalt. Har inte använt gröna på många år nu. Det enda som är kvar är en bandslip. Dock måste jag säga att inget av de gröna jag haft har gått sönder, jag har bytt ut dessa mot bättre verktyg bara. Hur gröna bosch är idag har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du har svarat på ett inlägg som är 11 år gammalt. Har inte använt gröna på många år nu. Det enda som är kvar är en bandslip. Dock måste jag säga att inget av de gröna jag haft har gått sönder, jag har bytt ut dessa mot bättre verktyg bara. Hur gröna bosch är idag har jag ingen aning om.

(Bandsliparna är fortfarande bra)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.